ЗЛОЧИН ЗБОГ ПРАВДОЉУБЉА: Позоришна критика - Хајнрих фон Клајст "Михаел Колхас", ЈДП

Драгана БОШКОВИЋ

26. 04. 2024. у 12:53

У приповести о Михаелу Колхасу, трговцу коњима, Хајрих фон Клајст (1777-1811) је писао да је наречени млади човек починио у 16. веку страшан покољ, светећи се моћнику, који му је запленио и уништио коње, да би га пустио да прође преко непостојеће међе...

ЗЛОЧИН ЗБОГ ПРАВДОЉУБЉА: Позоришна критика - Хајнрих фон Клајст Михаел Колхас, ЈДП

фото Приватна архива

Борис Лијешевић (у драматизацији Федора Шилија) је ову приповест честито приказао на сцени ЈДП, и публика је могла да ужива и само у одличној инсценацији и пословично доброј игри у овом театру. Но, у свом стилу, Лијешевић је трагичну Колхасову акцију, претерану и крваву, у којој и сам губи живот, обогатио музиком врло занимљивог уметника, који се представља као Краљ Чачка (Ненад Марић), дајући овој и иначе квалитетној представи још једну димензију, рефреном музичара, живо изведеним на сцени: "Спаси нас од нас..."

Јер... Михаел Колхас (Војин Ћетковић), са својим сапутником Херзеом (Миодраг Драгичевић), тражећи извињење и једноставну меру, да бахати Јункер фон Тронка (Алексеј Бјелогрлић) ухрани његове вранце и врати му их, наилази тада, давно, на зид непотизма, увезаних интереса, занимљивих породичних веза, које се гранају до свих пора судства, државе и правде. Падајући у претерану јарост, губећи здрав разум и подижући војску на народ, да би се осветио моћницима, Михаел Колхас губи све - вољену жену (Милена Васић), пријатеље, саборце, своју праведну душу...

У друштву, које описује Клајст, у коме систем штити злочинце, Колхас упорно покушава да дође до правде, но, у њеном одсуству, он започиње сопствени рат са несагледивим жртвама. Војин Ћетковић је са завидном енергијом био и праведник, али и злочинац у име правде, ако је то могућно. Мада Клајст пише у приповести да је Колхас тридесетогодишњак, Ћетковић, знатно старији од пишчеве замисли, успева да "пребаци рампу" не само силином игре, него и специфичном модерном интерпретацијом, на трагу, у представама Бориса Лијешевића, увек присутне садашњости. А то редовно одводи игру и радњу у брехтовске воде, па се вапај Краља Чачка, да моли Бога да спаси нас од нас, одлично слаже са апокалиптичним епским призорима (сценограф Дарко Недељковић), али и са савременим детаљима костима (Марина Сремац), као што су црвене "адидас" патике Лизбет Колхас (Милена Васић), које заводе кичем своје упадљивости, али и тачно лоцирају дух времена у коме живимо.

Иако нема потребе да се упадљиво савремена асоцијација потцртава савременим костимом, овога пута је тај детаљ допринео да се разуме свевременост Колхасове трагичности, којој не недостају ни судија (Зоран Цвијановић), ни "пси рата" (Милош Самолов), ни рођак Кунц фон Тронка (Никола Ракочевић), ни обичан, грамзив, рђав свет (Милош Самолов), али ни Мартин Лутер (Војислав Брајовић), да "зачини" Колхасову несрећну судбину клетвом и покором.

Представа "Михаел Колхас", по тексту Хајнриха фон Клајста, који се први пут игра код нас, одличан је репертоарски потез ЈДП, а избор Лијешевића и Шилија, да је учине савременом отворио је додатне могућности за драмско тумачење борбе за правду, правичност и прилике да човек до ње дође мирним, легалним путем. Колхасова кривица је и његово јунаштво, па се ова давно написана новела чита и као вечна немоћ појединца у судару са "дубоком државом".

АКО ВУЧИЋ НЕ ПОБЕДИ, СРБИЈУ ЧЕКАЈУ ТЕШКИ ДАНИ ПО СВИМ ПИТАЊИМА... Дарко Миличић послао важну поруку о актуелној политичкој ситуацији (ВИДЕО)

ДАРКО Миличић, прослављени српски кошаркаш и освајач НБА прстена, огласио се коментаришући ударне политичке теме у Србији.

07. 05. 2024. у 12:54

КАКО ДА ЗАЧИНИТЕ БРАК? Радмила је брачни терапеут и ове савете треба да послушате (ВИДЕО)

У подкасту Др Новости питали смо породичног психотерапеута Радмилу Вулић Бојовић све што занима брачне партнере. Како изгледа брачна терапија, како превазићи кризу у браку ? На који начин да побољшамо комуникацију са партнером ? Као превазтићи превару ?( ВИДЕО )

07. 05. 2024. у 20:41