ПОГЛЕД ИСКОСА - Скулптура и искон
Зоран Малеш (Београд, 1962) познат по анималистици за коју је добијао награде, монументалној, камерној, портретској и споменичкој пластици, почетком априла има изложбу у Кући Ђуре Јакшића.
Зоран Малеш, "Глава коња"
Реч је о класичној реалистичкој скулптури, редефинисаној експресивним деформацијама и небављењу нељудским видовима минималистичке скулптуре. Важан композициони моменат у настанку и изгледу његових радова је истраживање естетике пуног и празног, светла и сенке, лаког и тешког, покрета и тла. Он при том никада не губи осећај за прецизно изведен детаљ и у целини изглед реалистичке форме. То је свет живота, повратка природи, животињама и изворним осећањима, органски по замисли, настанку и крајњем резултату; повод је у природи, или је она апсолутизована у виду само једне форме и једне идеје: таласа. Талас је свеопшти именитељ за природне процесе раста, успона и опадања, концептуални израз идеје органског. Малеш у својим остварењима често наглашава динамички моменат, покрет, напетост, хрљење и кретање, што у тако статичној уметности каква је скулптура не само да није много уобичајено већ је и најтеже за постизање. Човек је разапет и извијен у настојању да дохвати недохватљиво. И на нивоу саме изведбе можемо пратити динамизам - у контрасту грубе и глатке, рустичне и прецизно обрађене површине и масе. Неке од тих маса као да су наизглед само набацане, сумарно описују облик, нпр. медведа, међутим, њихова снага је изворна и експресивна налик неолитској уметности ловаца, која је ненадмашна по живости. Има нечег исконског у Малешовој скулптури, древног, што измиче постмодерном и постиндустријском времену и то публика непогрешиво препознаје као вид чисте ликовности. Неке форме су аспурдне, као рогови козорога у односу на његово мршаво, танко тело, али истичу ирационални моменат рогова, као што је код птица кљун рационални део, посебно видљив на Малешовим главама орлова и папагаја. Никада му не недостају драматичност и осећајност, по чему је без премца у нашој новијој скулптури.
Скулптуре назване "Апстракција Талас" својим су амплитудама најнижег и највећег, горњег и доњег одступања од основе и равнотеже, сачињене од више таласастих форми упредених у једну велику, или од два таласа који се сустижу. Реч је и о оваплоћењу ритма, као вечног и универзалног кретања у простору и времену, природног и космичког начела. Студиравши и физику пре Факултета примењених уметности Зоран Малеш је упознао шта је талас на разним нивоима и овакве скулптуре су сажетак његових ликовно-научних сазнања. Овај опус можемо разумети као реалистички, романтичарски, експресионистички или апстрактан, он то јесте и истовремено, без стилских ограничења, јер је реч о целовитом уметнику, који не зна за поделе уметности на стару и нову, већ само на добру и лошу.
СУКОБ НАМ ЈЕ ПРЕД ВРАТИМА Руте упозорава: Ми смо следећа мета Русије
РУСИЈА би могла да буде спремна да употреби војну силу против НАТО-а у наредних пет година, сматра генерални секретар НАТО-а Марк Руте.
11. 12. 2025. у 15:46 >> 16:40
ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне
СРЕЋКО Стефановић (22), Саша Станковић (22) и Далибор Петровић (24) оглашени су данас кривим у Вишем суду у Београду за тешко убиство Станимира Брајковића (74) на безобзиран и насилнички начин у затвору Падинска Скела почетком фебруара 2024. године. Овом првостепеном пресудом Стефановић је осуђен на 19 година затвора, а Станковић и Петровић на по 18 година.
11. 12. 2025. у 16:22
"СТИГЛИ СРПСКИ ХУЛИГАНИ!" Аустријска полиција плаши грађане по улицама Граца због навијача Звезде
Штурм Грац и Црвена звезда играју утакмицу у Лиги Европе, а пред тај меч аустријска полиција је урадила нешто несвакидашње.
11. 12. 2025. у 16:15
Коментари (0)