ПОГЛЕД ИСКОСА - Скулптура и искон

Дејан Ђорић

05. 04. 2022. у 18:19

Зоран Малеш (Београд, 1962) познат по анималистици за коју је добијао награде, монументалној, камерној, портретској и споменичкој пластици, почетком априла има изложбу у Кући Ђуре Јакшића.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Скулптура и искон

Зоран Малеш, "Глава коња"

Реч је о класичној реалистичкој скулптури, редефинисаној експресивним деформацијама и небављењу нељудским видовима минималистичке скулптуре. Важан композициони моменат у настанку и изгледу његових радова је истраживање естетике пуног и празног, светла и сенке, лаког и тешког, покрета и тла. Он при том никада не губи осећај за прецизно изведен детаљ и у целини изглед реалистичке форме. То је свет живота, повратка природи, животињама и изворним осећањима, органски по замисли, настанку и крајњем резултату; повод је у природи, или је она апсолутизована у виду само једне форме и једне идеје: таласа. Талас је свеопшти именитељ за природне процесе раста, успона и опадања, концептуални израз идеје органског. Малеш у својим остварењима често наглашава динамички моменат, покрет, напетост, хрљење и кретање, што у тако статичној уметности каква је скулптура не само да није много уобичајено већ је и најтеже за постизање. Човек је разапет и извијен у настојању да дохвати недохватљиво. И на нивоу саме изведбе можемо пратити динамизам - у контрасту грубе и глатке, рустичне и прецизно обрађене површине и масе. Неке од тих маса као да су наизглед само набацане, сумарно описују облик, нпр. медведа, међутим, њихова снага је изворна и експресивна налик неолитској уметности ловаца, која је ненадмашна по живости. Има нечег исконског у Малешовој скулптури, древног, што измиче постмодерном и постиндустријском времену и то публика непогрешиво препознаје као вид чисте ликовности. Неке форме су аспурдне, као рогови козорога у односу на његово мршаво, танко тело, али истичу ирационални моменат рогова, као што је код птица кљун рационални део, посебно видљив на Малешовим главама орлова и папагаја. Никада му не недостају драматичност и осећајност, по чему је без премца у нашој новијој скулптури.

Скулптуре назване "Апстракција Талас" својим су амплитудама најнижег и највећег, горњег и доњег одступања од основе и равнотеже, сачињене од више таласастих форми упредених у једну велику, или од два таласа који се сустижу. Реч је и о оваплоћењу ритма, као вечног и универзалног кретања у простору и времену, природног и космичког начела. Студиравши и физику пре Факултета примењених уметности Зоран Малеш је упознао шта је талас на разним нивоима и овакве скулптуре су сажетак његових ликовно-научних сазнања. Овај опус можемо разумети као реалистички, романтичарски, експресионистички или апстрактан, он то јесте и истовремено, без стилских ограничења, јер је реч о целовитом уметнику, који не зна за поделе уметности на стару и нову, већ само на добру и лошу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

РУС, ОЛИМПИЈСКИ ШАМПИОН, ШОКИРАО СВЕТ: Они који деле санкције Русима - ово нису могли ни да сањају