ЛИЦА И НАЛИЧЈА СВЕТА И ЧОВЕКА: Тања Крагујевић, "Фрактали", "Чигоја штампа", Београд 2022.
У "Фракталима" Тање Крагујевић издвајамо неколико главних мотива: пролазност, савремени тренутак, отуђење, усамљеност, преиспитивање пријатељства, породица, природа, стваралаштво, слобода.
Лирски субјект - жена - у зрелом је добу. Приближава се старости. Док казује да је у миру са собом, уочава извесне пукотине. Води дијалог с њима. Жели да нешто саопшти ("Треће доба"). У том хтењу, док читамо стихове, увиђамо, ипак, њено извесно узнемирење и, као читаоци, осећамо га као чист добитак. Зато што из њега, ма о чему да је реч, происходи лепота, која најчешће јесте и прибежиште сопствене креаторке, усамљене, али јесте и место различитих сусрета, па и растанака. Такође је и место с којег се, иако песнички (лирски субјект у овој збирци увек је и стваралац), могу посве поуздано, трезвено, не без горчине и ироније који происходе из искуства, помоћу бројних контраста, сагледати симптоми којима се одликује тренутак у којем је затечена.
Не померајући се, она опажа боре на свом лицу као стазе, али не оне којима се одлази, јер те стазе могу бити и сведоци повратка, или пак неодласка, тек промењеног останка - онога што је сада невидљиво, попут стараца, бивших станара њеног небодера, и младића који је сада ту - у младости - отворености - која не захтева ништа. Све то у атмосфери полисемичне јесени и лишћа које је налик одлазећим птицама ("Лишће"). У њој, оличено у још једној стази - макадаму - сагледано је све оно што је у живот стало и што је одредило карактеристике тог "пређеног пута" у времену које је константа ("Макадам"). И управо због тога осећање лирског субјекта да постоји само то - треће доба. Да се у њему одвија све, и само рођење и актуелна несаница. Константности несанице лирски субјект супротставља фотографије из детињства као чињенице сна, ониричке повлашћености, јер сан је животу најбоље дао, укључујући и безбрижност.
На законитости на које не може да утиче, а које увиђа корачајући по макадаму и не одмичући збиља никуда, указује нам изузетним песничким сликама - поређењима, метафорама - разнежено, такође из позиције посматрача, ствараоца коме је дато да одлучује у домену самоствореног као уметничког документа, али чија "овлашћења" и моћ "објављивања", упркос прозорљивости, ван тога престају.
Осим што се у песми "Мрва ил ништа" тестаментарно одредила, јер њено биће је нераздвојиво од листова које је исписала, има потребу да у речима остави сведочанство о сопственом песничком поступку, о настојању да у њему ороди речи, да између њих успостави везу која је природна, неопозива, очигледна ("Земља речи") истовремено са свешћу да је реч о палимпсесту јер она гради сећајући се: "На мени је. Да сакупљам / Одломке. Подухујем / у прокисла једра. / Да градим. Сећајући се. ("Земља речи").
Справљајући све што чини ту јединствену гозбу, служећи се свим састојцима из песничке радионице, вагајући сваку реч, деликатну, а лаку попут сваког листа који опадне, лирски субјект стваралац са макадама, из конкретне тачке, са одсуством патетике и дидактике, испитује дубину и природу пукотина, сведочи о лицима и наличјима света и човека, верујући у чудесно, загледана каткад, јутром, у "цитат Дунава" ("Цитат"), каткад у звездано небо ("Фасцинација").
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна
У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?
18. 04. 2024. у 10:00
БОРБА ЗА ПРВИ КОРАК И ДАЉЕ ТРАЈЕ: Меридиан фондација још једном помаже лечење Анастасие Митић (ВИДЕО)
АНАСТАСИА Митић је дете које многи у њеном окружењу називају “малим херојем” и чију животну причу прати непрестана борба од самог тренутка рођења.
13. 04. 2024. у 10:00
ТРЕЋА НЕДЕЉА У ЗАВОЈИМА: Нина показала ране на ногама
ГЛУМИЦА Нина Јанковић доживела је неугодну повреду.
22. 04. 2024. у 10:38
Коментари (0)