БРИЉАНТНО ДОЧАРАВАО ЛИКОВЕ ПРОТАГОНИСТА: У Југословенској кинотеци отворена изложба поводом 100 година од рођења писца Арсена Диклића

А. ПОПАДИЋ

23. 11. 2022. у 14:34

ПОВОДОМ 100 година од рођења Арсена Диклића (1922-1995), дечјег писца и сценаристе, у Југословенској кинотеци јуче је отворена изложба "Од речи до филма".

БРИЉАНТНО ДОЧАРАВАО ЛИКОВЕ ПРОТАГОНИСТА: У Југословенској кинотеци отворена изложба поводом 100 година од рођења писца Арсена Диклића

Лордан Зафрановић, Југослав Пантелић и Радомир Диклић, Фото З. Јовановић

Пред публиком су оригинални сценарији, књиге снимања, награде, али и пишчеве белешке које најбоље показују како су настајала нека од најзначајнијих остварења југословенске кинематографије за које је Диклић писао сценарио, попут "Марша на Дрину", "Ужичке републике", "Не окрећи се, сине", "Салаш у Малом Риту", "Велики транспорт", "Зима у Јакобсфелду"...

- Век од рођења овог значајног аутора идеална је прилика да се присетимо његовог стваралаштва и дела које неће бити заборављено. Ако ме питате по чему је посебно дело Арсена Диклића, рекао бих да је то начин на који се описује протагониста. Та способност да кроз чињења и нечињења епизодиста бриљантно дочарате лик протагонисте је одлика великих писаца - казао је на отварању Југослав Пантелић, директор Југословенске кинотеке.

Ову поставку ауторке Миље Стијовић покренуло је обраћање Радомира Диклића, синовца славног писца, Југословенској кинотеци. Захваљујући пишчевом унуку Арсену Плахину, уметничка оставштина његовог деде имењака сачувана је у добром стању.

- Арсен је по доласку с посла имао обичај да се одмара на једном отоману. Понекад би ме ставио на груди и причао ми приче. Кад сам пошао у школу, сви смо добијали часопис "Пионир", а тамо сам, на моје изненађење, нашао приче, тако познате, под називом "Отоман експрес". Арсен је био весели намћор, за пријатеље Дика, за нас децу Лала, а за његове унуке деда Брка. Деда Брко, хвала ти на свему - поручио је Радомир Диклић, присећајући се дружења са славним стрицем.

Он је напоменуо да је филм био Арсенова највећа љубав, а потом се захвалио присутном Лордану Зафрановићу, јер својом истрајношћу да сними филм, настао по Арсеновом и Лордановом заједничком сценарију "Дјеца Козаре", чува успомену на његовог стрица.

- Сценаристи се увек буне да им редитељи покупе сву славу, и то је истина, јер је филм колективна уметност, а сценаристи су аутори колико и ми редитељи. Са Арсеном сам радио доста складно, врло брзо смо се нашли, разумели. Он је желео да ради са мном, а и ја са њим, јер је био један од наших најбољих сценариста - казао је Зафрановић и додао:

- Сценарио "Дјеца Козаре" настао је у жижи национализма који је претио, а потом, нажалост, и еруптирао деведесетих година. Била је потреба да се направи филм као још једна опомена да се то зло не понови, али филм је, изгледа, преслаб медиј да би могао да дуготрајније утиче на људе, а посебно на политичаре који су најодговорнији за те несреће.

Зафрановић је рекао да је рат онемогућио реализацију њиховог филма, али је, после "оне злосрећне слике мртвог дечака избеглице на обали мора", решио да поново крене у реализацију филма.

- У време када смо се школовали и почињали наше каријере, Диклић је већ изградио име, посебно "Не окрећи се, сине", који је непоновљив, култни филм, у крви сваког од нас који се бавимо овим послом. Надам се да са новим филмом нећемо разочарати ни Арсена, ни вас - додао је Зафрановић.

"АЛО, ПОЖЕГА"

НА осам видео-зидова посетиоци могу видети инсерте из тринаест филмских остварења, уз њихов кратки садржај и опис радње. На изложби је део писма Арсена Диклића Народном позоришту у Мостару поводом премијере његове прве драме "На зеленој реци чун", у сезони 1959/1960, али и писаћа машина и у њој страна сценарија из филма "Ужичка република", с чувеном репликом "ало, Пожега".

САВЕТ БАУЕРА

КАО део поставке изложени су и костими из филма "Салаш у малом риту", а на поду испред њих забалежен је цитат Арсена Диклића:

- Редитељ Бранко Бауер први је од мене тражио да напишем филмски сценарио. Када сам му признао да то никада нисам радио, као и да у земљи нема ниједног штампаног сценарија за мустру, упутио ме је речима: "Замислите да гледате филм. Седите на кауч. Не описујте ништа осим онога ко шта игра и што камера сада гледа."

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

АМЕРИ У ШОКУ: Српски монах им открио како је Дарко Миличић успео, а он - зашто се одрекао кошарке, купио 10.000 риба и нокаутирао коња