КЊИЖЕВНА КРИТИКА: О сновима и око њих

16. 02. 2021. у 13:34

ИЗ сна у сан - Дневник Ленке Дунђерски" фикционална је творевина књижевнице Славице Гароње. Инспирисана стварном историјском личношћу Ленком Дуђерски и њеном судбином - ова ауторка показала је неколико квалитета.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: О сновима  и око њих

Најпре, високу осетљивост за дух једног времена, за узрочно-последичне везе у друштву којем је припадала чувена породица Дунђерски, као и ерудита Лаза Костић, за чињеницу да су сви људи само људи, чак и они велики, моћни, предузимљиви, богати, као и они чије је стваралаштво неупитно еталон књижевних и других уметничких вредности. Они су, како не само конкретан приповедани случај показује, оковани многим неписаним нормама, лошим тековинама патријархата које су заправо неодрживе са становишта природе.

Неком ко није читао ову причу, или ко недовољно познаје стваралаштво Славице Гароње, све наведено могло би се учинити обичним, чак очекиваним, но оно што јесте специфично за њено разноврсно дело јесте то да она као савремени стваралац и, коначно, као жена, није заинтересована за кретања у друштву и за судбину жене као острашћена феминисткиња већ као велики познавалац бивства женског, али и мушког, с великом способношћу да у оквирима књижевног дочара све нијансе бића и духа, бирајући одговарајући жанр, истовремено указујући на значајне животне истине на које је веома важно да се опомињемо, не само због високоестетског казивања о њима, већ због живота самог.

О томе сведочи њен први роман "Под месечевим луком", који је недавно преведен и објављен у Русији, о томе сведоче и њене приповетке "Хасанагиница", "Хлеб", "Сентиментална повест о поети Рајковићу и Милици Стојадиновић Српкињи", "Исидора опет", које су објављене 2013. године у Српској књижевној задрузи у оквиру збирке "Изидина копча", у којој је први пут објављена и дневничка прича "Из сна у сан". Све то препознали су издавач Зоран Колунџија и магистар Зоран Суботички, који је уместо поговора написао текст којим се затвара ово дивот-издање, изузетно ликовно опремљено, што је и у том аспекту за сваку похвалу.

Књига, наиме, садржи низ фотографија чланова породице Дунђерски и Лазе Костића, репродукцију слика Ленке Дунђерски, потом аутограф, њен потпис, старе разгледнице Беча, Сомбора, Новог Сада, Пеште, Венеције, чиме је у потпуности дочаран дух приповеданог времена и приповеданих места. У целини и дело ауторке и дело издавача, те писца завршног текста, свих који су радили на књизи, учинили су да она буде водич кроз увек актуелну, интригантну и тужну причу о Ленкиној и Лазиној љубави, као и о једном времену, његовом лицу и наличју.

Занимљиво је да су све што овај фикционални а изузетно убедљив дневник Ленке Дунђерски садржи препознала два мушкарца. Шта би та чињеница могла да говори? Осим што као издавачи и књижевни зналци обојица суверено владају својим пословима, показали су јасан отклон спрам постојаних прилика код нас данас, чији су корени у далекој, а примитивној прошлости. У нашој културној, а особито академској заједници, утисак је да већина мушкараца најчешће није расположена спрам успеха и талената жена, док је често "расположена" у неким другим контекстима. Изузеци су часне колеге које су наши врхунски интелектуалци чија постојаност ставова и јавног делања уопште не зависи од актуелних центара моћи у разним сегментима јавног живота или пак од воље за моћи.

БИЛЕ ПОСЕБНО ВЕЗАНЕ: Ко је била мајка Бојане Јанковић - преминула пре неколико месеци (ФОТО)

ВОДИТЕЉКА Бојана Јанковић сахрањена је на Новом гробљу у Београду, њу су на вечни починак испратили у великом броју пријатељи, породица, а њен бивши супруг Огњен Јанковић одржао је потресан говор.

29. 04. 2024. у 13:49