ЦРТЕЖИ САВЕ ШУМАНОВИЋА: Изложба дела великог уметника, из збирке Народног музеја, од данас доступна публици (ФОТО)

М. КРАЉ

18. 05. 2022. у 11:17

У ЗБИРЦИ цртежа и графика југословенских аутора 20. века нашег националног музеја чува се седамдесет осам цртежа великог сликара Саве Шумановића (1896-1942).

ЦРТЕЖИ САВЕ ШУМАНОВИЋА: Изложба дела великог уметника, из збирке Народног музеја, од данас доступна публици (ФОТО)

Фото: Народни музеј

Из овог фонда који према броју, хронолошком опсегу од две деценије, документарном значају и изузетној ликовној вредности премашује све друге музејске и приватне колекције његових радова на папиру, настала је изложба којом ће ова институција обележити 18. мај. На Међународни дан музеја, у 18 часова, тако ће у Галерији Кабинета графике бити отворена поставка "Исходиште слике: цртежи Саве Шумановића из збирке Народног музеја Србије", чији је аутор Драгана Љубеновић.

Највећим делом цртежи настали између 1921. и 1941. године откупљени су 1967. и 1969. од Јована Новаковића (46 цртежа) и Љубице Новаковић (29 цртежа). Главна карактеристика Шумановићевог цртачког опуса, како истиче ауторка изложбе, јесте да прeдставља претходне студије за његова остварења у уљу.

- Понеки од ових радова је кроки нацртан гипком, брзо изведеном линијом, док се у бројним примерима запажају разрађене, анатомски тачне скице женских фигура у различитим ставовима, које се препознају уклопљене у композициона решења, понекад на вишефигуралним и монументалним остварењима у уљу - пише Љубеновићева у каталогу. - С друге стране, групу од дeсет радова различитих тематских оквира чине цртежи који су, према степену довршености, изведени као слика у малом.

МОДЕЛ - ПЕВАЧИЦА ИЗ КАФАНЕ

СЕДАМНАЕСТ цртежа женске фигуре у различитим положајима који се препознају на сликама сваке од три развојне фазе Шумановићевог шидског периода (1935-1938) изведене су "према једном истом моделу који је Шумановићу позирао десет година", пише ауторка изложбе:

- У питању је "Бети, алијас Ема-Беба, Словенка пореклом, певачица у једној шидској кафани".

Али у збирци Народног музеја постоји само један "пар", који чине цртеж и слика, а то је "Скица женског акта у седећем положају" и "Седећи женски акт" из 1934. године, док сви остали цртежи, њих око 50, могу да се повежу са сликама из галерије "Сава Шумановић" у Шиду, Галерије Матице српске и приватних колекција (у каталогу изложбе упоредо су приказани цртежи и репродукције уља).

- Тек када се одреде према слици којој су претходили, цртежи се приказују као "богата ризница материјала" за расветљавање стваралачког пута Саве Шумановића од припреме до завршеног дела - истиче ауторка поставке "Исходиште слике". - Међутим, да би се у целини сагледао Шумановићев цртачки опус који броји преко четири стотине радова у различитим техникама, није довољно имати на располагању само једну збирку, већ је неопходно стећи увид у све доступне фондове и посматрати их у међусобној вези.

Тако Љубеновићева као један од примера наводи монументалну композицију "Плажа (Купачице)" из Галерије Матице српске, која директан предложак има у цртежу из Народног музеја - "Купачице", које су великог формата и "раскошног репертоара градација линије, шрафура и моделација".

- Веома марљив и дисциплинован на студијама у Загребу, најбољи ђак Лотове академије у Паризу, где улази у стил посткубизма, везујући се тако за доминантан израз епохе, по коначном повратку у Шид обједињује претходна искуства у стил који ће сам назвати "како знам и умем" - Сава Шумановић је увек на темељан и ревностан начин прилазио сликарском чину, у којем је цртеж константно исходиште и ослонац у грађењу структуре, а неретко и тонских вредности слике - закључује Драгана Љубеновић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

Беки непожељан у Београду као Албанац, а хапшен као српски националиста