ФИЛМСКА КРИТИКА - ФЕСТИВАЛ ЕВРОПСКОГ ФИЛМА НА ПАЛИЋУ: Истинска победа филма
ПРВА ласта филмских фестивала и уопште филмског живота на нашем тлу од почетка пандемије, Фестивал европског филма на Палићу, одржава се од 12. до 18. септембра 27. пут у понешто измењеним околностима.
Новости
Ово се, пре свега, односи на низ безбедносних и санитарних услова прописаних правилима, која се доследно примењују и број гостију, који је смањен, али не и на сам програм, богат као и раније. Овај фестивал, без обзира на корону, представља нове игране, документарне и кратке филмове, националне и ауторске ретроспективе, почасне друштвене догађаје и пројекције, као и такмичарску секцију састављену од најбољих европских филмова до часа избијања заразе, дакле до краја овогодишњег Берлинала.
Ако се не рачуна Венеција, која је сама по себи изузетан случај (није се прекидала ни у време Другог светског рата!), Палић је први европски фестивал после берлинске смотре који даје репрезентативни пресек европских достигнућа у прошлој години, што само по себи, сведочи о једној истинској победи.
Упркос свему што нам је донела глобална несрећа, после које ће филмска продукција у целом свету видати тешке ране, филм се међу првима довољно опоравио да се поново суочи са низом уметничких и других изазова. Овај фестивал одржава се у знаку те победе: он као да отвара прву страницу нашег посткатастрофичног доба и поврђује изузетну, планетарну виталност кинематографа. Тамо где је почињао у првим деценијама прошлог века са пиониром филма, у Суботици, Александром Лифком, филм доказује своју издржљивост чак и пре него што је пандемија службено окончана, настављајући тамо где је стао са јединственом енергијом.
Први на листи овогодишњих остварења у такмичарском програму (ако се не рачуна домаћи "Име народа", о коме ћемо посебно писати) јесте руско-белоруско-немачка копродукција "Часови персијског" у режији Вадима Перелмана, чије је име познато по низу успешних ТВ спотова на обе стране океана. Филм је остварен са највишим амбицијама и представља европски и светски домет. Осим изузетне атмосфере, одличног кастинга, прецизне режије и низа других синематичких својстава, највећа вредност овог филма је изузетан сценарио (Иља Зофин), који уноси бизарну и сасвим неочекивану димензију у већ помало амортизован жанр тзв. логорског филма из Другог светског рата.
У инферну немачког концлагера срећу се, лицем у лице, џелат и жртва: "класични" есесеовац Клаус и његов лични плен, на смрт препаднути мали Јеврејин Жил, који крије своје порекло и издаје се за - Персијанца! Драма почиње у тренутку кад се делимично открива тајна Клаусове потребе за Иранцем, за којим је расписао и интерну награду у логору: Немац хоће да научи фарси до краја рата. Лажни Персијанац, који не зна ни реч овог језика, постаје учитељ педантном и доследном Немцу и током драме постепено измишља нарочиту технику творбе и памћења једног непостојећег језика, који разумеју и говоре само два човека. Низ драматичних, мајсторских обрта, при којима се чита иронија суноврата људске цивилизације, воде нас до краја ове немогуће авантуре, кроз њене све дубље слојеве, до коначног откривања философије, која стоји у подлози целе замисли.
Језик, који је још у праскозорју човечанства настајао као средство комуникације али и раздвајања људи, постаје раван дубинског разумевања и спајања; неког новог, сасвим утопијског хуманизма, откривеног нигде другде до у деветом кругу пакла. Пратимо даље ову могућност читања: служећи се једним сасвим новим кодом (филм је настао по прози Волфганга Колхаса под насловом "Изумевање језика") који нема ни историје, ни почетка, ни краја, ни наставка, него се рађа и нестаје са њима двојицом, откривамо метафизичку наду у опстанак човека. Језик је, дакле, могућност да преживимо у мору космичког нереда. То као да по овом читању поручује један првокласни филм, са амбицијом да фасцинира и поучи, али не да чита књишке лекције. Може ли филм имати веће амбиције?
Препоручујемо
ФИЛМ “КРАЉ ОСТРВА” ЏУДА АПАТОВА У БИОСКОПИМА: Хит комедија о љубави и одрастању
10. 09. 2020. у 15:45
ВЕЛИКО УПОЗОРЕЊЕ ВУЧИЋА: За годину и по дана суочићемо се са великим ратом, нико више не жели да слуша другу страну
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић рекао је данас, на форуму "ГЛОБСЕЦ БЕЛТАЛКС: Београдски економски разговори", да више нема рационалности у међународној политици и да се ускоро спрема велики сукоб.
09. 12. 2025. у 20:57
НОВО РЕШЕЊЕ ЗА УКРАЈИНУ: Европа прави план у случају да се САД повуку из конфликта
ЕВРОПСКЕ дипломате припремају сценарио подршке Украјини у случају повлачења САД из конфликта, преноси Блумберг, позивајући се на изворе.
07. 12. 2025. у 13:19
Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића
ДЕТИЊСТВО глумца Јова Максића обликовало се у малој сеоској средини подно Динаре, у селу Плавно код Книна, где је породица живела због очевог свештеничког службовања. Рани период живота описује као време потпуне слободе и радости, када је готово читаво село било простор за игру и маштарије. У таквој атмосфери формирала се његова емотивна структура — везаност за заједницу, топлина породичних односа и захвалност за једноставне ствари.
07. 12. 2025. у 11:41
Коментари (0)