КАН ЈЕ ПРОПАГАНДНО ОРУЖЈЕ: Велики француски режисер Жан-Лик Годар оштро критиковао обраћање Зеленског на Кроазети

А. ПОПАДИЋ

26. 05. 2022. у 09:37

ОБРАЋАЊЕ Владимира Зеленског на отварању Канског фестивала је само по себи очигледно ако се посматра из угла мизансцена: лош глумац, професионални комичар наступа пред погледима других професионалаца успешних у својим професијама. Као да је било потребно инсценирање још једног светског рата и претња још једне катастрофе да бисмо знали да је Кан пропагандно оружје као и свако друго. Пропагирају западњачку естетику, шта друго - казао је великан седме уметности, 91-годишњи француски редитељ Жан-Лик Годар тамошњој телевизији, а потом наставио. - Замислите сада да је сам рат та естетика која се развија током светског фестивала, чији су актери сукобљене државе, тачније државе "у сукобу интереса", које емитују представе чији смо сви ми гледаоци... како вам се то чини?

КАН ЈЕ ПРОПАГАНДНО ОРУЖЈЕ: Велики француски режисер Жан-Лик Годар оштро критиковао обраћање Зеленског на Кроазети

Жан-Лик Годар / Фото ЕПА

За Годара је, међутим, синтагма "сукоб интереса" - таутологија.

- Нема сукоба, великих или малих, осим ако нема интереса. Брут, Нерон, Бајден, или Путин, Константинопољ, Ирак или Украјина, није се све то много променило, осим све масовнијих убистава - оштар је Годар.

Један од највећих живих редитеља ни у прошлости се није либио да заузме став по многим питањима, био је оштри критичар како филма тако и друштвеног система. Од његовог гласа и коментара стрепели су многи, а понајвише руководство Канског фестивала које са Годаром деценијама гаји специфичан однос. Јер, Годар и његов једнако славни колега и савременик Франсоа Трифо били су актери једног од највећих канских скандала. Наиме, у мају 1968. Годар и Трифо тражили су да се Кан не одржи у знак подршке великим демонстрацијама широм Француске.

- Ми говоримо о солидарности са студентима и радницима, а ви говорите о крупним плановима или снимцима камером. Ви сте глупи - казао је тада Годар.

А док француски великан оптужује Кан за пропаганду, на Кроазети ствари теку својим током. На 75. јубилеј фестивала, осим уобичајених филмских премијера, маркета, промоција и раскошних тоалета, одржан је занимљив панел на коме су угледни редитељи расправљали о будућности биоскопа и њиховом положају у односу на стриминг сервисе. Панел је био изненађење за све, водио га је директор фестивала Тјери Фремо, док су саговорници били Паоло Сорентино, Коста Гаврас, Гиљермо дел Торо, Мишел Азанавицијус, Гаспар Ное...

- Радио сам на различитим медијима, снимао сам филмове за биоскоп, за телевизију, за платформе, али на крају, оно што највише волим је да снимам филмове као што сам радио на почетку каријере. Тек на великом екрану видимо и осећамо сву снагу приче - казао је Паоло Сорентино, аутор Оскаром награђеног филма "Велика лепота", хваљене "Нетфликсове" драме "Божја рука", једнако чувене серије "Млади папа" и многих других остварења.

Сорентино је пред канском публиком рекао да је задовољан својом сарадњом са "Нетфликсом", али да је завршио са стриминг сервисима.

- Телевизија није право место за велике и лепе ствари. Људи ће се уморити од гледања филмова код куће и вратиће се у биоскопе - уверен је Италијан.

Његов колега, двоструки оскаровац Гиљермо дел Торо, међутим, сматра да су се улога и значај филма и биоскопа променили и да се "будућност не може игнорисати".

- Ми смо у сличном тренутку као када се филм сусрео с појавом звука. Откривамо да је у питању нешто много више од начина испоруке, променио се однос с публиком.

Дел Торо, који и сам сарађује са "Нетфликсом", каже да "стари начин комуникације и структура нису одрживи":

- Моја основна дужност као аутора је да причам приче, без обзира да ли ћу за то користити новац чланова породице или пензију.

Грчки оскаровац Коста Гаврас био је оптимистичан у погледу будућности биоскопа, посебно после пандемије.

- Мислим да је биоскоп почео да долази до краја једног циклуса, а то се дешавало пре ковида, јер је све речено и урађено. Пандемија је само затворила тај циклус. Али, верујем да је нова генерација потпуно другачија и да смо сада сви другачији. Након ковида приступамо биоскопу на други начин. Имамо још већу жељу да слушамо и причамо приче. Људска бића не могу да преживе без прича, дакле, биоскоп ће се наставити. Не у оном облику који познајемо, али наставиће се - тврди Гаврас.

ЛОЗНИЦА БРАНИ РУСЕ

СЛАВНИ украјински редитељ Сергеј Лозница, који у Кану промовише свој нови документарац о бомбардовању Немачке током Другог светског рата "Природна историја уништења", казао је да је "упркос инвазији на његову земљу нехумано окренути се против свих Руса". Лозница је у марту избачен из Украјинске филмске академије пошто је одбио да потпише проглас о бојкоту руских уметника. Реагујући на изјаву директора Кијевског фестивала Андреја Калпакчија у Кану да "не постоји нешто као што су добри Руси", Лозница је поручио да је "дељење људи на добре и лоше гротескно".

- Не могу то да прихватим. Такав став је нехуман - казао је Украјинац.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

СУСРЕТ КРАЈ ПАТРИЈАРХОВЕ БОЛНИЧКЕ ПОСТЕЉЕ: Павле је у једном трену отворио очи и дигао руку - прекретница у Новаковој каријери