КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Књижевна мапа Новог Сада

26. 01. 2021. у 12:14

АЛМАНАХ прича Друштва новосадских књижевника 2019" одликује сваковрсна разноликост. Најпре уочавамо да су у њему заступљени радови аутора рођених од 1946. до 1990. године. Дакле, готово пола века је између најстаријег и најмлађег приповедача.

Уколико на то особито обратимо пажњу, уочићемо између припадника те, старије, генерације, у односу на најмлађу, изразиту тематску, па и жанровску разлику, као и разлику у приповеданим временима. Док у већини дела припадника прве претежу теме које имају упориште у стварности, тј. у ближој или нешто даљој прошлости, на балканском простору обележеној турбулентним, трагичним историјским догађајима и искуствима, у делима припадника друге доминирају елементи фантастике или је пак фантастика оквир који садржи у сваком погледу очуђена размишљања, запитаности, медитације, догађаје, а имплиците и еротику.

У односу на те две поменуте генерације стваралаца, у делима оних који припадају средњој генерацији, који су рођени шездесетих и седамдесетих година 20. века, најчешће препознајемо мотиве који су везани за град, на основу којих препознајемо његов лик и ритам. Понекад је у њиховим остварењима реч баш о Новом Саду, а покаткад је реч о градовима света. Када је о овом првом реч, уочавамо извесна тамна расположења појединих приповедача, велику потребу да учине сваку врсту отклона, па и иронијског, од самог града данас, од људи који га чине, од свега што се у њему догађа, а када је о овом другом реч, најпре разумемо да читамо део једне путописне целине. У њој налазимо ширу, знатно ведрију слику света и свега што је у њему лепо, другачије, егзотично, као и спремност, готово нестрпљење приповедача, да се таквом свету препусти и у њему ужива сам, још чешће с људима које воли.

Осим што доводимо у везу теме и мотиве остварења заступљених у овој књизи, некада су то кратке приче, а некада су и одломци из раније објављених романа, и са местом рођења и једног периода живљења аутора, видећемо да је много њих са подручја Босне, а разумећемо када су се и на које све начине обрели у Новом Саду, уочавамо у тој књизи још једну специфичну везу. Реч је о вези између најмлађих стваралаца чија су дела у њој заступљена - са својим професором, великим зналцем књижевности и фантастике и аутентичним писцем врло специфичне поетике, Савом Дамјановим. Будући да је он на студијама књижевности био предавач припадницима наведене генерације, јасно нам је да их је на свој начин, сасвим шармантно, фантастиком заокупио, али, то није све. Сава Дамјанов постао је њихова инспирација и књижевни лик. Само у овој књизи две су приче у којима је он јунак. Те приче, можемо слободно рећи, личе на њега, садрже ведрину и када је посреди сатира, и, наравно, карневал, слављење живота, његово прихватање у целини и све оно што се од њега може узети.

Сумирајући у целини ову књигу, а имајући у виду наведено, можемо рећи да њоме могу бити задовољни и приређивач Наташа Бундало Микић, и аутори и читаоци - јер та књига је својеврсна књижевна мапа која јасно показује где се шта и где се ко налази, шта би обавезно требало прочитати и где је место Новог Сада у књижевности данас. Истовремено, она је и путоказ најмлађим ствараоцима који су, извесно, на добром путу и сигурни, јер их је путевима књижевности водио и води Сава Дамјанов.

ОБРУКАНА ЛАЖНА ДРЖАВА У ЊУЈОРКУ: Шамар за Приштину и Вјосу Османи пре почетка седнице СБ УН о Косову (ФОТО)

У ЊУЈОРКУ се данас одржава седница Савета безбедности Уједињених нација посвећена шестомесечном извештају генералног секретара УН Антонија Гутереша о раду УНМИК-а, а Србију ће представљати председник Александар Вучић.

22. 04. 2024. у 16:14