ФАРЧИЋУ ВРАЋАЈУ 6 СЛИКА: Правоснажном пресудом потврђено да нису утајена платна Петра Омчикуса

Миљана Краљ

07. 03. 2021. у 07:20

ФАРЧИЋУ ВРАЋАЈУ 6 СЛИКА: Правоснажном пресудом потврђено да нису утајена платна Петра Омчикуса

Фото Приватна архива

ШЕСТ слика академика Петра Омчикуса (1926-2019), које су у полицијској акцији, у априлу 2016. године, однете из стана Недиљка Неда Фарчића и пренете у Српску академију наука и уметности, биће враћено сликаревом дугогодишњем пријатељу и колекционару.

Правоснажном пресудом Фарчић је ослобођен кривице да их је противправно стекао, односно, утврђено је да није извршио кривично дело утаје.

Тако, док у београдској галерији "Арте" траје изложба која подсећа на опус нашег угледног уметника, уприличена поводом седам деценија од његове прве самосталне поставке, окончана је вишегодишња, исцрпљујућа и непријатна судска битка. У њој је сведочило на десетине пријатеља, колекционара, рођака, уметника, представника САНУ. Крајем септембра прошле године у Фарчићеву корист пресудио је Први основни суд у Београду.

СПОР Судски поступак око Омчикусових слика дефинитивно окончан , Фото П. Митић

Утврђено је да су некадашњи маратонац и олимпијац и чланови његове породице шест одузетих слика купили или добили у размену за друге услуге. Реч је о делима "Светлосна збивања 1 и 2" (после изложбе 2009. Фарчићева супруга платила их је по 1.000 евра), "Жега 2" (Фарчић ју је откупио 2007. и потом је позајмљивао за изложбе), "Подне", "Светлосна збивања 3" (такође их је купио Фарчић), "Вибрације" (Омчикус је платно дао као надокнаду за израду каталога), "Жега 1" (Фарчићев син ју је добио од Омичикуса за графичке услуге каталога). Пред Првим основним судом доказано је и да је Омчикус фотографу, који је сликао за каталог, услугу платио делом "Залазак", али и да Недиљко Фарчић није био у контакту са осталих 26 дела (вредних више десетина хиљада евра), које је академик уговором даривао САНУ, а која су му стављена на терет.

НА АДРЕСИ ФОНДАЦИЈЕ МОДНА КУЋА

ДВЕ године после смрти Косе Бокшан, у Михизовој улици 11, на Дорћолу, започела је рад Фондација са именом уметничко-брачног пара. Управљање је Омчикус поверио Фарчићу. Њихови односи су се погоршали 2012, после изложбе портрета у Галерији САНУ, односно када је, како је тврдио Фарчић, у сликарев живот ушла друга супруга.

Фото М. Анђела

Како је утврђено пред судом, уз записник о примопредаји, сликару је у јуну те године враћено "168 слика, три таписерије и један гипс", уз кључеве од просторија Фондације и депоа. Од сведока, пријатељице пара Бокшан-Омчикус, чуло се да се "уместо изложбе слика" у легату сада "продаје веш". Прошле јесени "Новости" су се увериле да на згради у Михизовој 11 још стоји табла фондације, али се у просторијама налази једна модна кућа.

Тужилаштво је уложило жалбу на ову пресуду, али је она сада у другостепеном поступку одбијена.

- Апелациони суд у Београду је у детаљној и квалитетно аргументованој пресуди потврдио све оно што је првостепени суд већ утврдио, а то је да нема доказа да је Недиљко Фарчић утајио било коју слику Петра Омчикуса. Овом пресудом, после готово пет година, постигнута је коначна правда и скинута љага са Фарчићевог имена, а остаје нада да ће се надлежне установе позабавити питањем великог броја других слика покојног академика, чија судбина је у овом тренутку непозната - потврдио је "Новостима" Фарчићев правни заступник, адвокат Јован Вукчевић.

ПОКЛОН САНУ

УГОВОРОМ је Омчикус САНУ поклонио 39 радова. У тај каталог уврстио је уља на платну - "Светлосна дешавања", "Догађање мора", "Жега I и II", "Вибрације", "Крај дана", "Плитвине", "Светлосна дешавања I и II", "Меја", "Подне", "Јутро", "Рузмарин", "Ластово", "Залазак", "Берба", "Бура", "Сарделе", "Рибе" - настала 2008. и 2009, као и у истој техници изведена дела "Сена" (2001) и "Кровови Дубровника" (2000).

Tу су и пастели "Маратон цртежи", као и дванаест уља, из енформел фазе (1961-1963) и платно "Рак" из 1999. године.

Да подсетимо, у фебруару 2016. Петар Омчикус склопио је уговор са САНУ, којим јој је поклонио 39 својих дела. У тренутку склапања уговора, четири слике, које су се налазиле код њега, одмах су предате Академији, док је за остатак легата овластио САНУ да за његова живота, или после смрти, подигне тужбу против било којег трећег лица, у чијем су поседу, без правног основа. На исти начин овластио је САНУ да дође и до бесправно стечених дела, чији је аутор била његова покојна супруга, сликарка Коса Бокшан (1925-2009).

Потом су САНУ и тада већ деведесетогодишњи сликар Првом јавном тужилаштву поднели кривичну пријаву, уз тврдњу да је Омчикусов земљак из Веле Луке и вишедеценијски сарадник утајио, односно одбио да врати слике поверене му на чување. Правоснажном пресудом ове су тврдње сада оповргнуте, а Фарчићев адвокат покренуо је поступак враћања одузетих слика.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)