ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Рибање и свађање

12. 02. 2021. у 14:04

КАРЛО Голдони: "Рибарске свађе", редитељ Милан Караџић. Народно позориште у Приштини

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Рибање и свађање

ИТАЛИЈАНСКИ реформатор комедије Карло Голдони (1701-1793) написао је око сто педесет комедија, значајних како за позоришне репертоаре широм Европе (код нас се најчешће игра и "Крчмарица"), тако и за развој овог жанра - замењујући, својом реформом, типизиране ликове "комедије дел арте" живим, препознатљивим, малим људима. То ће, много касније обилато користити, поред мноштва других у историји театра, и италијански нобеловац Дарио Фо, у свом левичарском политичком театру... Голдонијеву комедију "Рибарске свађе", много играну и често постављану као испитна представа студената глуме, зарад колоритности ликова, редитељ Милан Караџић, мајстор сценске комике, језички помера (драматург Ивана Димић) у простор црногорског приморја, са жељом да се радња догађа шездесетих година 20. века, због емотивне ноте филмског италијанског неореализма. То у представи Народног позоришта у Приштини, са седиштем у Грачаници, нисмо видели. Никаквих шездесетих није било ни у "путујућој" сценографији редитеља (две фасаде, простор између, степенице), ни у уопштеном костиму (Драгица Лаушевић), а ни јуначки црногорски менталитет није био значајан, у раскошној медитеранској Голдонијевој комедији.

Глумачка игра ансамбла приштинског Народног позоришта (са гостима) била је, чак и у оквиру конвенције комедије ситуације, мајсторска! Ако су имали и понешто од карактерне комедије (готово немогуће у овом жанру), то је била заслуга редитеља Караџића, али и изврсних хистриона, са чудесним моћима да буду по Голдонијевој мери - животни и блиски, упркос гротескној наглашености њихових мана (Бојан Стојчетовић, рибар Филозоф, као и Бранко Бабовић, судски истражитељ, Криминал). Рибарски свет, они на мору, и они код куће, сви "ориђинали", може се одлично описати самим њиховим надимцима: Мрмот (Небојша Ђорђевић), Тоцило (Аника Грујић), Радодајка (Срна Ђенадић), Пицопевац (Александар Петковић), Мечка (Александра Цуцић), Подмуклица (Јелена Орловић), Путерица (Оливера Баћић), Стрвина (Немања Оливерић), Гољо (Урош Јовчић)...

На сцени "Вука" су живели без "четвртог зида", позоришне конвенције, безобзирно, гласно, јужњачки, заводљиво комбинујући ерос и танатос, до границе пуцања ова два стања свести. Уз атрактивну Послужитељку "Криминала" (Тамара Томановић) и Продавачицу крофни (Иванку Симић), то је била заиграна, расположена трупа, која тежак жанр комедије показује као лепшу страну живота, ону што успева да се победи срцем. Овога пута, без сувишног геста, у мери која показује вечито драмско у комичном, како то и сам Голдони, својом реформом, захтева.