ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Природа љубави

Драганa Бошковић

30. 03. 2022. у 13:00

ПО мотивима сценарија за истоимени филм, чији су аутори Марк Норман и Том Стопард, у копродукцији са "Дизни театрикалом" и Јуријем Франком, Ана Томовић је у БДП режирала позоришни спектакл, без сувишних ефеката и гламура, пратећи радњу и ликове, са завидним успехом.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Природа љубави

Постављање филмског хита на сцену је увек ризично, па се често позоришни комад сублимира на један доминантан ток радње. Овога пута, позоришна инсценација је скоро слепо пратила ток филма, па се неминовно упоређивало ко је на висини задатка са холивудским глумцима и оно друго. У улози Шекспира бриљирао је млади Лука Грбић, највише својим аутентичним сценским шармом и умећем, јер је очигледно премлад за информацију да је великан оставио жену и близанце у провинцији, дошавши у Лондон да се прослави као глумац и песник. Грбићева младалачка енергија је Шекспиру додала занос, лепоту и наивност, неочекиване особине за лик који знамо из многих позоришних анегдота. Виола Станиславе Николић била је можда превише слатка за девојку која хоће да истера своје по сваку цену. Мимо те урођене фрагилности, млада глумица је заиста "пуном ногом" одиграла тешку улогу, која подразумева и искреност, тачност и истинитост, али и травестију, која не сме да се спусти до карикатуре. Стојан Ђорђевић је Кристофера Марлоуа, Шекспировог друга и савременика (који се, недоказано, често помиње као прави аутор драматичаревих текстова), показао као искреног друга, талентованијег, бољег и страснијег уметника од Вилија Ш. Можда је у његовим глумачким средствима мало недостајала нота кавгаџије и кафанског клуподера, због чега је заправо и убијен млад у крчми. Драгана Варагић мајсторски је одиграла Краљицу, духовито и експресивно, са дивним отклоном од конвенционалног представљања Круне. Александар Радојичић (Лорд Весекс), Андреј Шепетковски (Хенслоу), Марко Гверо (Бербиџ), Милош Петровић Тројпец (Фенимен), Љубомир Булајић (Сем), као и читав ансамбл, спретно су се уклопили у необичну замисао сценариста филма, да се све догађа у дрвеној сценографији позоришта у филмском студију (сценограф Александар Денић, костим Момирка Баиловић, сценски покрет Марија Миленковић). Из доброг нивоа игре искочили су изврсна Паулина Манов као Дадиља, и Амар Ћоровић, неодољив као Вебстер, момче са улице, као из Дикенсовог романа.

У помало конвенционалном преводу Марије Стојановић, "Заљубљени Шекспир" у БДП није постављен као холивудски спектакл, то је позоришни комад, са мачевањем, певањем и љубавним патосом, и биће хит, засигурно. Но, у тој замисли да се деконструише уметничка природа Виљема Шекспира његовом интимом, крије се много дубљих мотива, који се могу изрежирати и одиграти, као што су позоришна илузија, издаја, честитост, осетљивост на лову, без обзира на губитак права на избор (Виола)... И слично. Можда други пут.