СЕЋАЊЕ НА "НОЈЕВУ БАРКУ": Финале обележавања 75 година Графичког колектива изложбом "Тело галерије - Идентитет места"
НЕВЕЛИКИ делови ламперије - тела Галерије Графичког колектива, део ентеријера архитекте Предрага Пеђе Ристића, који је стајао на Обилићевом венцу, све док то култно место, физички и правно, није изгубљено реституцијом, у јулу 2018. - основа су уметничке акције којом ће вечерас 40 лауреата Великог печата обележити 75 година трајања ове институције.
Рад Миодрага Млађовића Фото промо
На својој новој адреси, у Улици Драгослава Јовановића 11, тако ће у 19 часова, као финале јубилеја, бити представљен пројекат "Тело галерије - Идентитет места", према концепту Љиљане Ћинкул.
- Дух места чине људи и идеје, а невелики простор у центру града постао је место где је професионални капитал стицан с временом дружења и учења, брушења вредносног суда, отворености за сарадњу, заједништво и место сусрета графичара, уметника других области, историчара уметности, књижевника, глумаца, колекционара, пријатеља - објашњава ова историчарка уметности, која је већ годинама на челу Графичког колектива, јединственог пункта за ову ликовну дисциплину, говорећи о деценијама његовог Перикловог доба.
Од радионице до галерије
У СКРОМНИМ условима простора на углу Обилићевог венца 27, Бошко Карановић, Мирјана Михаћ, Драгослав Стојановић Сип и Миодраг Петровић основали СУ 1949. Графички колектив са графичким атељеом/радионицом.
- Амбиције оснивача превазилазиле су реалност услова ове радионице, а потреба за неопходним учешћем/увидом публике остварена је 1951, када аутори излажу радове у излогу, првом отвореном графичком студију у Србији, коренима из којих се развила српска графика - подсећа Ђинкулова. - Тако су зиме 1952. сопственим средствима и радом чланови Колектива радионицу адаптирали у Галерију, а већ 1. маја те године отворена је прва изложба графика са учешћем 28 аутора - иницијална изложба данашње Мајске изложбе графика.
Поред тога што се адреса на Обилићевом венцу 27 везивала за кућу графике, у њен темељ била је уграђена и креативна атмосфера уметничког братства, а како подсећа Ћинкулова, тон својеврсном дебатном клубу давали су многи актери културне сцене - Стеван Раичковић, Мило Милуновић, Вељко Петровић, Душко Радовић, Зоран Мишић, Владета Јеротић, Васко Попа, Миодраг Павловић...
Фото промо
- Продукција нових радова наменски ствараних поводом рођендана Графичког колектива, својом експресивном рукописном ортографијом сведочи о значају матичне куће, без обзира на њену промењену адресу и амбијент - наставља Ћинкулова. - Тако фрагменти тела галерије представљају физичке и духовне слојеве идентитета места и енергетских потенцијала који ревитализују делове препознатљивог ентеријера Галерије, Исусовог ауторског дела (надимак Пеђе Ристића). Споменик архитектуре и културе. Дом.
Традиција за будућност
ТОКОМ геле године Графички колектив је јубилеј обележавао у својој новој Галерији, програмом названим "Традиција за будућност", фокусирајући уметничке фазе и значајне ствараоце који су креативном мисијом, током деценија, оставили траг у животу ове куће националне културе. Од личности одужили су се Слободну Машићу, Љубомиру Кокотовићу, Урошу Тошковићу, Бранимиру Карановићу, а изложбама подсетили и на Мајску изложбу графике, колекцију Графичког колектива из 80-их година. Поставкама су били заступљени и Мирко Кокир, Данило Пауновић, Соња Жугић, Никола Радосављевић и Ивана Флегар.
Поред визуелних радова - објекте, графике и радове на папиру, лауреати Великог печата приложили су и текстове о атмосфери и амбијенту, импресијама, догађајима, сусретима, и сећањима на живота Графичког колектива на Обилићевом венцу 27.
Фото промо
А према речима Љиљане Ћинкул, оригинални пројекат архитекте Предрага Ристића, по коме је 10. марта 1964. Миодраг Б. Протић, отворио реновирану Галерију Графичког колектива, био је камерног карактера са зидовима од дрвета и огледалима у горњем нивоу:
- Ова "Нојева барка" компонована је по модуларном систему музичких каденци, економична и интимна, са канцеларијом у делу изнад галерије, скривеним оставама и чувеним степеницама "хоћу-нећу" - закључује ауторка пројета, који ће на свој начин, то место од вечерас "оживети".
"ТА КУЋА ЈЕ СТВАРНО УКЛЕТА" Мајци и оцу пререзао гркљан, па себи исекао вене: Нови детаљи породичне трагедије у Чачку
ПРВИ резултати истраге трагедије која је откривена у суботу ујутру у породичној кући у близини „Слободине“ раскрснице у Чачку, говоре да је Владимир Чарапић (47) ножем преклао врат својој мајци Мили (72), а потом и свом оцу Неђу (79). Затим је себи истим сечивом нанео више убода по грудима и стомаку, а на крају је пререзао вене леве руке и тако на смрт искрварио.
07. 12. 2025. у 13:36
НОВО РЕШЕЊЕ ЗА УКРАЈИНУ: Европа прави план у случају да се САД повуку из конфликта
ЕВРОПСКЕ дипломате припремају сценарио подршке Украјини у случају повлачења САД из конфликта, преноси Блумберг, позивајући се на изворе.
07. 12. 2025. у 13:19
Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића
ДЕТИЊСТВО глумца Јова Максића обликовало се у малој сеоској средини подно Динаре, у селу Плавно код Книна, где је породица живела због очевог свештеничког службовања. Рани период живота описује као време потпуне слободе и радости, када је готово читаво село било простор за игру и маштарије. У таквој атмосфери формирала се његова емотивна структура — везаност за заједницу, топлина породичних односа и захвалност за једноставне ствари.
07. 12. 2025. у 11:41
Коментари (0)