ГОДАРОВ И БЕЛМОНДОВ СКОК У ИСТОРИЈУ: Шест деценија од антологијског филма "До последњег даха"

Ана Попадић

01. 12. 2020. у 16:33

МОЈА једина амбиција била је да снимим обичан гангстерски филм - рећи ће много година касније Жан-Лик Годар о свом дебитантском остварењу "До последњег даха" које ове године слави 60. рођендан.

ГОДАРОВ И БЕЛМОНДОВ СКОК У ИСТОРИЈУ: Шест деценија од антологијског филма До последњег даха

Жан-Пол Белмодо и Џин Сиберг / Фото IMDb

Историја филма пак уписала га је као ремек-дело које не само да је било звездани почетак француског новог таласа већ је означило и долазак неких од најутицајнијих редитеља седме уметности.

- Модерни филмови су почели са Жан-Ликом Годаром и његовим остварењем "До последњег даха". Ниједан дебитантски филм од "Грађанина Кејна" из 1942. није имао толики утицај - записао је својевремено чувени филмски критичар Роџер Еберт, стављајући овај филм на своју листу најбољих остварења.

Причу о ситном криминалцу Мишелу Појкару који се, после убиства полицајца, крије у стану своје девојке америчке новинарке Патрише, написао је Франсоа Трифо, још једна будућа легенда новог таласа. Годар је снимање започео са једном глумачком зведом Џин Сиберг, али када је "До последњег даха" приказан једно ново име избачено је у глумачку орбиту, да ту и остане - Жан-Пол Белмондо!

- Годарова техника "прљавог реза" (jump cuts) је велика новина, али још револуционарније у овом филму је његов убрзани ток радње, његова хладноћа, непоштовање ауторитета и начин на који су нарцисоидни млади јунаци опседнути собом и несвесни околине - оценио је Роџер Еберт.

Снимање "До последњег даха" окупило је све саме легенде. Поред Годара и Трифоа, велики Клод Шаброл био је сценограф и технички саветник, директор фотографије Раул Кутар обликовао је визуелни стил новог таласа и наставио сарадњу са Годаром и Трифоом на готово свим њиховим филмовима.

Аматерска техника

ГОДАР је, по сопственом признању, "на филм увео аматерску технику", што су потом следиле његове колеге из новог таласа.

- У филму "До последњег даха" користио сам исту технику коју су користили репортери и која није имала никакве везе са Холивудом. Користио сам такође мрачне и тамне слике које су се сматрале грозним. Али, ми смо одлучили да је и таквим сликама место на филму. Данас је то уобичајено - казао је Годар.

- Пре него је снимио "До последњег даха", Годар је са Трифоом писао критике за "Филмске свеске" које је уређивао Андре Базен, један од најважнијих филмских теоретичара и критичара. Дрчне младе критичаре који су се залагали за нову историју и традицију француског филма, јер је по њиховим речима у истој било мало добрих филмова, звали су "младотурци" по Кемалу Ататурку и његовим револуционарима - објашњава, за "Новости", Александар Јанковић, професор историје филма на ФДУ.

Како су писали хвалоспеве америчком жанровском филму, природно је, додаје Јанковић, било очекивати да ће њихови филмови личити на горостасе класичног америчког жанровског филма.

- "До последњег даха" има класичног антагонисту, тј. антихероја (прва улога Жан-Пола Белмонда) који је заводљив у својој блентавости и трапавости. А обичном гледаоцу је и Годаров филм заличио на некуван филм са много (не)намерних грешака. У суштини Годар је у филму био као Моне у сликарству, режирао је не оно што види него како осећа. После једне од првих пројекција, париски снобови су звиждали овом филму, једино је Жан Кокто устао и рекао: "ви не схватате да сте управо видели будућост филма, багро игнорантска".

По речима Јанковића, како је нови талас препородио француски филм с краја педесетих и с почетка шездесетих тако је исти препородио и Холивуд десетак година касније са Артуром Пеном, Пекинпоом, Богдановићем, Кополом и осталима.

- У ствари, Годар, Трифо, Шаброл и остали су само дали европско читање класичног Холивуда у време кад је класични Холивуд презирао самог себе. Онда је тај исти Холивуд схватио да није разумео сопствено наслеђе како треба него је за то било потребно да Годар сними "До последњег даха" - закључује Јанковић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

НЕМАЧКА која је главни спонзор сарајевске „Резолуције о Сребреници“ покушава да прогура тај цинични историјски фалсификат кроз Генералну скупштину УН у време једне трагичне годишњице, ослобођења концентрационог логора Дахау, неспорног сведочанства о највећем геноцидном програму у историји човечанства чији је аутор – Немачка.

28. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

ЛЕГЕНДА КОШАРКЕ ШОКИРАЛА ЕВРОПУ: Ево снимка на коме краде парфеме у Београду (ВИДЕО)