ПОГЛЕД ИСКОСА: ЛУЦИДНИ СЛИКАР У "Луциди"
ПОСЛЕ 2010. године на српској ликовној сцени догодио се невероватни вредносни и естетски обрт.
Фото приватна архива
Док су са уметничких факултета наставили масовно да пристижу неоконцептуални и неоавангардни уметници а мултимедијална уметност постала опште место на докторским студијама, једна мања група девојака и младића храбро је одбацила владајућу догму. Треба много смелости за стварање упркос духу времена, настојању да се он преобликује а остане савремен. У ери дигиталне уметности, фотографије, видеа, инсталација, асамблажа, индустријске скулптуре и виртуелне реалности неки врли млади свет открио је поново цртеж и то онај најдрагоценији и најређи, у духу ирационализма.
Једна од најзначајнијих појава међу новим звездама је сликар и цртач Вељко Ваљаревић (Ужице, 1991), академски образован уметник. Он се истакао у генерацији нових цртача па су његови радови представљени и у књизи Ars phantastica, јединственој у свету. Ваљаревић се указао као особен и по томе што је међу свега неколико стваралаца у тој групи успео да освоји и слику, да пређе са цртежа на сликарство.
У београдској Галерији "Луцида", језгру нове и висококвалитетне пре свега фигуративне уметности, овај уметник има другу по реду самосталну изложбу; "Луцида" не затвара врата својим изабраницима. Представио је за наше услове веће формате слика, на којима се снажно појављује онирички свет. Сан и машта постало су скоро заборављени у савременој од техноварварства отупелој уметности. Ваљаревићева уља сећају на врхунце надреализма, Медиале и симболизма 19. века. Како је Драгош Калајић говорио: "Када сам у кризи, враћам се свом извору". Зато на овим платнима видимо снове не само једне младости, већ повратак законима имагинације. Сликајући тако да му дело буде како би Бодлер рекао "шума симбола" Ваљаревић нема никакву намеру да цитира, већ да ствара у духу традиције имагинарног. За некога је такав тип сликарства назадан, а за другог насушна потреба. Као што видимо на примеру овог младог београдског уметника, сада такав тип изражавања задобија потпуно нов смисао, у ери заласка класично заснованог сликарства, за које је још Леонид Шејка тврдио да "представља комплекс вредности коме прети заборав".
Његове слојевите слике омогућују многа и различита читања, а зелени шумски свет призива зачаране шуме Макса Ернста, хиперструктуре разиграних детаља Љубе Поповића и ведри демонизам Дада Ђурића. Присутна су и сећања на домете ренесансног, пре свега северњачког сликарства и на религиозну иконографију, драму светске повести.
реовлађује потпуно зелена боја, што је храброст своје врсте, јер су такав колорит избегавали и стари и модерни мајстори, сматрајући да је зеленом тешко сликати, она је углавном у детаљима. У оквиру једног погледа на уметност Вељко Ваљаревић смело и самопоуздано крчи пут ка самосвојном сликарству.
Препоручујемо
ГЛУМАЦ ДАО ОБЕЋАЊЕ: Александар Којић добио награду за монодраму Радоша Бајића (ФОТО)
09. 12. 2025. у 22:10
ВЕЛИКО УПОЗОРЕЊЕ ВУЧИЋА: За годину и по дана суочићемо се са великим ратом, нико више не жели да слуша другу страну
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић рекао је данас, на форуму "ГЛОБСЕЦ БЕЛТАЛКС: Београдски економски разговори", да више нема рационалности у међународној политици и да се ускоро спрема велики сукоб.
09. 12. 2025. у 20:57
НОВО РЕШЕЊЕ ЗА УКРАЈИНУ: Европа прави план у случају да се САД повуку из конфликта
ЕВРОПСКЕ дипломате припремају сценарио подршке Украјини у случају повлачења САД из конфликта, преноси Блумберг, позивајући се на изворе.
07. 12. 2025. у 13:19
Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића
ДЕТИЊСТВО глумца Јова Максића обликовало се у малој сеоској средини подно Динаре, у селу Плавно код Книна, где је породица живела због очевог свештеничког службовања. Рани период живота описује као време потпуне слободе и радости, када је готово читаво село било простор за игру и маштарије. У таквој атмосфери формирала се његова емотивна структура — везаност за заједницу, топлина породичних односа и захвалност за једноставне ствари.
07. 12. 2025. у 11:41
Коментари (0)