КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Сталан осећај бездомности

Слађана Илић

05. 07. 2022. у 12:30

НОВА збирка песама Милована Данојлића "Исповест на тргу", објављена о 130. годишњици Српске књижевне задруге, по атмосфери и доминантном осећању лирског субјекта подсећа нас на Стеријино "Даворје".

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Сталан осећај бездомности

Фото: Приватна архива

У њој лирски субјект, истовремено и стваралац, своди сопствене скорове као посве зрела личност с великим животним и стваралачким искуством. Као и увек, строг према себи, као и према другима, истовремено је заступник тужбе и заступник своје одбране.

Са старим знањем - да је све једно - јер: "Жив ил' мртав, на крају исто је" ("Судски исказ"), као и са чињеницом о човековој немогућности избора, о тајном случају, јер: "Пред долазак на свет нигде не деле проспекте" [...] То си: неразориви збир случајности,/Утврђен ко зна где, у тајности" ("Настањивање"), он збори о пролазности, свестан грешности своје и других, као и сопственог једа, које разблажује у мастилу: "Мастило ми грехе разблажило" ("Судски исказ"). Ако је нешто утеха у животу, "запуштеном, неравном и кривудавом путу", у којем човек не управља ничим, у којем је тек "трунка у лепљивој смеси" у којој чак ни његова помисао на суицид није ретка, то је стваралаштво које потенцијално води "једином могућем циљу", у конкретном случају песми која се реализује у хтењу ствараоца да изрекне неименљиво ("Бесциљно путовање").

Истражујући то хтење уочавамо често аутоиронијски отклон лирског субјекта од односа према животу и према смрти: "Кроз столећа се жив провукох, и то/Сад у велики рачунам успех ('Велики успех') [...] По века у рату, пола у пораћу,/И још поврх свега, да умрем мораћу", али и песимизам и летаргију: "Ти, који ме слушаш, молим, не презри ме,/име ми је Нико, а Ништа презиме" ("Бесциљно путовање"). Спуштајући се дубоко у себе, високоосетљив, разуме да још има животне снаге, али ипак не настоји да свему одреди сврху. Имајући све наведено у виду, могли бисмо се запитати шта је извор његовог таквог осећања. Да ли је реч само о сложеној уметничкој природи, о двојењима карактеристичним за биће уметника, о сопственој филозофији, проистеклој, између осталог, из снажне песничке традиције (на пример, "Спомен путовања по дољним пределима Дунава", "Гробље", "Честољупцу" Јована Стерије Поповића итд.) или пак и о искуствима везаним за актуелну друштвену стварност. Да је реч и о последње наведеном сведоче песме: "Родољубива попевка", "Гужва на граничном прелазу", "Насукана лађа", "Сусрет на обали", "Узалудно занимање" итд.

Ипак, особито нас је у збирци заинтересовао мотив завичаја и закључак лирског субјекта да све на путевима откривено постоји у завичају који нисмо открили, као и чињеница да нас окренутост другим културама, као и искуствима, особито западним, удаљава од сопствене традиције, али и од осећаја за реалност. Но, ни након стварних искустава пута и повратка у завичај, лирски субјект остаје суштински бездоман и сам: "Бегунац, у њему странствујем на један/А у родном крају на триста начина" ("Разгледница").

И док размишљамо зашто је то баш тако, стичемо нова знања о лирском субјекту који је "утврдио добре односе са безнађем". У местима у којима је странац, он је тај који креира различите врсте односа и њихову природу. У завичају те релације су вишеструке, слојевите, исконске, њих није могуће, по природи ствари и крви, једноставно креирати.

Та неједноставност, као и константан осећај бездомности, неусловљен, на пример, искуством избеглице, подстиче нас да се запитамо са ког места, и у које место, коме би лирски субјект могао послати разгледницу, а да то слање има смисла и шта је његов дом.

Читајући ову збирку казали бисмо да су места које лирски субјект воли јесу она у којима настају његове песме, које су место срећног сусрета речи које их чине, које се "роје, двоје и троје" ("Песма и песник"). И док настају, он је код куће - ма где то било. Зато су одласци са свих тих места, иако фактички, заправо немогући. Песме које су у тим местима настале својеврсне су разгледнице. Оне су адресиране на све читаоце света. Њихово приспеће зависи од осетљивости примаоца. У име читалаца слободна сам да с поуздањем кажем - књиге Милована Данојлића места су која волимо и која никада не можемо напустити.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПОСЛЕДЊИ ЛОВАЦ НА НАЦИСТЕ ПРОТИВ РЕЗОЛУЦИЈЕ О СРЕБРЕНИЦИ: Није било геноцида, ово би умањило значај тог термина

ПОСЛЕДЊИ ЛОВАЦ НА НАЦИСТЕ ПРОТИВ РЕЗОЛУЦИЈЕ О СРЕБРЕНИЦИ: Није било геноцида, ово би умањило значај тог термина

Последњих година често се сусрећемо са разним покушајима људи који су погођени историјским трагедијама, или који имају намеру да воде кампању за тобоже „хуманитарне“ циљеве, да тврде да је њихово питање еквивалентно холокаусту, или да је у ствари случај геноцида, пише директор Центра "Симон Визентал" др Ефраим Зуроф за Јерусалем пост.

17. 04. 2024. у 17:57

И ЗВАНИЧНО: НИШТА ОД ЕУ ДОК КОСОВО НЕ ПРИЗНАМО Брисел следеће недеље убацује анекс из Охридског споразума у Поглавље 35

И ЗВАНИЧНО: НИШТА ОД ЕУ ДОК КОСОВО НЕ ПРИЗНАМО Брисел следеће недеље убацује анекс из Охридског споразума у Поглавље 35

ВИШЕГОДИШЊА дилема "Косово или Европска унија" која је лебдела над Србијом, добиће свој практични израз следеће недеље сажет у бестијалној и званичној уцени Брисела - нема ништа од чланства у ЕУ док не признамо лажну државу и помиримо се са њеним чланством у УН.

17. 04. 2024. у 12:00

ЗАШТО СУ БРУТАЛНО УБИЈЕНИ? Игора одгајали пси на улици - заборавио матерњи, кад су им га одузели ДОШЛИ ИСПРЕД СИРОТИШТА и данима чекали

ЗАШТО СУ БРУТАЛНО УБИЈЕНИ? Игора одгајали пси на улици - заборавио матерњи, кад су им га "одузели" ДОШЛИ ИСПРЕД СИРОТИШТА и данима чекали

ТУЖНА прича дечака који је прошао пакао на земљи због својих родитеља и деде алкохоличара. Морао је да проси и живи на хладној улици, а данас је жив захваљујући Џеси, Гоги, Маши и Севи.

16. 04. 2024. у 14:14

Коментари (0)

АРИЈАНА НЕ МОЖЕ ДА ДОЂЕ СЕБИ: Удовица Синише Михајловић тешко подноси нову трагедију