ОВАЈ ФИЛМ СМО КРВЉУ ПЛАТИЛИ: Предраг Антонијевић о оптужбама критичара "Варајетија" да је "Дара" националистички памфлет

А. ПОПАДИЋ

28. 01. 2021. у 12:00

ОВАЈ ФИЛМ СМО КРВЉУ ПЛАТИЛИ: Предраг Антонијевић о оптужбама критичара Варајетија да је Дара националистички памфлет

Фото Промо/"Мегаком филм" / П. Милошевић

СРПСКИ кандидат за Оскара, филм "Дара из Јасеновца" је слабо замаскирана пропаганда, која цинично користи Холокауст да би прогурала забрињавајућу националистичку агенду - овим речима филмски критичар Џеј Вајсберг почиње своју критику у чувеном "Варајетију", посвећену филму Предрага Антонијевића.

У тексту под насловом "Филм о Холокаусту са проблематичним намерама", Вајсберг готово и не говори о самом филму, већ Антонијевићеву драму отворено назива "српском националистичком пропагандом", а све то уочи почетка америчке дистрибуције (5. фебруар) и ширег избора кандидата за Оскар (9. фебруар).

- За 40 година каријере још нисам видео овако нешто. Прво, ово није критика нити је таквом сматрају дистрибутери као ни многе организације које се баве Холокаустом. Сви су затечени - каже, за "Новости", редитељ Предраг Гага Антонијевић и додаје:

- Ово је једна врста политичке етикете која, пре свега, има циљ да се збуне и уплаше гласачи у Америчкој филмској академији, да се "упозоре" да гласајући за овај филм гласају за некакву српску пропаганду. У тој назовикритици, а заправо памфлету, има само једна или две реченице које се тичу самог филма.

БРОЈНЕ ПОХВАЛЕ

ЗА разлику од "Варајетија", други филмски магазини и портали похвално су се изразили о "Дари". "У филму видимо ретку страну Холокауста из другог дела Европе и из очију десетогодишње девојчице", пише амерички The Wrap.com, док је за Movieroar.net ова прича "један од највише занемарених делова историје у ком Немци не воде Јасеновац, већ комплексом управљају фашистичке усташе". О филму као снажном подсетнику на способност човечанства за несагледива злодела пише Keith and the Movies наводићи да је главни фокус на Јасеновцу, "ланцу најзлоглашенијих хрватских концентрационих логора које су неки историчари назвали 'Балкански Аушвиц'".

Умањујући страдање и број жртава и почињене злочине од стране Независне Државе Хрватске током Другог светског рата, Вајсберг у својој критици ипак признаје:

- Неоспорно је да је комплекс Јасеновца био на гласу међу логорима смрти по окрутности својих заповедника и њихових подређених - каже Вајсберг, а потом додаје да је "отприлике 80.000 затвореника, углавном Срба, ту убијено између 1941. и 1945. године".

Фото Промо/"Мегаком филм"

И док у "Варајетију" његова колегиница филм Јасмиле Жбанић Quo Vadis, Aida?, о Сребреници, у коме су Срби приказани као злочинци назива "дубоко дирљивом, мучном и срцепарајућом причом", Вајсберг "Дару" оптужује за "нескривени антихрватски, антикатолички дискурс који служи као запаљиви фитиљ за тренутне сукобе између Србије и суседа".

- Вајсберг каже и да му се не свиђа крај због "јефтине емоције". Можда је њему јефтина, али нама је била веома скупа, и великом крвљу смо је платили - одговара Антонијевић.

- Већина тог његовог текста се бави признавањем да су сви факти у филму истинити, а у исто време се филм зове пропагандом и траже се неке сулуде везе са деведесетим годинама.

Фото Промо/"Мегаком филм"

Једноставно, све се ставља у неку псеудоисторијску призму. Значи, нашим жртвама и свим осталима, Јеврејима и Ромима који су страдали у Јасеновцу, ускраћује се право на сећање.

ЈЕДИНА НЕГАТИВНА КРИТИКА

ДИСТРИБУТЕРСКА кућа "Мегаком филм", која стоји иза "Даре из Јасеновца", у свом саопштењу наводи да је Вајсбергова критика једина негативна до сада и додаје да је аутор "познат по јавним мастерклас радионицама за младе хрватске филмске критичаре".

- Вајсберг, који од 2003. године пише за еминентни "Варајети", у досадашњем раду никада није написао критику ни за један српски филм, док је готово увек износио позитивне критике о босанским и хрватским остварењима - наводи "Мегаком".

Антонијевић за наш лист најављује да ће уследити одговори организација у Америци које се баве Холокаустом. "На критику се обично не одговара, али ово и није критика", јасан је редитељ.

Фото Приватна архива

- Текст ће дефинитивно нанети штету нашем филму, али због тога је и написан, јер је господин Вајсберг чест гост у Хрватској, тамо држи семинаре, јасно је одакле ово долази.

Поготово му, забога, смета што је мајка главне јунакиње Даре из Мирковаца.

Ето, дотле се стигло! Видимо да се ту озбиљно радило да се, на било који начин, доведе у сумњу цео филм. И да закључим, ако је ово српска пропаганда, ја ћу тај беџ са поносом носити и то мора да се ради у име жртава и у име сећања на све страдале - закључује Антонијевић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (15)

Srbijo Zuta kuco

28.01.2021. 15:08

Krvati su vec uspeli da kontaminiraju Vikipediju kaceci se za Review with Questionable Intentions (parafraziram podnaslov) koju je napisao ovaj rasista. Medju Jevrejima je uvrezeno misljenje da su koncentracioni logori postojali samo za Jevreje i ovim se brani ekskluzivnost takvog pristupa. Previdja da su Krvatski, katolicki fasisti ubili u Jasenovcu i 43 tisuce Jevreja. Da li je i taj deo "nacionalisticka propaganda"?

Aladin

28.01.2021. 15:11

Kad Amerikanac napiše nešto ovako suludo svako čiji je mozak malo veći od lešnika zna da je u pitanju neki interes. Za novce oni sasvim legalno lobiraju, lažu, vređaju a ko je žrtva to ih interesuje kao lanjski sneg.

Dana

28.01.2021. 15:15

Jako me je potresla cela situacija oko "kritike" koja to nije. Pogledajte na Metacritic kako je Vajsberg rangiran. 57% njegovih kritika (svega što je pisao, ne samo o "Dari") ocenjeno je negativno. Znači, u pitanju je osoba bez karaktera koja na mržnji gradi karijeru. Treba ga tužiti za povredu časti i zauvek mu onemogućiti da nas pominje.

Jovan

28.01.2021. 17:57

Ако долази у Хрватску да држи семинаре онда је све јасно ко њега сада плаћа. Није 80000 него 700000 Срба, Јевреја и Рома, а то треба да знамо сви и да памтимо. Истина полагано извире на видело. Пружимо велику подршку нашем режисеру П. Антонијевићу и свима који су учествовали у снимању филма.