СКЛОЊЕНИ НА ПЕРИФЕРИЈУ: Романи са крајишком ратном тематиком у матичној средини остали од критике прећутани, а публици непознати
ДА је реч о великој књижевности и великом народу који је - сем раскошне фолклорне баштине, доскора готово непознате - оставио значајно духовно сведочанство и у писаној књижевности, довољно је споменути да у саме врхунце српске прозе долази крајишка мемоаристика, где изворним и однегованим књижевним језиком пишу изузетно литераризована дела такве величине као што су: Милутин Миланковић, Никола Тесла, Адам Прибићевић, Гојко Николиш, Дејан Медаковић, Милка Жицина.
Стефан Петронијевић, "Изгубљена архитектура", Блок галерија
Такође, може се говорити и о читавој реалистичкој школи одличних српских приповедача из Крајине на прелазу из 19. у 20. век (Буде Будисављевић, Милан Будисављевић, Богдан Ластавица, Петар Петровић Пеција, Никола Вукојевић, Милан Прибићевић), чије сеоске приповетке о животу српског народа у Крајини, по језику и естетском квалитету не уступају званичном канону српског реализма. Баштина једног, по духу важног огранка српског народа, који је односом снага светске политичке моћи последњих четврт века у Хрватској претворен у "заједницу", управо кроз књижевност једино и наставља да живи и постоји.
Недавно објављени текстови Д. Иванића и А. Анушића на овом месту навели су ме да проговорим о још једном феномену који они не спомињу, а то је готово заокружена школа, или феномен "крајишког ратног романа" (романи са тематиком грађанског рата у Босни се у Републици Српској већ увелико академски изучавају). Појављујући се већ у години егзодуса (1995), као активни, виталистички принцип са естетским смислом, романи са крајишком ратном тематиком, чији највећи тематски фокус представља управо изгон из Хрватске у "Олуји", али обухватајући и много шири временски план (Други светски рат, егзодус 1991) и социјални миље (крајишко село, урбани роман), плене значајним језичко-лексичким и литерарним квалитетом, имајући једину невољу што су углавном, у матичној (српској, београдској) средини остали од критике прећутани, а читалачкој публици углавном непознати. Настали, дакле, из дубоке егзистенцијалне потребе, и без тзв. отклона односно временске дистанце, они постају не само важно литерарно сведочанство, већ и незаобилазни за комплексно сагледавање једног, за српски народ надасве трагичног доба, на самом крају 20. века. Да су својевремено већ ушли у оптицај и адекватно на јавну књижевну сцену, не би нам се догодило да се сада награђују квази - интелектуални (са претензијом на уметничко дело) романи о "суочавању" са "српском кривицом", већ би сложени и трагични историјски узрочно-последични односи били свеобухватније сагледани, управо кроз уметничку призму и истину ових романа.
Склоњени на књижевну периферију, баш као и српски народ Крајине у политици деведесетих и с почетка 21. века - они архивирају најдубље сегменте националног битисања на једном простору, остварајући управо и једино у књижевности и језику ту вечну тапију на њега. У њима, пре свега, нигде нема мржње према другом, напротив, потенцира се тај некадашњи суживот, и неверица, са сталним подтекстуалним преиспитивањем - како се једно давно и заборављено (опроштено) зло, упркос страшним искуствима из Другог светског рата, могло тако нагло и силно обновити, довршавајући свој посао од пре пола века, до краја. Све ове наративе покрећу интимистички мотиви дубоке литерарне носивости, дати често у контрасту љубав-смрт, који по правилу, дају високе уметничке резултате. Већ први (урбани) роман о изгону Срба из Осијека (већ 1991), "Есмарх" Владимира Јокановића (1995), густе експресије, фокусира се на љубав двоје (различитих националности), која се најбруталније раскида - смрћу девојке, Хрватице. И док се овај песнички мотив првог реда у роману Роксанде Његуш "Отписани из ружичасте зоне" (1998) еманира већ у "Олуји" кроз зебњу и страх за вољеном, која је остала у колони са болницом, вешћу да је жива, што су катарзични акроди и манифестација живота и нове наде, у другом случају, тек спозната љубав београдског сликара, већ уморног од живота, у срцу Крајине - Книну, претвара се у олујашкој пометњи у растанак са отвореним крајем (нестале драге) у роману Срђана Воларевића "Цвијета" (2004).
Мајсторским средствима, сведеним језиком, али са снагом да призове све размере библијског езгодуса, у који је уметнута и једна сасвим интимна, лична драма, сем романа Роксанде Његуш, камерну националну фреску о изгону слика и Ковиљка Тишма Јанковић у роману "Дозиви кроз олују"(2003). Сучељавањем живота једне генерације, некадашњих девојака, које су избегле усташку каму у Лици, сада старица, ишчупаних из родног тла и обескорењених у избеглиштву, што је казна за њих тежа и од смрти - са једино сачуваном "попутбином" у језику, ова књижевница уноси један нов сегмент и квалитет у визуру књижевних јунака савременог српског романа - који је посвећен старицама Крајине. Транспарентна прича о страдању вуковарских Срба, у роману Бранка Бубала "Душа у пепелу" (2012), где тек створена породица (такође национално мешовита) налази своје уточиште у далекој Канади, такође је значајан прилог књижевној мапи крајишког ратног романа. Најзад, трилогија Милана Воркапића ("Сапатници", "Свадбеници", "Судбеници", 2004), такође писана са изворним списатељским нервом, сем о егзодусу, унутарпородичним проблемима различитих генерација, говори и о горкој аклиматизацији у избеглиштву у Србији. На исти начин се може тумачити и "непрочитаност" раних романа Анђелка Анушића на ову тему ("Силазак сина у сан", 2001; "Адресар изгубљених душа", 2006, "Прозор отворен на висибабу и кукурјек", 2011), као једне дубље спознаје и вертикале, која ће се еманирати у његовим каснијим великим романима-епопејама. Овде смо навели велики потенцијал и плурализам тема, уметнички одлично опсервираних у наведеним романима, који, иако тад објављивани у нашим најугледнијим издавачким кућама (Матица српска, "Просвета", "Народна књига"), нису имали адекватну рецепцију, па су суштински остали непрочитани, а у обрнутој сразмери са значајем ове теме и свих наведених вредности које носе.
Известан "пробој" крајишке теме егзодуса, направили су једино "етаблирани" писци, мада ни то није било довољно да понесу и неку значајнију награду. Ту, пре свега, мислим на роман Моме Капора "Леп дан за умирање", који би у другачијим околностима свакако заслужио НИН-ову награду, за 2000. годину, као сводна, сазнајна, естетска и језичка чињеница првог реда за тадашњи тренутак српског народа, али који тада нажалост, није био "политички подобан" (односно, по данашњем - недовољно "политички коректан"), на шта се надовезују и два најпознатија романа са тематиком "Олује" - Јована Радуловића, јединог "канонизованог" писца у савременој српској књижевности ("Прошао живот", 1996 и "Од Огњене до Благе Марије", 2009), док је највећи продор у овој тематици у српском критичарском естаблишменту начинио Драго Кекановић, својим камерним романом о егзодусу Срба из Западне Славоније "Вепрово срце" (2012). Свој литерарни облик Западна Славонија добија и у роману "Повратак у Аркадију" (награда "Печат времена"), потписнице ових редова, што сведочи да о Крајишницима не пишу само они који су тамо рођени, већ о том народу и историјској трагедији која их је задесила пишу и људи рођени ван ње, видевши, дакле, једну вишу, универзалну вредност која се тиче свих нас. Бавећи се искључиво тематиком Крајишника након егзодуса у свим жанровима у којима ствара (поезија, приповетка, роман), издвојио се Анђелко Анушић и то са два своја најновија романа: "Гласови са Границе" (2016, награда "Бранко Ћопић") и "С Хомером у Олуји" (2018) који можда, представљају засада највиши сводни домет ове тематике - залазећи у дубљу историју Војне границе (која је ретко до сада литераризована), све до завршног чина у "Олуји" 1995. датој из визуре дечака-потомка ових граничара, који провирује из цераде "тракторске приколице", као симболичног амблема крајишке тематике о егзодусу.
Има још нешто на шта бисмо указали: у својој монографији "Књижевност Српске Крајине" (1998) проф. Иванић примећује да о усташком геноциду над Србима и њиховом страдању у НДХ има сразмерно мало дела, што је до момента објављивања његове монографије било евидентно. Као да је тежина тематике водила у дубље зрење, односно одустајање од те "естетике ужаса". Иако се, у међувремену о тој тематици појавило неколико респектабилних романа, од Бобе Благојевић (нажалост, постхумни и недовршени роман "Путница" (2002) о Јасеновцу, преко романа Лепосаве Миланин "Живот и оно друго" (2012), као и роман "Парусија, гласови испод папрати"(2018), потписнице ових редова (који је критичарски високо оцењен, па чак и у Хрватској) - овде бих желела да укажем на једно дело које не само по обиму, већ и по тематском захвату превазилази и саму ову тему. Реч је роману-трилогији "Маглени дани" (1994, реиздање 2017), Ковиљке Тишме Јанковић, који у класичној нарацији и густом језичком ткању, но и модерној психолошкој инстроспекцији, приказује у пуном смислу не само "толстојевски доживљај Лике", већ и метафизику лепоте и зла на том простору - од почетка 20. века, а чији финиш је смештен у страшну 1941. годину, чиме се тек сагледавају све размере српског страдања на територији НДХ (јер и многе јунаке ове књиге, нема сумње - стварни прототипови - које пратите кроз читаву сагу, видите као поништене личности у масовним, бруталним и бесмисленим смртима једног свеопштег геноцида). Ово дело, које се језичком снагом и свеобухватношћу приказа крајишког трагичног постојања и нестајања у 20. веку издиже у сфере класичног, јесте вероватно и најбољи роман написан о Крајишницима у последњих 30 година, нов домет и мерило ове књижевности, а који је такође остао суштински "непрочитан", ван самог крајишког "канона", па га препоручујем пажњи српске критике.
Услед непостојања једне институције која би се темељно бавила систематизацијом једног огромног књижевног наслеђа - у овом случају Срба из Хрватске - чије се истраживање непрестано развија, а савремена књижевност и у егзилу даје све веће резултате она је, још увек сведена на напоре појединаца, па су и увиди о њој подложни понекад парцијалним (и различитим) виђењима, али и тад готово још увек потпуно невидљиви за ширу српску јавност.
ДА је реч о великој књижевности и великом народу који је - сем раскошне фолклорне баштине, доскора готово непознате - оставио значајно духовно сведочанство и у писаној књижевности, довољно је споменути да у саме врхунце српске прозе долази крајишка мемоаристика, где изворним и однегованим књижевним језиком пишу изузетно литераризована дела такве величине као што су: Милутин Миланковић, Никола Тесла, Адам Прибићевић, Гојко Николиш, Дејан Медаковић, Милка Жицина. Такође, може се говорити и о читавој реалистичкој школи одличних српских приповедача из Крајине на прелазу из 19. у 20. век (Буде Будисављевић, Милан Будисављевић, Богдан Ластавица, Петар Петровић Пеција, Никола Вукојевић, Милан Прибићевић), чије сеоске приповетке о животу српског народа у Крајини, по језику и естетском квалитету не уступају званичном канону српског реализма. Баштина једног, по духу важног огранка српског народа, који је односом снага светске политичке моћи последњих четврт века у Хрватској претворен у "заједницу", управо кроз књижевност једино и наставља да живи и постоји.
Недавно објављени текстови Д. Иванића и А. Анушића на овом месту навели су ме да проговорим о још једном феномену који они не спомињу, а то је готово заокружена школа, или феномен "крајишког ратног романа" (романи са тематиком грађанског рата у Босни се у Републици Српској већ увелико академски изучавају). Појављујући се већ у години егзодуса (1995), као активни, виталистички принцип са естетским смислом, романи са крајишком ратном тематиком, чији највећи тематски фокус представља управо изгон из Хрватске у "Олуји", али обухватајући и много шири временски план (Други светски рат, егзодус 1991) и социјални миље (крајишко село, урбани роман), плене значајним језичко-лексичким и литерарним квалитетом, имајући једину невољу што су углавном, у матичној (српској, београдској) средини остали од критике прећутани, а читалачкој публици углавном непознати. Настали, дакле, из дубоке егзистенцијалне потребе, и без тзв. отклона односно временске дистанце, они постају не само важно литерарно сведочанство, већ и незаобилазни за комплексно сагледавање једног, за српски народ надасве трагичног доба, на самом крају 20. века. Да су својевремено већ ушли у оптицај и адекватно на јавну књижевну сцену, не би нам се догодило да се сада награђују квази - интелектуални (са претензијом на уметничко дело) романи о "суочавању" са "српском кривицом", већ би сложени и трагични историјски узрочно-последични односи били свеобухватније сагледани, управо кроз уметничку призму и истину ових романа.
Склоњени на књижевну периферију, баш као и српски народ Крајине у политици деведесетих и с почетка 21. века - они архивирају најдубље сегменте националног битисања на једном простору, остварајући управо и једино у књижевности и језику ту вечну тапију на њега. У њима, пре свега, нигде нема мржње према другом, напротив, потенцира се тај некадашњи суживот, и неверица, са сталним подтекстуалним преиспитивањем - како се једно давно и заборављено (опроштено) зло, упркос страшним искуствима из Другог светског рата, могло тако нагло и силно обновити, довршавајући свој посао од пре пола века, до краја. Све ове наративе покрећу интимистички мотиви дубоке литерарне носивости, дати често у контрасту љубав-смрт, који по правилу, дају високе уметничке резултате. Већ први (урбани) роман о изгону Срба из Осијека (већ 1991), "Есмарх" Владимира Јокановића (1995), густе експресије, фокусира се на љубав двоје (различитих националности), која се најбруталније раскида - смрћу девојке, Хрватице. И док се овај песнички мотив првог реда у роману Роксанде Његуш "Отписани из ружичасте зоне" (1998) еманира већ у "Олуји" кроз зебњу и страх за вољеном, која је остала у колони са болницом, вешћу да је жива, што су катарзични акроди и манифестација живота и нове наде, у другом случају, тек спозната љубав београдског сликара, већ уморног од живота, у срцу Крајине - Книну, претвара се у олујашкој пометњи у растанак са отвореним крајем (нестале драге) у роману Срђана Воларевића "Цвијета" (2004).
Мајсторским средствима, сведеним језиком, али са снагом да призове све размере библијског езгодуса, у који је уметнута и једна сасвим интимна, лична драма, сем романа Роксанде Његуш, камерну националну фреску о изгону слика и Ковиљка Тишма Јанковић у роману "Дозиви кроз олују"(2003). Сучељавањем живота једне генерације, некадашњих девојака, које су избегле усташку каму у Лици, сада старица, ишчупаних из родног тла и обескорењених у избеглиштву, што је казна за њих тежа и од смрти - са једино сачуваном "попутбином" у језику, ова књижевница уноси један нов сегмент и квалитет у визуру књижевних јунака савременог српског романа - који је посвећен старицама Крајине. Транспарентна прича о страдању вуковарских Срба, у роману Бранка Бубала "Душа у пепелу" (2012), где тек створена породица (такође национално мешовита) налази своје уточиште у далекој Канади, такође је значајан прилог књижевној мапи крајишког ратног романа. Најзад, трилогија Милана Воркапића ("Сапатници", "Свадбеници", "Судбеници", 2004), такође писана са изворним списатељским нервом, сем о егзодусу, унутарпородичним проблемима различитих генерација, говори и о горкој аклиматизацији у избеглиштву у Србији. На исти начин се може тумачити и "непрочитаност" раних романа Анђелка Анушића на ову тему ("Силазак сина у сан", 2001; "Адресар изгубљених душа", 2006, "Прозор отворен на висибабу и кукурјек", 2011), као једне дубље спознаје и вертикале, која ће се еманирати у његовим каснијим великим романима-епопејама. Овде смо навели велики потенцијал и плурализам тема, уметнички одлично опсервираних у наведеним романима, који, иако тад објављивани у нашим најугледнијим издавачким кућама (Матица српска, "Просвета", "Народна књига"), нису имали адекватну рецепцију, па су суштински остали непрочитани, а у обрнутој сразмери са значајем ове теме и свих наведених вредности које носе.
Известан "пробој" крајишке теме егзодуса, направили су једино "етаблирани" писци, мада ни то није било довољно да понесу и неку значајнију награду. Ту, пре свега, мислим на роман Моме Капора "Леп дан за умирање", који би у другачијим околностима свакако заслужио НИН-ову награду, за 2000. годину, као сводна, сазнајна, естетска и језичка чињеница првог реда за тадашњи тренутак српског народа, али који тада нажалост, није био "политички подобан" (односно, по данашњем - недовољно "политички коректан"), на шта се надовезују и два најпознатија романа са тематиком "Олује" - Јована Радуловића, јединог "канонизованог" писца у савременој српској књижевности ("Прошао живот", 1996 и "Од Огњене до Благе Марије", 2009), док је највећи продор у овој тематици у српском критичарском естаблишменту начинио Драго Кекановић, својим камерним романом о егзодусу Срба из Западне Славоније "Вепрово срце" (2012). Свој литерарни облик Западна Славонија добија и у роману "Повратак у Аркадију" (награда "Печат времена"), потписнице ових редова, што сведочи да о Крајишницима не пишу само они који су тамо рођени, већ о том народу и историјској трагедији која их је задесила пишу и људи рођени ван ње, видевши, дакле, једну вишу, универзалну вредност која се тиче свих нас. Бавећи се искључиво тематиком Крајишника након егзодуса у свим жанровима у којима ствара (поезија, приповетка, роман), издвојио се Анђелко Анушић и то са два своја најновија романа: "Гласови са Границе" (2016, награда "Бранко Ћопић") и "С Хомером у Олуји" (2018) који можда, представљају засада највиши сводни домет ове тематике - залазећи у дубљу историју Војне границе (која је ретко до сада литераризована), све до завршног чина у "Олуји" 1995. датој из визуре дечака-потомка ових граничара, који провирује из цераде "тракторске приколице", као симболичног амблема крајишке тематике о егзодусу.
Има још нешто на шта бисмо указали: у својој монографији "Књижевност Српске Крајине" (1998) проф. Иванић примећује да о усташком геноциду над Србима и њиховом страдању у НДХ има сразмерно мало дела, што је до момента објављивања његове монографије било евидентно. Као да је тежина тематике водила у дубље зрење, односно одустајање од те "естетике ужаса". Иако се, у међувремену о тој тематици појавило неколико респектабилних романа, од Бобе Благојевић (нажалост, постхумни и недовршени роман "Путница" (2002) о Јасеновцу, преко романа Лепосаве Миланин "Живот и оно друго" (2012), као и роман "Парусија, гласови испод папрати"(2018), потписнице ових редова (који је критичарски високо оцењен, па чак и у Хрватској) - овде бих желела да укажем на једно дело које не само по обиму, већ и по тематском захвату превазилази и саму ову тему. Реч је роману-трилогији "Маглени дани" (1994, реиздање 2017), Ковиљке Тишме Јанковић, који у класичној нарацији и густом језичком ткању, но и модерној психолошкој инстроспекцији, приказује у пуном смислу не само "толстојевски доживљај Лике", већ и метафизику лепоте и зла на том простору - од почетка 20. века, а чији финиш је смештен у страшну 1941. годину, чиме се тек сагледавају све размере српског страдања на територији НДХ (јер и многе јунаке ове књиге, нема сумње - стварни прототипови - које пратите кроз читаву сагу, видите као поништене личности у масовним, бруталним и бесмисленим смртима једног свеопштег геноцида). Ово дело, које се језичком снагом и свеобухватношћу приказа крајишког трагичног постојања и нестајања у 20. веку издиже у сфере класичног, јесте вероватно и најбољи роман написан о Крајишницима у последњих 30 година, нов домет и мерило ове књижевности, а који је такође остао суштински "непрочитан", ван самог крајишког "канона", па га препоручујем пажњи српске критике.
Услед непостојања једне институције која би се темељно бавила систематизацијом једног огромног књижевног наслеђа - у овом случају Срба из Хрватске - чије се истраживање непрестано развија, а савремена књижевност и у егзилу даје све веће резултате она је, још увек сведена на напоре појединаца, па су и увиди о њој подложни понекад парцијалним (и различитим) виђењима, али и тад готово још увек потпуно невидљиви за ширу српску јавност.
Препоручујемо
ТРАМП ДОНЕО ОДЛУКУ: Повлачи амбасадоре и дипломате из окружења Србије
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Доналда Трампа повлачи скоро 30 каријерних дипломата са амбасадорских и других високих позиција у дипломатским представништвима САД у свету.
22. 12. 2025. у 10:32
РУСИ ЋЕ НАПАСТИ ЕУ МНОГО РАНИЈЕ: Велико упозорење из Украјине, позната година и главна мета
РУСИЈА је померила своје планове за директну агресију са 2030. на 2027. годину, а Европа је све гласнија о ризику од директног сукоба, у којем би се балтичке државе могле наћи под окупацијом.
20. 12. 2025. у 09:41
КАКО ДАНАС ИЗГЛЕДА АЉОША ВУЧКОВИЋ Глумица објавила снимак из позоришта: "Велики и добри наш!"
ГЛУМИЦА Драгана Мићаловић дирнула је пратиоце објавом на друштвеним мрежама, где је поделила емотиван снимак легендарног глумца Аљоше Вучковића из позоришта. На видеу се види како глумац пева на сцени.
28. 12. 2025. у 08:48
Коментари (0)