ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Лизистратска утопија

Драганa Бошковић

04. 03. 2023. у 10:42

РОДОНАЧЕЛНИК раскалашне комедије, антички драма­тичар Аристофан је у "Лизистрати", на чије мотиве се позивају редитељ Бобан Скерлић и драматург Кристина Ђуковић у представи "Она која распушта војске", још тада проговорио о феминистичкој побуни против патри­јархалног лудила, у намери да мужевима наметнутом сексуалном апстиненцијом прекину, тада још актуелни, Пелопонески рат.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Лизистратска утопија

Представа Народног позоришта из Приштине (са седи­штем у Грачаници), реферише се управо на фемини­стички отпор, који рачуна са људским слабостима, као ресурсом, који може да промени свет. Од Аристофана, до Скерлића, "Лизистрата" је много пута играна, не само за­то што су женске улоге у светској драматургији углавном ретке и драмски небитне, већ и због тога што је, због сво­је теме, ова комедија суштински и без остатка - антиратни комад.

Дакле, Лизистрата је наговорила Гркиње из свих региона, да се, по цену тешких мука, изборе са својом сексуалном жељом и да својом жртвом притерају мужеве, мужјаке, господаре на одустајање од ратовања. Јасно је да им то и успева, бар закратко, док точак историје не заврти нови крвожедни ратни сукоб и док се (евентуално) сексуални апетити опет не покажу као пресудни... Скерлић се у овој, врло лепо гледној представи (увек је тако са овом коме­дијом) опредељује за форму митинговања, са микрофо­нима, који постају понекад и убојито оружје у женским рукама. Сви актери, и боркиње, и "жртве", обраћају се ди­ректно публици, и то неприродно делује у причи о односу полова, па чак и кад је он "на чекању". Широко позната скаредност, која је у каснијим вековима обилато злоу­потребљавана, и коју Аристофан не штеди, у представи "Она која распушта војске" такође делује наметнуто и појефтињује одличну идеју, да је копулација (где су сви у клинчу) такође рат, али онај у ком нема невиних жртава. Експлицитне сексуалне одлике припадају другој врсти, пучкој комедији, која се на њима и на "уличном" хумору и гради. У оваквом протесту, који се завршава ламентом Лизистрате над краткотрајношћу њихове тешко извоје­ване победе и позивом свеколиком женском роду на тра­јан отпор, можда је била примеренија врста комике која више алудира, него што буквално и приказује.

Пословично разиграни ансамбл приштинског театра је и у маниру "микрофонске глуме", која омета комедију, сво­дећи је и на стендап, пронашао начин да буде природан и ефектан.

Тамара Томановић је, као Лизистрата, успела да буде и жена са ставом, преговарач и ратница, подр­шка и лидер. Ни остала женска војска није заостајала за њом, с комичном муком се борећи за сопствену одлуку: Ивана Ковачевић, Александра Цуцић, Аника Гру­јић, Милица Буразер, Милица Божић и Сара Пејчић. Мушки део ансамбла је био за ни­јансу мање истинит, условљен физичком патњом, која и у животу човека мења и приморава на недостојне компро­мисе. Уз обавезно аристофановско претеривање, достојни, ако не увек и достојанствени у преговарању, били су Бранко Бабовић, Бојан Стојчетовић, Милан Васић, Небојша Ђорђевић и Никола Ђорђевић.

Пoбуна је увек добра и правовреме­на, па се и ова представа надовезује на ту идеју, водиљу овог драгоценог театра.

НАТО СПРЕМА 100.000 ВОЈНИКА ЗА РАТ СА РУСИЈОМ: Директан сукоб могућ ако се пређе једна од  две црвене линије

НАТО СПРЕМА 100.000 ВОЈНИКА ЗА РАТ СА РУСИЈОМ: Директан сукоб могућ ако се пређе једна од две црвене линије

НАТО може да распореди војни контингент од 100.000 војника за војну акцију против Русије ако та земља пређе једну од две црвене линије, пише у коментару италијанска Република.

06. 05. 2024. у 07:54

ТЕРИТОРИЈА ПОТПУНОГ БЕЗАКОЊА: Лавров загрмео - Срамна одлука ПССЕ да тзв. Косову да зелено светло за пријем

"ТЕРИТОРИЈА ПОТПУНОГ БЕЗАКОЊА": Лавров загрмео - Срамна одлука ПССЕ да тзв. Косову да зелено светло за пријем

РУСКИ министар спољних послова Сергеј Лавров оценио је данас као срамно то што је Парламентарна скупштина Савета Европе дала зелено светло да тзв. Косово буде примљено у пуноправно чланство Савета Европе.

05. 05. 2024. у 23:50