ТВ КРИТИКА - ГЛАД ЗА ДОБРОМ СЕРИЈОМ: "Суђење Кристини Килер", аутори Аманда Коу - Андреа Харкин, Епик драма, 2021.

09. 05. 2021. у 18:12

У ПОПЛАВИ шкарта којим нас засипа серијски програм РТС-а, потражили смо спас на оближњим доступним каналима и пронашли га у скорашњој продукцији Би-Би-Си 1, на платформи Епик драма, која се углавном специјализовала за сјајне ретро трилере, типа "Инспектор Морс" или "Мис Марпл".

ТВ КРИТИКА - ГЛАД ЗА ДОБРОМ СЕРИЈОМ: Суђење Кристини Килер, аутори Аманда Коу - Андреа Харкин, Епик драма, 2021.

Софи Куксон као Кристина Килер / Фото Imdb

Тамо смо нашли нову шестоделну играну серију, под насловом "Суђење Кристини Килер" (The Trial of Christine Keeler), драмску реконструкцију чувене афере између постаријег британског министра одбране Џона Профјума и деветнаестогодишње лондонске луике Кристине Килер, која је уздрмала саме темеље енглеског друштва, почетком шездесетих година прошлог века. Скандала се свакако сећају и наши старији суграђани, јер је био светска сензација у временима кулминације Хладног рата, са пикантеријама у виду совјетских шпијуна, подвођења старијих малолетница (данас би се то развило у неку сагу о педофлији), општег промискуитета, ширења лаке дроге и првих таблоидних напасти у Европи.

"Афера Профјумо" је довела до пада конзервативне владе Харолда Мекмилана, а на површину су испливали пороци покривени таласима потрошачких бенефита. То је и најзанимљивији део ове богате инсценације, по нечему сличне немачком савременом ремек-делу серијске продукције "Берлин Вавилон" Тома Тиквера: Лондон раних шездесетих, у време првих албума "Ролингстонса", уочи експлозије "Битлса", владавина претеча рока, ритма и блуза Чака Берија по монденским клубовима Челсија, весници новог доба и нове рок генерације, која ће обележити век...

Необуздана и лакомислена Кристина Килер, постала је преко ноћи симбол генерације, која је унела грозницу у отмена стецишта владајуће врхушке и срушила зидове ћутања. Њој није одолела британска висока средња класа чиновника и магната, која се месецима распадала наочиглед народа, пред камерама првих телевизијских мрежа. Једно уникално време, тек сада се оваплоћује у покретној слици.

То је, дакле, највредније што доноси ова серија, наравно у кључу прецизно и добро одмерених драматурших линија, различитих равни организације телевизијског простора и времена, одличне режије и солидних глумачких партија (изванредна Софи Куксон у насловној улози), што све заједно чини пример најбоље серијске драмске продукције на свету.

Да се одмах разумемо, нема ту ничега генијалног ни спектакуларног. Све је то тако већ годинама, све је ту константно добро и хармонизивано, јер одговара познатим професионалним стандардима. Та обавезна, нормална школа телевизијског заната, светлосним годинама је удаљена од наше телевизијске праксе.

А кад се боље погледа, све то није недостижно. Истим стандардима, штавише, располажу и многи наши професионалци. Ствар је само у томе што овде коло воде најгори ђаци, приучени писци и неспособни редитељи, окупљени с коца и конпоца, око тренутно најмоћнијег кластера произвођача и емитера телевизијских серија, на чијем је челу Јавни сервис Србије. Зашто они? Између осталог и зато што су најјефтинији и обезбеђују највећи профит са минималним улагањем.

А баш се нешто и не брину за свој професионални рејтинг. Нема ту проблема ни са буџетом за производњу овог вида јавне забаве: утрошена средства су на нивоу светских издатака, само што се она тамо враћају или плоде, док овде неповратно нестају у лавиринту монопола. Резултат је навала безначајних и безвредних серија, од које гледалац може побећи једино притиском на даљински.

Тај мали апарат је велики изум: барем гледалац је у прилици да утоли глад за добром, стандардном ТВ серијом, која се, као што видимо, налази надохват руке. Шведски сто малог екрана је увек пред нама: Би-Би-Си, Нетфликс, Фокс, Дива, ХБО... Питање је само: где одлази наша телевизијска претплата? И шта са оним милионима гледалаца, којима кабловска телевизија још није доступна?