ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Мање је, ипак, више

18. 07. 2022. у 13:20

У САРАДЊИ са Фондацијом "Нови Сад - Европска престоница културе", Српско народно позориште из Новог Сада је, у оквиру пројекта "Тврђава мира", поставило драму "Мефисто", по роману Клауса Мана, на Сцену "Јован Ђорђевић".

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Мање је, ипак, више

Чини се да је сам избор ове превелике сцене условио узалудан труд редитеља и аутора драмазизације, Хариса Пашовића, и бројног ансамбла, да од интимне драме глумца Хендрика Хефгена, који се "продаје" нацистима, сачини монументални спектакл. Четири сата трајања представе (са једном паузом) нису била довољно испуњена узбудљивом радњом, нити су проширила значење овог уистину одлично написаног позоришног комада, који се, обично, игра у трајању од два часа.

Занимљива редитељева досетка, да Адолфа Хитлера игра Мирјана Карановић, која је испунила очекивања публике, зачудним, али помало и карикатуралним представљањем виновника ратне катастрофе, до краја није оправдана ваљаним разлогом за овај избор. У представи игра и Миодраг Кривокапић, сатиричара Теофила Мардера, из такође недефинисаних разлога, да се позове гост, иако је своју улогу одиграо коректно.

Млади Аљоша Ђидић се са младалачким жаром и спретно борио са главном улогом, Хендрика Хефгена, који је "продао душу ђаволу", као Мефисто, и на сцени, и у животу, нацистима. Овај глумац се муњевито успиње, главним улогама, ка врху глумишта СНП-а.

Улогу глумца, одиграо је уверљиво, познајући, јасно, све аспекте и замке те тешке уметности. Са необичним говорним акцентима, понекад превише артифицијелан и прејак, Ђидић је споља дочарао Хефгенов морални пад, али унутрашњег тока тог пада скоро да није било. То би се могло приписати, као и у случају осталих ликова, режији Хариса Пашовића, који је, у намери да постави "Мефиста" као мегасагу у част пројекта "Тврђаве мира", био присиљен да све "страсти" појача и представу учини физички и у трајању грандиозном, што је великом ансамблу учинило лошу услугу. Глумци које, из многих њихових улога, знамо као уметнике са мером и покрићем, учинили су се као функције, готово кореографисане фигуре, покретане редитељевом вољом. Драматуршкиње, Николина Ђукановић и Александра Плескоњић нису нас убедиле да је Клаус Ман написао дело, које би боље функционисало као либрето за оперу. Човек изађе са ове представе уморан и хладних емоција, упркос здушној игри новосадских глумаца, ефектној музици Марка Грубића, промишљеној кореографији Золтана Вајакуле...

Уз неопходно враћање на нормално трајање драме о болном уметничком посртању, које је неке коштало живота, уз више мере и селективности у непотребном огољавању глумаца, са више поверења у уметнике, који су многе унутрашње ломове у делима светских и домаћих драматичара дочаравали истинито и узбудљиво, са мало мање малтретирања публике, да присуствује четворосатној представи, у којој је било поприлично празног хода, "Тврђава мира" би била обогаћена аутентичном и болном представом, која би још једном (јер се исти наслов игра у још једном новосадском театру, у режији другог редитеља) потенцирала ултимативну борбу против нацизма, као канцера човечанства.