КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Књига културе - Зоран Ђерић, "Портрет песника као умирућег лава"

Пише Слађана Илић

17. 05. 2022. у 13:30

ДЕЛО "Портрет песника као умирућег лава", Зорана Ђерића, професора, књижевника, преводиоца, аутора студија из области књижевности, позоришта и филма, објављено у "Агори" 2021. године, прва је његова књига прозе.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Књига културе - Зоран Ђерић, Портрет песника као умирућег лава

Она је настајала у распону од тридесетак и више година и посве је жанровски необична. Не бисмо је могли одредити само као збирку прича, као ни путопис, као ни аутобиографију или биографију, као ни књигу сећања, иако она у њој претежу. Уколико је размотримо с много аспеката, увиђајући и сав значај фуснота које прате сваки од текстова, а без којих они не би били потпуни, најпрецизније бисмо је могли назвати књигом културе, тј. различитих култура и њима припадајућих изузетних појединаца без чијих дела би култура света била знатно сиромашнија, не тако величанствена.

Странице које јој Зоран Ђерић придружује садрже стварне јунаке, истините догађаје из њихових живота, значајне чињенице у вези с настанком појединих књижевних и ликовних дела, специфичне личне историје, судбине, зависне, у великој мери, од карактера конкретних јунака, њихове сложености, па и компликованости, њиховог односа према болести, животу, свету, али друштвенополитичким околностима у којима је свако од њих живео.

У првом запису читамо о сусрету аутора ове књиге са Џоном Масквелом Куцијем у Кракову, на представљању његових књига од којих неке јесу аутобиографска и друга преплитања с јунацима и догађајима из Јужноафричке Републике, Аустралије, Југославије и Пољске. Аутор књиге о којој овде пишемо, коју представљамо, на основу разговора с нобеловцем, настоји да заокружи причу о пријатељима и познаницима које у његовим делима препознаје, а који су расути широм света, услед сложених историјских околности на просторима бивше Југославије деведесетих година 20. века.

Други запис "Чешка школа самоубица" садржи низ биографских цртица и фуснота о значајним чешким ствараоцима који су извршили суицид, али и о њиховим делима. Начин на који су окончали живот ипак је само повод да се пружи комплексна слика времена у којем је свако од њих живео, као и да се представи низ околности које се, како сведочимо, у времену понављају. Запис "Из мртвог дома" посвећен је Достојевском, његовим данима у Сибиру, као и судбини његових поетских дела, забрани и цензури као манифестацијама изразито ауторитарног, репресивног друштва.

Запис "Тумор мозга" резултат је ауторовог дугогодишњег истраживања живота и дела значајног пољског уметника Станислава Игнација Виткјевича.

"Портрет песника као умирућег лава", запис по којем је ова књига и насловљена, враћа Зорана Ђерића на сам почетак његове новинарске каријере, на изузетно сложен, трауматичан задатак - да уради интервју са умирућим песником Мирославом Антићем. Осим што реалистички, а натуралистички, представља тај њихов сусрет и стање болесног великана, даје нам сопствени осврт на Антићево стваралаштво и његов значај данас, као и на аутентичан Антићев однос према животу и смрти.

Запис "Синусоиде Бруна Шулца" сведочи и последњим данима овог значајног ствараоца и о његовом настојању да у предосећању сопственог страдања спасе своја дела.

Књигу затвара сегмент антологијске приче Бохумила Храбала "Аутић" у преводу Зорана Ђерића. Одабир баш тог сегмента приче свесна је ауторова намера да нам на конкретном примеру представи како се величанствено пише о љубави и смрти, о лепоти, њеној недодирљивости и коби.

НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО? Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

"НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО?" Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

УЧЕСНИЦИ међународне седнице о безбедности у Санкт Петербургу дошли су до закључка да је резолуција о наводном геноциду у Сребреници, коју Немачка промовише у УН, лицемерје и извртање чињеница, изјавио је секретар Савета безбедности Русије Николај Патрушев.

25. 04. 2024. у 18:08