БИЋЕ ПОЗОРИШТА - НЕЋЕ БИТИ ЉУДИ: Новица Антић, управник Атељеа 212, упозорава на неке горуће проблеме у театру

Вукица СТРУГАР

17. 07. 2023. у 13:08

ЛЕТО је време када се затварају, али и обнављају позоришта. До почетка нове сезоне и поновног уласка публике у салу, ради се пуном паром. Наравно, уколико то околности дозволе и ако се има пара. ЈДП је кренуло у санацију, шта је са Атељеом 212?

БИЋЕ ПОЗОРИШТА - НЕЋЕ БИТИ ЉУДИ: Новица Антић, управник Атељеа 212, упозорава на неке горуће проблеме у театру

Фото: Н. Скендерија

- Последња реконструкција била је 1992. године. Од тада се ништа круцијално није радило у кући. Одржавала се онако и онолико колико се могло. Ове године, направили смо одличан пројекат и од Министарства правде (на њиховом конкурсу за средства из опортунитета) добили око 50.000 евра за потпуну реконструкцију противпожарних инсталација - истиче управник Новица Антић.

Челни човек театра открива и да су неколико пута конкурисали код оснивача (Града Београда) у оквиру годишњих буџета, али никако да дођу на ред.

- Ове године поново смо конкурисали, нажалост, опет без успеха. Желели смо да решимо проблем озвучења које датира још из времена реконструкције. Успели смо некако из сопственог прихода (са касе) да скупимо новац, променимо комплетно озвучење у великој сали и купимо део тонске опреме. Тако смо, такође из сопствених прихода, прошле године зановили светлосну опрему. Из свог "џепа" дали смо и средства за нови балетски под. Кречимо и ону нашу "кулу" у којој је сликарски атеље и део администрације.

Проблеми се у Атељеу 212 санирају по ургентности, неки су још "на чекању":

- Напољу је 40 степени, а наш систем за хлађење и грејање је и даље из деведесетих. Фирме које су га поставиле више не постоје. Сналазимо се тако што кад се неки део поквари, шефица одржавања га тражи по Србији, понекад и на отпаду. Сада би нам то била најпреча инвестиција... Када је о столицама у салама реч, оне су пре неколико година само "претапациране", ове године ћемо их десетак обновити. И тако се сналазимо. И трудимо се да кућу добро одржавамо - чим се нешто поквари, одмах реагујемо.

 

У нашој позоришној збиљи, по речима Новице Антића, постоји још један проблем о коме се мало говори, а због кога у наредних неколико година могу доћи у немогућу ситуацију:

- Не зато што нећемо имати позоришта, него људи! Још почетком 2000-тих, тадашња власт у Београду спровела је програм смањења броја запослених у установама културе. Давали су добре отпремнине, људи су одлазили, а њихова радна места се гасила. Уследила је и забрана запошљавања, тако да можете да примите неког у радни однос само ако други оде у пензију или да отказ. Глумце можемо да узмемо на уговор из других кућа или да ангажујемо слободњаке, али, готово да више ниједно позориште нема технику! Атеље је увек имао две смене, тренутно ради само са једном. Не можемо пре подне да наместимо декор за пробу неке представе, а увече играмо другу. Када идемо на гостовања не играмо на матичној сцени јер немамо људе. А све су то специфични послови: декоратери, мајстори светла и тона, шминкери, инспицијенти, суфлери. И све се ове професије уче у самом позоришту.

Како објашњава Антић, због оваквих околности потребан је већи број људи на уговору, али могу да им понуде хонорар само у висини плате запослених. У противном, не би било фер:

- За те хонораре неће људи да раде. Мајстори светла и тона увек могу наћи посао у бољим фирмама. Старосна структура (технике и администрације) данас је поражавајућа: готово сви су пред пензијом. И овај проблем мора да се системски реши... Иначе, укупан број запослених у установама културе Београда мањи је од једне смене запослених у "Водоводу" или "Градској чистоћи"! Реч је, дакле, о малом броју, а самим тим за њих не морају да се издвајају велика буџетска средства. Ако останемо без људи, не вреде нам ни најбоље опреме и зграде.

Антић упозорава и да од некада широке лепезе ангажованих занатлија у кући, тренутно имају само једног кројача:

- Све се полако гаси. Немамо више кројаче мушког костима, обућаре, тапетаре, сликаре декора. Имамо сликарницу, а немамо сликара. Мењају се и технологије, сад се више штампа. Публика све ове проблеме, на срећу, још не примећује. И ја сам срећан због тога.

Ко пре девојци...

И ДОК нека позоришта чекају на обнову и отварање, друга се реконструишу, а има и оних која никако да дођу на ред. Да ли су театри равноправни у тој вечитој трци за парама?

- Ова прича је у свим установама културе, и то у целој Србији, увек била присутна. Реч је о системском проблему за који је нужна стратегија културног развоја: од Општине, преко Града, до Републике. Тако би се дугорочно планирали капитални објекти или реконструкције, одлучивало шта је приоритет, шта може да сачека, а шта треба да се уради заједничким средствима. Нажалост, до тада како се ко снађе. Што би народ рекао, "ко пре девојци, њему и девојка".

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
КО ЈЕ ДАВИД КНЕЖЕВИЋ КОЈИ ЈЕ УХАПШЕН У МАЈАМИЈУ: Након нестанка супруге Ане побегао за Србију

КО ЈЕ ДАВИД КНЕЖЕВИЋ КОЈИ ЈЕ УХАПШЕН У МАЈАМИЈУ: Након нестанка супруге Ане побегао за Србију

НАЦИОНАЛНА полиција ухапсила је данас у Мајамију Давида Кнежевића, супруга Ане Марије Кнежевић Хенао, Колумбијке која је нестала у Мадриду 2. фебруара. Давид Кнежевић, држављанин Србије, био је главни осумњичени откако су америчка полиција и ФБИ прикупили доказе да је реч о насилном нестанку, сазнају шпански медији.

06. 05. 2024. у 17:33

Коментари (0)

УБИЈЕН АЛЕКСАНДР ПЕЛЕШЕНКО: Двоструки шампион Европе погинуо у Украјини