ПОВРАТАК ПРИРОДНОМ ПОРЕТКУ: Скулптура шаље сигнал да смо се склонили од логичног реда и ушли у један други однос
ЈЕДНА скулптура, којa мери нешто што је на први поглед немерљиво, попут квадратуре круга, чини изложбу "Сигнали" Александра Глигоријевића.
Београдски вајар, школован у Лос Анђелесу (дипломирао на одсеку за скулптуру и дизајн на Санта Моника колеџу у Калифорнији, у класи професора Џорџа Хермса 1996) представио је овај рад у Ликовној галерији Културног центра Београда: у белом простору, под белим светлом које се спушта одзго... Сведено.
- Одлучио сам се само за један објекат да би гледалац могао да се фокусира на њега - објашњава уметник који је своја дела, поред Србије и САД, излагао и у Холандији и Швајцарској. - Чине га круг, симбол савршенства, склопљен у објекат који је у форми коцке. Кругова има у природи, а правих углова нема, јер их је човек измислио. Зато је ова скулптура симболички, метафорички, позив на повратак природном реду.
Игре са парадоксима увек су биле изазов за овог аутора, а спајањем неспојивог, прављењем коцке од кругова у овом делу стигао је до апсурда.
- Сигнал је почетни импулс у комуникацији, а до њега сам дошао преко аларма, који је стање узбуне. Све су ситуације у нашем животу алармантне, и све алармантније. Склонили смо се од природе, од логичног реда и ушли у један други однос, са самима собом и са светом. Ово је сигнал да се вратимо у то природно стање. И сам овај уметнички објекат може да шаље сигнал на све стране, склуптура у центру галерије, управо га емитује, на свих 360 степени.
Једну од награда, која је прошле године додељена на Филмском фестивалу у Венецији, урадио је управо Глигоријевић у сарадњи са вајарем из Напуља, Микелеом Јодичем, а на иницијативу кустоскиње Наташе Радојевић.
- Ја сам извео физички објекат, а он је додао један допунски концепт са отисцима, и то је било јако запажено - открива наш вајар. - Увек ми је драго када Италијани обрате пажњу на моју уметност, јер је тамо настало све што је лепо.
Урбана носталгија
БЕОГРАД је осамдесетих био стожер и носилац "новог таласа", а Глигоријевић, који је био његов део, тврди, да се на данашње време, његова баштина пренела тек у траговима, а да је "мрежа одавно пукла":
- То више не постоји ни као тело, ни као мисао, већ само као носталгија. У декади у којој је настала, у Србији и Југославији, та сцена је била плодна, занимљива и оригинална, као нигде у свету. Можда су одређене средине и градови имали више новца и системске подршке култури и њеним матрицама, али је аутохтоност нешто што је одавде изашло. Управо осамдесетих се пробило и много индивидуалаца. После су дошле деведесете, које су биле бескомпромисне према култури, носиле друге интересе и појавности. У динамици данашњег времена, са развојем нових технологија, можда више и нема места за изразе које смо имали осамдесетих на просторима бивше Југославије.
- У Америци вас пуштају да се развијате без утицаја. Нема збуњивања. Нормално, има и тешких задатака, и целог поступка и метода, педагошког и образовног, на високом нивоу, али је однос према студенту другачији. Овде сам студирао историју уметности. Та катедра је код нас била јако добра, занимљива, слободна, са великом разменом идеја, добро организована. Што се саме Академије тиче, претпостављам да бих је уписао, али не знам да ли бих је завршио, односно да ли бих успео да се сложим са свим оним што је тамо постављено као задатак.
Запитан да упореди оно што се дешава на светској и домаћој сцени, одговара:
- Естетика је постала мање битна, свуда се наметнуо контекст, а најдискутабилније је колико ту квантитет заиста подржава квалитет. Уметност се развија онако како она тежи. Ми је не можемо зауставити. Она је асоцијација за слободу. У Србији има интересантних индивидуалаца, али нема сцене.
Чини ми се да генерално сцена нестаје, као потреба људи да се групишу у неком периоду. Једноставно, свако иде неким својим путем.
Постоје нека преклапања, у одређеном моменту људи се окупе око неког пројекта, али се то тешко може консолидовати као сцена, у параметрима како се то доживљавало до пре само двадесетак година - закључује Глигоријевић.
Препоручујемо
Нови Samsung Neo QLED телевизори померају границе кућне забаве
У СВЕТУ кућне забаве, где сваки пиксел, боја и детаљ чине разлику, нови Самсунг телевизори, недавно представљени на Унбоx&Дисцовер догађају, ступају на сцену са револуционарним иновацијама.
26. 04. 2024. у 16:00
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд
ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.
29. 04. 2024. у 07:00
ДУШКО НАПУСТИО СРБИЈУ: Објавио слику тајанствене црнке (ФОТО)
ФОТОГРАФИЈА Душка Тошића усијала друштвене мреже
30. 04. 2024. у 16:11 >> 16:22
Коментари (0)