БАТИНЕ СТРАСТИ И ТРАГАЊА ЗА СЛОБОДОМ: Изашла монографија у част сликара Милорада Михаиловића
- ЈА сам од оне врсте људи који немају друге власти сем сопствене савести и потребе за слободом - говорио је велики српски сликар Милорад Бата Михаиловић (1923-2011).
Фото Архива Новости
Њему у част, поводом века од рођења, управо се појавила монографија на више од 300 страница, у издању Галерије "Рима", а већ следећег уторка уследиће велика ретроспектива у Галерији САНУ.
- Први пут је у једној књизи стваралаштво Бате Михаиловића представљено онако како он то одавно заслужује - истиче Александар Милојевић, оснивач и власник "Риме", којој је ово 13. луксузно издање посвећено значајним домаћим ликовним ауторима. - Настајала је више од две године, у њој су текстови професора Лидије Мереник и Јеше Денегрија и историчарке уметности Марије С. Ђорђевић. Реч је о новим, наменски писаним, увидима у Михајловићев опус.
Почетку његовог стваралаштва везану за рано, послератно сликарство и Задарску групу, до одласка у Париз, 1952. године, обрадила је професорка Мереник. У том периоду, каже саговорник, јављају се и први амблематски радови попут "Србије са биком", "Процесије на Корчули", "Аутопортрета са шеширом"...
Форо Гаалерија Рима промо, породица Смичиклас
Подсећајући на Михаиловићеву коресподенцију са Дејаном Медаковићем, где у једном писму сликар тврди: "Није довољно имати страст, треба имати дах за страст...", Мереникова објашњава:
Моћ наших икона
МИ смо од Византије наследили једну недореченост, извесну мистику, атак на осећања. Наше иконе и фреске увек садрже у себи моћ да нас уведу у једно духовно стање пре него што нам ма шта кажу. Та мистика, коју не могу тачно да дефинишем, у ствари је - златна подлога, трећа димензија наших фресака. А таква трећа димензија је оно што нас разликује од нордијских експресиониста, мајстора карневала, од савршених фламанских пејзажиста, од говорљивих Француза - испричао је Михаиловић у једном интервјуу.
- И није та страст само опијеност призором, идејом, светлошћу/тамом, бојом, већ у великој мери изврсност учитавања тих страсти у једну сасвим модерну слику, у њену самосвојну композицију, у њено аутономно постојање за себе.
Пета сарадња са САНУ
ОД СЛИКАРЕВЕ смрти до сада, једино је Галерија "Рима" излагала његова дела - два пута у Крагујевцу, једном у Београду и једном у културном центру "Градац", у Рашкој, где је волео да проводи лета. Иначе, Михаиловићева изложба биће пети пројекат који "Рима" реализује заједно са САНУ. Започели су изложбом пастела Љубице Цуце Сокић, а уследиле су поставке Јоже Циухе, Ђорђа Ивачковића и Марка Челебоновића.
Дела настала у француској престоници, којима је стекао велики успех и углед, предмет су Денегријевог текста, који се бави и тиме шта је Михаиловић, у ликовном смислу, однео у Париз, односно шта је тамо добио.
- У средишњим париским годинама, у последњем периоду живота и у све учесталијим београдским повратцима, Михаиловић је био заокупљен следећом сопственом дилемом: како користећи се тековинама еманципованог европског ликовног језика, попут лирске апстракције, уводити и сачувати иконичке податке и духовна значења за која је сматрао да произлазе из древног домаћег културног и уметничког наслеђа. Ова дилема доводила га је до готово неразрешивих размера и оставила без коначних и оптималних одговора, али већ само њено покретање испунило је Михаиловићев зрели париски сликарски опус изазовом достојним једне целокупне уметничке егзистенције.
Бродом до Њујорка
КАДА су први пут Бата и његова супруга Љубинка кренули у Њујорк, 1962. године, путовали су пет дана бродом.
- У овом граду, у коме је боравио још два пута, настали су неки доста важни радови, а читав један сегмент изложбе у САНУ, са три капитална рада, посвећен је Михаиловићевој вези са Великом јабуком - открива Милојевић. - Током првог од четири боравка у Њујорку, био је гост Богољуба Боба Јовановића. Код њега је постојала жеља да се тамо настани, коју никада није остварио.
У широком спектру жанрова, мотива и експеримента, у Михајловићевом сликарству, Марија С. Ђорђевић, издваја два велика опуса: градских и апстрактних пејзажа.
- Апстрактни пејзажи из најзначајније епохе његовог стваралаштва рефлектују потребу уметника да се прилагоди актуелним уметничким околностима и да истовремено, на концептуалном нивоу сачува везу са препознатљивим обрисима материјалног света. У њима се огледа његова експресионистичка природа, скоро до те мере да би могла делимично бити схваћена као једини садржај слике - закључује историчарка уметности.
Књига обилује великим бројем илустрација (репродуковано је 233 дела из наших најзначајнијих институција и приватних колекција), али и документарним материјалом, из свих периода, уз обимну биографију коју је написала Невена Мартиновић, кустос Галерије "Рима".
- Драгоцену подршку, управо у документарном материјалу, добили смо од Михаиловићеве сестре и сестрића, конзерватора и рестауратора Немање Смичикласа, доцента на Факултету примењених уметности - објашњава Милојевић. - Бата је дуго је живео и доста радио, а намера нам је да га публици приближимо као изузетно значајног аутора. Ова публикација, праћена је изложбом, на којој ће бити и радови никада виђени у Србији, који су стигли из Француске, из његове заоставштине. То су и према формату, и по вредносним карактеристикама капитална дела.
Препоручујемо
42. НУШИЋЕВИ ДАНИ У СМЕДЕРЕВУ: Нушићева награда за животно дело Тањи Бошковић
16. 12. 2025. у 10:09
ТРИБИНА „ДНЕВНИК О ЦРЊАНСКОМ“ У НОВОМ САДУ : Културни центар Војводине „Милош Црњански“
11. 12. 2025. у 12:38
ФИЦО ЗАГРМЕО: Оно што Брисел ради Србији нема никакве везе са здравим разумом!
ПРЕМИЈЕР Словачке Роберт Фицо изјавио је данас да ће на самиту ЕУ - Западни Балкан говорити у корист Србије, као и да оно што ЕУ ради Србији нема везе са здравим разумом и да је кажњавају због њених суверених ставова.
17. 12. 2025. у 15:34
"СРБЕ СУ РАСТРГЛИ, РАСТРГЛИ СУ ЈЕДАН НАРОД" Путин жестоко ударио по Европи: Тамо нема цивилизације, само деградације!
ИСПОСТАВИЛО се да на Западу нема никакве цивилизације, већ само континуирана деградација, изјавио је председник Русије Владимир Путин на проширеном колегијуму Министарства одбране Русије.
17. 12. 2025. у 13:13
МИМУ ЗАУСТАВИЛА ПОЛИЦИЈА: Изненадило их је оно што су затекли у колима
НАКОН што их је зауставила полиција, призор у колима их је изненадио...
17. 12. 2025. у 10:09
Коментари (0)