НОВИ ЖИВОТ СЕНСЕРОВОГ ДЕЛА: "Чудотворно умножавање хлеба" чамило уролано на тавану у Печују

Јелена Лемајић

11. 07. 2020. у 21:20

НОВИ ЖИВОТ СЕНСЕРОВОГ ДЕЛА: Чудотворно умножавање хлеба чамило уролано на тавану у Печују

Фото Ј.Лемајић

ПОСЛЕ више од седам деценија, колико је "Чудотворно умножавање хлебова" барокног мајстора Паулусa Антонијусa Сенсерa чамило уролано на тавану печујске бискупије - ово капитално дело је рестаурирано и поново пред очима јавности.

Изложба у Градском музеју у Суботици, која обухвата ову и још 14 слика барокног мајстора, резултат је међународне сарадње музеја са институцијама из Србије, Хрватске, Босне и Херцеговине и Мађарске.

Дело импозантне величине, шест пута три метра, инспирисано сценом из Новог завета, осјечко-печујски барокни мајстор насликао је 1747, а до средине минулог века красило је трпезарију Печујског семинара, да би потом било склоњено. Знало се да постоји, али не и где се налази, а једини траг била је црно-бела разгледница из међуратног периода.

У тами тавана архива Бискупије, олтарна слика чамила је све док није дошла у руке др Жужане Пап Корхец, рестаураторке Градског музеја у Суботици, која је пола године радила на томе да јој врати стари сјај.

- Дело је јединствено по томе што садржи аутопортрет сликара, који чак није имао обичај ни да потписује своја дела, а у десном углу ове слике насликан је како у седећем положају, држећи у рукама четкицу, на таблици исписује коме је даровао дело - објашњава др Пап Корхец. - Важна је и због своје величине и броја ликова који су на њој приказани.

Са зида Бискупије је скинута пошто је после Другог светског рата зграда национализована, и у њој је данас смештена гимназија.

- Слика је била прекривена јапан папиром, захваљујући чему није претрпела већа оштећења. Најпре сам морала да очистим полеђину смесом за конзервирање, а онда и да исправим слику - објаснила је рестаураторка. - Да се платно не би деформисало, поставила сам је у дрвени рам и тако затегла, а потом сам ручно прелазила пеглом. Тада сам могла да почнем уклањање заштитног слоја водом, а на појединим деловима где је смеса прешла на сликану страну, скидала сам је разређивачем.

Фото Ј.Лемајић

"закрпе" Др Пап Корхец поправила сва оштећења

Како је деценијама била уролана, вредна уметнина имала је многобројна оштећења. Нека је нанео зуб времена, а нека и несташлуци малишана из Печујског семинара.

- Било је рупа на слици, које је сликар пре 120 година закрпио с предње стране, и то сам морала да одстраним и поново закрпим. Док сам то скидала, наилазила сам и на потписе ђака. Најтеже је када је лице оштећено, поготово ако је то једино лице на слици, јер ако не познајете рад аутора, тада је врло тешко рестаурирати слику. Зато сваки рестауратор мора да буде и сликар, да познаје анатомију и рад уметника чије је дело, како би могао да га врати у првобитно стање - додаје др Пап Корхец. - Радећи на овом делу имала сам велику предност, јер не само што познајем ауторова остала дела, већ слика садржи и мноштво ликова на основу којих сам могла да поправим оштећења.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)