НАСТАВНИЦИ ДА ОЦЕЊУЈУ КАКО РОДИТЕЉИ ДИРИГУЈУ: Полемике око новог правилника - Да ли урушава просвету или штити предаваче?

Љ. Бегенишић

20. 02. 2024. у 20:30

МОЖДА би најбоље било да родитељи на почетку школске године напишу коју оцену и из којих предмета желе за своје дете, а ми онда да "поделимо те оцене" и не размишљамо. Да ли је то циљ, да ли желимо тако да школујемо нашу децу, да им усађујемо такав систем вредности, и да их тако припремамо за факултете?

НАСТАВНИЦИ ДА ОЦЕЊУЈУ КАКО РОДИТЕЉИ ДИРИГУЈУ: Полемике око новог правилника - Да ли урушава просвету или штити предаваче?

Д. Миловановић

Овим речима Јасминка Марић, професорка разредне наставе у ОШ "Бранко Радичевић" у Смедереву и чланица Гранског синдиката просвете "Независност" коментарише Правилник о оцењивању који, откако је објављен пре неколико дана, потреса просветну заједницу.

Наиме, један број наставника сматра да се овим додатно урушава углед просветара који је ионако на ниским гранама, да се родитељима дају превелика овлашћења иако су и до сада имали превише права, да се наставници растерују, а да се млади који можда размишљају да се упишу на, и иначе, празне наставничке смерове, одвраћају од те идеје.

Међутим, аутори Правилника о оцењивању кажу да је документ донет како би се наставници - додатно заштитили.

Тако министарка просвете Славица Ђукић Дејановић наводи да новим правилником није предвиђена никаква санкција за наставника, већ подршка, а да ове измене имају за циљ да се врати међусобно поверење наставника и родитеља. Додала је да они који критикују правилник нису довољно разумели његов дух и тенденцију.

Министарка је истакла да је могућност да се родитељи жале, постојала и раније, али да се веома ретко догађа да је родитељи искористе.

- Због измењеног односа родитеља према наставницима, за које су вербализације често неадекватне, "он слабо зна, он није ауторитет, нисам сигуран да има шта од њега да научиш", дете више нема ауторитет у наставнику. Ми овим мерама, кроз ове правилнике, покушавамо да заправо зближимо родитеље и наставнике да разговарају о свим проблемима како би слали исте поруке детету - објаснила је министарка.

Министарство их зове на састанак

Представници Друштва психолога и Педагошког друштва позвани су сутра на састанак у Министарство просвете. Они ће, како нам је рекло више чланова ових стручних организација, пренети своје примедбе на члан 5 Правилника о оцењивању, којим се вреднује и њихов рад, а истичу да би најбоље било да се тај члан повуче.

Да овај правлник штити наставника каже нам и Добривоје Марјановић, председник УСПРС, синдиката чији су чланови учествовали у изради документа. Он појашњава да су родитељи који нису задовољни оценом досад имали право да поднесу анонимну пријаву против наставника, а сада треба да се сложи више од половине родитеља у одељењу, дакле њих више од 15, и да под именом и презименом, преко Савета родитеља, поднесу пријаву, након чега се покреће процедура испитивања рада тог наставника.

Али, његова колегиница Јасминка Марић истиче да у Србији има доста школа са по три или четири ђака, у којима онда два родитеља могу да одлуче да покрену хајку на наставника.

- Према званичним подацима, просечан број ђака у одељењу је 18, то значи да девет родитеља може да "тужи" наставника. Имамо ситуације по малим местима где у одељењу има и једно дете, или двоје, а то значи да један родитељ може да "провуче наставника кроз блато". Не можемо све гледати кроз стање у великим градовима, где су одељења бројнија и где има и по 30 деце у одељењу - каже нам ова професорка и наводи да постоји опасност и да се покрене хајка против професора кога неко жели да се отараси.

Актив психолога и Синдикат "Независност" траже повлачење, у супротном обратиће се Уставном суду

Она, даље, пита:

- Да ли су родитељи довољно стручни да процењују оцене? Шта ако је оцена већа него што дете заслужује? Зашто није предвиђено да наставници из неке друге школе провере оцену којом је родитељ незадовољан?

Она каже да ће овакви поступци довести до тога да неће имати ко да предаје градиво у школама, и сматра да су родитељи и до сада имали довољно могућности да се распитају за своје дете, у школама постоје отворена врата, консултације... свако може да поразговара са наставником ако сматра да нешто не иде како треба.

Она истиче да Грански синдикат "Независност" тражи да се овај члан из Правилника избрише. А то тражи и Актив психолога и педагога зашпослених у осовним и средњим школама, јер се ново правило односи и на њих. То значи да уколико више од половине родитеља сматра да стручне службе у школи не оставарују задатке у складу са законом могу да затраже да се њихов рад преиспита. Они су поручили да ће, уколико овај члан не буде повучен, пресавити табак и обратити се Уставном суду како би се проценила законитост овог документа.

Процедура

Према новом Правилнику, родитељи, ако их има у једном одељењу више од 50 одсто са таквим уверењем, у писаној и потписаној форми могу се обратити школи. Школа доставља тај материјал одељењском старешини, који ту примедбу доставља стручном већу, тј. скупу наставника, као и директору школе, а затим и обавештава родитеље да је поступак кренуо. Како је објаснила министарка просвете Славица Ђукић Дејановић, они могу и да одбаце тај предлог. О својој одлуци обавештавају директора, који са секретаром и сарадницима доноси дефинитивну одлуку о томе да ли је примедба основана или ће је одбацити.

- Важно је да се све догађа у школи, јер аутономија школе је свето писмо - поручила је министарка.

Психолози и педагози сматрају да нова решења доводе у питање функционисање школа, да је ово финални ударац њиховој служби, а школски педагог Невена Тоскић у име колега пита: зашто се стручни сарадници помињу у правилнику који уређује оцењивање, због чега спорних одредаба нема у Правилнику о оцењивању у средњем образовању и шта је била намера креатора ових решења.

Друштво психолога и Педагошко друштво упутили су јуче допис Министарсву просвете у коме су навели шта је све спорно у Правилнику о оцењивању којим се вреднује и њихов рад.

- Свачији рад треба да се процењује, али не на овакав начин и не кроз оваква документа - каже за наш лист школски психолог Бранка Тишма. - Не може се Правилником о оцењивању вредновати рад психолога и педагога, и не могу наш рад процењивати нестручна лица, људи који имају сасвим другачије образовање. Споран је и тај принцип већине по коме више од половине родитеља може да тражи преиспитивање рада стручних служби. Запослени се не могу осећати ни сигурно ни добро.

Наша саговорница сматра да се на овај начин стручне службе и родитељи удаљавају, уместо да заједнички траже решења.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00 >> 07:55

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

АКО игде постоји "вага" за мерење снаге људског духа, колико ли би на њеној скали тежила она коју има деминер Михаило Маринковић (48), из Панчева, припадник Сектора за ванредне ситуације МУП Србије? Колико би на њен тас стало његове одважности, сталожености, потпуне концентрације..., у тренутку док је, минуле недеље у Нишу, сам прилазио неексплодираној авио-бомби тешкој 1.000 килограма која носи 430 килограма експлозива, заосталој из НАТО агресије?

27. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!