МОЦАРТ УЗ САЛСУ, А БЕТОВЕН УЗ БЛУЗ: Пијанисткиња Јулијана Шарац о недавно објављеном албуму Enliven

М. МИРКОВИЋ

31. 08. 2020. у 11:22

ПИЈАНИСТКИЊА Јулијана Шарац, која је из родног Београда, преко Аустрије, доспела до далеке Аустралије, непрестано одушевљава публику широм света како појавом ванредне лепоте, тако и својим атрактивним наступима и свежим, иновативним интерпретацијама.

МОЦАРТ УЗ САЛСУ, А БЕТОВЕН УЗ БЛУЗ: Пијанисткиња Јулијана Шарац о недавно објављеном албуму Enliven

Новости

Уметница која се, вођена љубављу, пре тринаест година настанила у Сиднеју где живи и стиче академске титуле, почетком августа је објавила албум Enliven, сачињен од аранжмана популарних светских хитова, претежно у crossover стилу.

- Већина композиција садржи класичне мелодије које се преплићу са неким од познатих поп песмама или ритмова, попут салсе. Право откриће ми је било како се Моцартов Confutatis из "Реквијема" утапа у латино ритам, природно, као да их не деле векови - открива Јулијана, признајући да се тек након одушевљених реакција публике на поједине синглове осмелила да неке композиције уврсти у албум:

- Такав случај је био са блуз композицијом I put a spell on you, која је оплемењена класичном Бетовеновом "Месечевом сонатом" а да то није нарушило ништа од величине ових дела, која се лагано прожимају, усклађена у ритам који погодује сензибилитету нове, млађе публике, која можда никада није ни чула за великане класичне музике.

Уметница која у својој дискографији има и албум са класичним интерпретацијама управо Бетовена и Моцарта, на пројекту Enliven је радила уз тим људи са којима годинама сарађује, укључујући аранжера др Ивана Илића и музичког продуцента Милана Прокопа.

- Концертне промоције су нажалост одложене због новонастале здравствене ситуације у свету, али надам се да ће наша публика имати прилике да дела чује уживо, чим ми се омогући кретање из Аустралије - каже Јулијана, која је и претходне своје албуме промовисала и у Београду.

Истовремено је, открива, са колегиницом Маријом Поповић радила на још једном албуму у crossover жанру, који је изашао прошле године под називом Piano Insanity:

- Поједине нумере са тог албума су се показале као врло популарне и тражене. Рецимо Quien Ser је постигла милионске прегледе на "Јутјубу", и Mozart Siнfonia у салса верзији на "Фејсбуку".

Међутим, постоји публика која негодује због спајања класике са популарним хитовима и види у томе "скрнављење" уметничких композиција. Такви коментари углавном не пружају дубље и промишљено објашњење, сматра Јулијана, чији је закључак да се ту ради о ирационалном емотивном ставу.

- Нико од нас који се бавимо оваквим аранжманима није упропастио Моцартов или Бетовенов манускрипт, па да таква дела не могу више да се изводе. Зар није позитивно што те класичне мелодије могу да буду инспирација и да се користе и у модернијим облицима, да и даље живе на неки начин, поготово с обзиром на то да је на класичним концертима изузетно мало младе популације у публици? - пита се она. - Људи имају тенденцију да сматрају класичне композиције нечим "светим" што не сме да се дира, не схватајући да би музика требало да "живи" и да у том смислу поприма нове облике.

Ти "класични душебрижници" су заборавили да се данашње извођење класичне музике знатно разликује од периода када је настала, што због инструмената који су производили потпуно другачији звук, што због интерпретације, наглашава пијанисткиња која се током своје академске каријере бавила и различитим (не)музичким аспектима који утичу на нашу перцепцију музике.

- Аудио-снимци с почетка прошлог века указују на потпуно другачији интерпретациони тренд у односу на данас - објашњава свестрана музичарка и музиколог. - Музиколози претпостављају да је још драстичнија разлика између извођења дела музичара из класичне епохе и нашег модерног. Дакле, нико не може да тврди да изводи аутентично класичну музику, чак и ако је свира на инструментима из тог доба. Као што се интерпретација класичне музике прилагодила нашем времену, тако мислим да је позитивно проширити њену улогу користећи crossover стил.

Новости

ВОРХОЛ КАО ИНСПИРАЦИЈА

- МОЈА инспирација такође долази из других области уметности, као што је на пример поп-арт. Не заборавимо да чувено дело Ендија Ворхола приказује управо Бетовенов портрет. Односно, портрет са потписом сликара из 1820. године, измењен у Ворхоловом стилу, са препознатљивим његовим стављањем акцента на јарке боје и уз додат принт Бетовеновог манускрипта "Месечеве сонате".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)