ДОНЕТ ЈЕ ПРЕ ПОЛА ВЕКА: НАСА проучава узорак са Месеца донет у склопу припрема за мисију Артемис

11. 03. 2022. у 23:51

СТРУЧЊАЦИ у Америчкој свемирској агенцији (НАСА) сматрали су да је пола века било довољно времена да коначно проуче један од последњих неотворених узорака донетих са Месеца из Аполо ере, како би сазнали више о нашем пратиоцу и припремили се за повратак на његову површину у мисији „Артемис“.

Фото: Танјуг/NASA via AP, File

Када је Насин историјски програм „Аполо“ покренут шездесетих година, обављено је шест успешних летова до нашег природног сателита, Месеца. Од 1969. године и првог успешног слетања посаде „Апола 11“ на површину Месеца до краја програма „Аполо“, донето је укупно 2.200 узорака. Током мисије „Аполо 17“, 1972. године, астронаут Џин Сернан, помоћу бушилице је извукао узорак месечевог тла и сместио га у вакуумску комору. По повратку на Земљу, канистер са узорцима је стављен у другу вакуумску комору и није отваран до данас.

Наса је сачувала неколико узорака донетих са Месеца и није их отварала знајући да ће наука и технологија сигурно напредовати.

Узорак ће бити отворен у Насином свемирском центру „Џонсон“ у Хјустону, а истраживачи ће користити уређај који је конструисала Европска свемирска агенција (ЕСА). Уједно, ово ће бити први пут да научници ове агенције учествују у испитивању узорака донетих са Месец. Тим научника жели да сазна више о узорку и површини Месеца пре предстојећих мисија „Артемис“ на Јужни пол нашег пратиоца.

„Разумевање геолошке историје и еволуције Месеца на основу узорака донетих са места слетања мисије 'Аполо', помоћи ће нам да се припремимо за врсте узорака с којима ћемо се сретати током мисије 'Артемис'. Циљ ове мисије ће бити и да се на Земљу донесу хладни и запечаћени узорци с локација у близини лунарног јужног пола. Ово је узбудљива прилика за учење и разумевање алата потребних за прикупљање и транспорт узорака, за њихову анализу и складиштење на Земљи за будуће генерације научника“, сматра Томас Зарбукен, администратор Насе у Вашингтону.

Инструмент за отварање канистера са узорцима који су патентирали научници Евопске свемирске агенције, популарно назван „отварач конзерви“, након бушења ће безбедно извући све гасове који буду ослобођени по отварању и ускладиштити их у нове спремнике који ће поново бити запечаћени и послати у друге лабораторије на даљу анализу. Ови гасови би могли да открију порекло и еволуцију хемикалија на Месецу у првим данима Сунчевог система.

Тим научника је још 11. фебруара, започео пажљив, вишемесечни процес отварања спољног контејнера и успео да прикупи узорке гаса. Научници су знали који гасови треба да буду присутни у спољашњем контејнеру и открили су да је све било како се и очекивало. Потом је започет следећи, вишенедељни процес пробијања унутрашњег контејнера и лаганог прикупљања лунарних гасова за које се научници надају да су још увек унутра.

ПОСЛЕДЊИ ЛОВАЦ НА НАЦИСТЕ ПРОТИВ РЕЗОЛУЦИЈЕ О СРЕБРЕНИЦИ: Није било геноцида, ово би умањило значај тог термина

Последњих година често се сусрећемо са разним покушајима људи који су погођени историјским трагедијама, или који имају намеру да воде кампању за тобоже „хуманитарне“ циљеве, да тврде да је њихово питање еквивалентно холокаусту, или да је у ствари случај геноцида, пише директор Центра "Симон Визентал" др Ефраим Зуроф за Јерусалем пост.

17. 04. 2024. у 17:57

И ЗВАНИЧНО: НИШТА ОД ЕУ ДОК КОСОВО НЕ ПРИЗНАМО Брисел следеће недеље убацује анекс из Охридског споразума у Поглавље 35

ВИШЕГОДИШЊА дилема "Косово или Европска унија" која је лебдела над Србијом, добиће свој практични израз следеће недеље сажет у бестијалној и званичној уцени Брисела - нема ништа од чланства у ЕУ док не признамо лажну државу и помиримо се са њеним чланством у УН.

17. 04. 2024. у 12:00

ЗАШТО СУ БРУТАЛНО УБИЈЕНИ? Игора одгајали пси на улици - заборавио матерњи, кад су им га одузели ДОШЛИ ИСПРЕД СИРОТИШТА и данима чекали

ЗАШТО СУ БРУТАЛНО УБИЈЕНИ? Игора одгајали пси на улици - заборавио матерњи, кад су им га "одузели" ДОШЛИ ИСПРЕД СИРОТИШТА и данима чекали

ТУЖНА прича дечака који је прошао пакао на земљи због својих родитеља и деде алкохоличара. Морао је да проси и живи на хладној улици, а данас је жив захваљујући Џеси, Гоги, Маши и Севи.

16. 04. 2024. у 14:14