ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Аријела Ф. и остало

Драгана Бошковић

18. 09. 2020. у 14:12

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Аријела Ф. и остало

Новости

ДРУГА, и последња представа Пролога 54. Битефа "Бити Аријела Ф.", швајцарског "видеографа" Симона Сена, у продукцији Театра Види из Лозане, расправља о онтолошким, правним, етичким, родним, идентитетским питањима употребе дигиталног тела извесне Аријеле Ф., купљеног на интернету.

"Узнемирујуће" искуство уласка у женско тело и неограничене могућности употребе истог, уз укључивање правника, терапеута, саме Аријеле Ф., Симон Сен дели са публиком непосредно, показујући своје нашминкано (бесполно?) лице на екрану, показујући (из солидарности са Аријелом Ф.?) своје голо тело на сцени, препричавајући своје истраживање, на крају и позивајући Аријелу Ф. уживо на видео-линку, да одговара на питања гледалаца у сали...

Питања су уопштена, "назор" духовита, наивна, и Аријелини одговори су, јасно је, такође на нивоу телевизијског ријалитија боље врсте. За разлику од прве представе, "Долина језе", која отвара питање апокалиптичне могућности увођења киборга у драмску уметност, "Бити Аријела Ф." је сирово искуство уметника, који тражи тему за следећу "представу", и ово што показује је његов work in progress, па се и публика тако осећа ускраћеном за позоришни доживљај.


Битеф је, са својим оснивачем, из познатих епидемијских разлога, одлучио да, уз дебату о живом и дигиталном позоришту, Филозофски театар, промоцију књиге Вере Коњовић "Чекајући Битеф" и пратећу представу "Циркусфере", овогодишње издање назове Прологом 54. Битефа, који ће се спојити са 55, идуће године. Надајмо се. Испред Битеф театра и у њему, фестивалска атмосфера није изостала. Колико је било безбедно, видеће се за десетак дана, мере су биле предузете. Две представе, које су приказане, указале су на тему позоришта без живог човека на сцени, без страсти, коју, преко рампе, жив глумац поклања живом гледаоцу...


Шта год рекли, Битеф ће и даље ићи својим путем. "Узнемирујуће искуство", како га је дефинисао Симон Сен, у Београду се догађа сваког септембра, без обзира на Битефов поднаслов, програм, лажне или праве субверзивности по политичким, полним, уметничким питањима. Одавно је то престао да буде фестивал авангардног позоришта, из простог разлога, што је и сам тај појам изгубио значај у поплави пројеката из различитих уметности, које се из године у годину нуде у Битефовом програму.

Данас, то је фенси градско догађање, необичних појава на сцени и у гледалишту, које ретко даје повод за расправу о драмском театру. Своје теме редовно скреће на нове појаве, као што су представе без глумаца, киборзи, аватари, гласови, или предавачи, уместо драмских глумаца.


А то би, можда, требало да буде само пратећи програм феште, која хоће да покаже светски пресек позоришног тренутка. А то, дефинитивно, нису само необичности.
Да парафразирамо: театар, ипак, није само њихов. Мало је (...) и наш!

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)