ЦИВИЛИЗАЦИЈСКО ПОСРНУЋЕ ЈЕТОНА НЕЗИРАЈА: Реаговање 16 српских позоришта на срамни текст приштинског драмског писца

В.В.С.

28. 02. 2023. у 16:58

ЗАЈЕДНИЦА професионалних позоришта Србије која окупља шеснаест позоришта јужно од Београда, међу којима је и Народно позориште Приштина са привременим седиштем у Грачаници, више је него затечена, узнемирена и са индигнацијом реагује на ауторски текст колеге из Приштине Јетона Незираја, у којем политизује, дискредитује и (не)свесно егзистенцијално угрожава постојање Народног позоришта Приштина са привременим седиштем у Грачаници, његове запослене, сараднике и публику.

ЦИВИЛИЗАЦИЈСКО ПОСРНУЋЕ ЈЕТОНА НЕЗИРАЈА: Реаговање 16 српских позоришта на срамни текст приштинског драмског писца

Printscreen /Jutjub

Овим речима почиње отворено писмо позоришних посленика познатом приштинском драмском писцу Јетону Незирају,који се недавно огласио на порталу "Сбункер" текстом "Позориште као политичка машинерија". Даље се у писму наводи:

- Без икакве намере да се бавимо политиком (дневном, или у случају статусних (не)прилика вишедеценијских неслагања на овим просторима), указујемо на став колеге Незираја - још увек верујемо позоришног мислиоца и уметника - који не само да је опасан већ је са становишта позоришне етике најближи неморалу. Учитавање колеге Незираја, да је постојање Народног позоришта Приштина са привременим седиштем у Грачаници "пропагандно оружје Владе Републике Србије у њеној хегемонистичкој политици којом, као деведестих, жели да покаже своје власништво над Косовом" и препознавање представе "ЛИФТ - Слободан шоу" овог позоришта, чија је премијера била 2018, као пример служења позоришта тој и таквој политици, неутемељено је и не може се посматрати као "још једно мишљење". Посебно јер долази из пера доскорашњег уметничког директора Националног театра Косова и ствараоца који своје представе реализује и на сценама Београда и чији се ставови уважавају у позоришном миљеу.

Бављење позориштем, на који год начин, подразумева "минимум позоришног образовања", еснафске, уметничке и људске емпатије. Подсећамо:

"Свако позориште на свету је настало из "урођене потребе човека за подражавањем". Свако позориште на свету опстаје захваљујући вери, посвећености и ентузијазму оних који у њему стварају и њиховој публици. Свако позориште на свету има свог оснивача и (или) мецену. Свако позориште на свету је део неке стратегије културе, административне или какве друге целине, коју смишља и спроводи оснивач или мецена. Свако позориште на свету је израз државног, националног и пре и после свега грађанског идентитета и цивилизацијског достигнућа средине у којој је настало."

У наставку Заједница истиче да је Народно позориште Приштина са привременим седиштем у Грачаници настављач Народног позоришта у Приштини, које је основала Народна Република Србија, 1946. године. Баш као што је Национални театар Косова настављач Албанске драме тог истог Приштинског позоришта.

- Тадашње Покрајинско народно позориште у Приштини, са обе драме, учествовало је у оснивању Заједнице професионалних позоришта Србије и Смотре професионалних позоришта Србије "Јоаким Вујић", 1965. године, и са великим успехом учествовало све до бомбардовања 1999. Приштинско позориште је током несрећних деведесетих било једина институција у којој су, свакако са много ограничења, сарађивали Албанци и Срби. Упркос низу политичких трвења, националистичких баљезгарија и суштински бесмислених ратова на балканским просторима, обе Драме приштинског театра су преживеле и наставиле да раде. На жалост или на срећу, (у овом тренутку небитно) - одвојено. Али су преживеле као позоришта, на срећу својих запослених, своје публике и позоришне уметности.

FOTO: Promo

Представа "Она која распушта војске"

Такође, у писму се наводи да Српска драма, односно оно што је сада Народно позориште Приштина са привременим седиштем у Грачаници, након пет година од бомбардовања и нестанка дотадашњег мултиетничког Приштинског позоришта, у том периоду недефинисаног статуса, избегличког премештања и запостављања (а опет захваљујући неодустајању појединаца који су га чинили и чине), 2004. наставља са радом одлуком Владе Републике Србије. Прво у Лепосавићу, потом у Звечану, Косовској Митровици, да би од 2014. стална сцена постала Дом културе у Грачаници.

- Од 2004. до данас извело је више од сто премијера и имало близу две хиљаде репризних играња. Истим квалитетом играли су и пред једним гледаоцем: у селу Доња Плешина код Урошевца, за једину становницу српског порекла која је остала да живи ту након 1999, као и пред препуним салама позоришта у Скопљу, Београду или Берлину... Парадоксално је да Народно позориште Приштина са привременим седиштем у Грачаници током деветнаест година обновљеног рада једино није наступало на матичној сцени позоришта у Приштини.

Подсећа се и да овај театар, само последњих пет година колико-толико има позоришне услове за рад. Иначе, сцена Дома културе у Грачаници задовољава тек минимум техничких и сваких других услова за извођење представа.

- Свако позориште које је члан Заједнице професионалних позоришта Србије на сваки могући начин помаже и подржава рад Народног позоришта Приштина са привременим седиштем у Грачаници. И радује се његовом постојању и успеху, уосталом као и било ког другог позоришта на свету. Копродукције, уступање неопходних техничких средстава и простора за припрему представа, отвореност за гостовања, размена уметника, идеја и искустава, само су неки од видова сарадње овог театра са осталим позориштима Заједнице. И на крају, у отвореном писму Јетону Незирају се наводи:

- Заједница професионалних позоришта Србије реаговала је и реаговаће на сваки покушај урушавања било ког позоришта, напада на уметнике и њихово стваралаштво, дубоко уверена у цивилизацијску неопходност и право постојања позоришта у свакој средини. Искрено се надамо да је мишљење колеге Незираја усамљено и израз тренутне слабости, нервозе или чега год. Наравно да је позориште и представе могуће посматрати из било које нарације, уметничке, економске, историјске, грађанске, националне, па и (дневно)политичке. Ипак, атаковање на егзистенцијално постојање једног позоришта и његово стваралаштво, из које год нарације да се посматра, ништа је друго до израз цивилизацијског посрнућа.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
КИНЕСКИ АВИОН ИСПАЛИО РАКЕТЕ НА АУСТРАЛИЈСКИ ХЕЛИКОПТЕР: Драма изнад Жутог мора, хитно се огласио премијер

КИНЕСКИ АВИОН ИСПАЛИО РАКЕТЕ НА АУСТРАЛИЈСКИ ХЕЛИКОПТЕР: Драма изнад Жутог мора, хитно се огласио премијер

АУСТРАЛИЈА је оптужила кинески борбени авион да је прошлог викенда испалио сигналне ракете у правцу поморског хеликоптера који се кретао изнад међународних вода Жутог мора, у акцији коју је премијер Ентони Албаниз оценио као „потпуно неприхватљиву“, пише Си-Ен-Ен.

07. 05. 2024. у 09:13

ЦРНА ГОРА КЉУЧА ЗБОГ ПРЕПРАВКЕ РЕЗОЛУЦИЈЕ: Влада у Подгорици предлаже амандмане на спорни немачки документ

ЦРНА ГОРА КЉУЧА ЗБОГ ПРЕПРАВКЕ РЕЗОЛУЦИЈЕ: Влада у Подгорици предлаже амандмане на спорни немачки документ

ВЛАДА Црне Горе ће уз посредовање САД предати два амандмана на немачку Резолуцију о Сребреници у циљу постизања што бољих односа и смиривања политичке напетости у региону.

07. 05. 2024. у 07:00

Коментари (0)

КАДА ЈЕ РАК ПЛУЋА ИЗЛЕЧИВ? Докторка Ђурђевић дала одгоор на питање о страшној болести (ВИДЕО)