ОВА ИЗЛОЖБА ЈЕ ИНЦИДЕНТ: Сценограф и костимограф Миодраг Табачки о првој поставци цртежа у Галерији Хаос

В. СТРУГАР

28. 10. 2020. у 12:48

ОВА ИЗЛОЖБА ЈЕ ИНЦИДЕНТ: Сценограф и костимограф Миодраг Табачки о првој поставци цртежа у Галерији Хаос

Миодраг Табачки / Фото Галерија "Хаос"

СЦЕНОГРАФ и костимограф Миодраг Табачки, дугогодишњи професор ФДУ и гостујући професор на многим светским универзитетима, (уз Душана Макавејева и једини почасни доктор у историји овог факултетата), ни после четрдесет генерација студената, више од три стотине урађених сценографија и стотинак костимографија - не смирује се.

Уосталом, то се и не очекује од човека који је и наш једини стваралац који има своју одредницу у Светској енциклопедији уметности спектакла друге половине 20. века, који је пре Академије за примењене уметности завршио и Архитектонски факултет и који, ни у доба короне, не престаје да плеше аргентински танго!

Ипак, и овом изузетно радозналом и свестраном уметнику нешто може да се деси први пут. Први пут има самосталну изложбу својих цртежа. Отворена је у Галерији "Хаос", а реч је о цртежима за балетске, драмске и оперске представе, најављеним као ликовне комбинације изведене оловком, тушем, акварелом, пастелима, понегде уљем, "у којима се уочава маштовитост, култура аутора и смелост у померању граница могућег и задатог".

- За мене је ова изложба, на одређени начин инцидент, јер се дешава у галерији која се изнад свега интересује и бави цртежом - каже на почетку разговора Миодраг Табачки. - И за разлику од претходних, где сам излагао реализоване радове, као и своја ликова решења, сада приказујем само она решења која се базирају на цртежу. Овог пута, пред посетиоцима је седамдесетак радова, на изложби која је отворена до 27. новембра. Ја, иначе, свој рад приказујем кроз цртеже, слике у свим техникама (од акварела, преко колажа, до уља), понекад и кроз макету.

На питање има ли још шта код њега ново или у плану, бескрајно духовити Мића Табачки одговара:

- Не знам. Можда то што сам се учланио у Удружење "Огањ". Али ни то није ново, учланио сам се још прошле јесени.

А онда, у истом маниру коментарише и наше чуђење откуд сад прича о "Огњу", кад смо претходни пут писали како пасионирано игра аргентински танго и с њим обилази свет, учествујући на фестивалима у Буенос Ајресу, Палерму, Барселони, Поречу:

- То за танго није више ново. Али, јесте другачије пошто се сада плеше "под санкцијама", уколико се уопште плеше. Тако, "из вечери, у тајности" играм и даље. Последњих недељу дана не, зато што сам чврсто одлучио да присуствујем отварању властите изложбе у "Хаосу" и да се сретнем са посетиоцима. После ове изложбе настављам са својим активностима. Шта ми ко понуди и шта ми одговара, прихватам или не. Не бринем више о корони, него терам даље...

Последња ансамбл представа за коју је радио сценографију у Београду била је "Васа Железнова" на сцени Народног позоришта, изведена у септембру - као прва премијера у "предаху" короне. Између "Железнове" и претходног пројекта прошло је, неочекивано, шест година: било је то "Уносно место" на сцени ЈДП 2014. Иначе, у јануару је Табачки "потписао" сценографију и у мјузиклу "Виолиниста на крову", на сцени Музичког театра у Софији. Сада, како каже, има представу која је у припреми и биће изведена, такође, у Београду. Уколико то, наравно, здравствене околности дозволе.

ДО ЊУ ОРЛЕАНСА

Током изузетно богате каријере, Табачки је као сценограф и костимограф радио у позориштима широм Југославије, али и у Белгији, Бугарској, Чешкој, Словачкој, Италији и Немачкој. И скице су "путовале" на изложбе, у земљи и иностранству - Будимпешти, Дортмунду, Њу Орлеансу, Тел Авиву, Манили, Сеулу...

АПЛАУЗ СЦЕНОГРАФИЈИ

СЦЕНОГРАФИЈЕ нашег саговорника често изгледају моћно и импресивно, па се публици понекад отме дах чим се подигне завеса. Тако су готово сва извођења "Кармине буране" у сарајевском Народом позоришту почињала аплаузом сценографији и пре првог тона, чак и кад се представа изводила на отвореном, у Дубровнику и Изреалу. Декор је био слика - костим, односно платно које је прекривало позорницу и извођаче, са апликацијама на текстилу - из којег су вириле главе хора.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)