СВЕЧАНИ УЛАЗАК У СЛИКЕ СЕЗАНА И КАНДИНСКОГ: Несквакидашња изложба у париском "Атељеу светла" (ФОТО)
ПРОЛАЗАК кроз слику, шуњање платном, тумарање кроз сликарев наратив, завиривање у ауторов ментални склоп, проникнуће у стваралачку идеју, тиха крађа унутрашње интиме, огрнутост плаштом боја. Ко каже да у боји нема и музике? Класичне, џез и експерименталне.
Фото Г. Ч.
Све су то састојци несвакидашњег визуелног концепта посвећеног стваралаштву Пола Сезана (1839-1906) и Василија Кандинског (1866-1944), са светлосним ефектима у коме посматрач и сам постаје део слике. Улазак у огромну салу представља уједно и закорачај у оквир замишљеног рама. Потези кичицом су на поду, плафону, зидовима, оним грађевинским, и унутрашњим, телесним.
Сваким кораком, напредује се кроз структуру платна, све док омамљеност простором не доведе убрзо до јединог логичног потеза, спуштања на под, одакле маса, са склупчаним коленима и прекрштеним рукама испред њих, из положаја фетуса, урања у настајање сликарског дела.
Потпомогнути новим дигиталним технологијама, аутори Ђанфранко Јануци (Сезан) и Виржини Мартен (Кандински) дају, од средине фебруара, нову визију осматрања уметничког дела. И тако ће, у "Атељеу светла" у Паризу, бити све до првог дана јануара следеће године.
Тематски пролазак кроз Сезанову импресионистичку слику траје нешто више од пола сата, а на рути се ниже сликарева интимна и неупитна опседнутост природом у којој се смењују пробијање кроз густу шуму, шетање кроз паркове и лешкарење купачица. У концепту названом (а како би другачије) "Сезан, светло Провансе" на површину непрестано испливава уметникова опсесија, судар боје са светлошћу.
Заврћен тоновима Дворжакове "Серенаде за гудаче" и зањихан Сибелијусовим "Тужним валцером", све у извођењу Бечке филхармоније под диригентском палицом Херберта фон Карајана, ходајући посматрач забасава у густи честар док му се над главом руше кулисе планинских врхова Свете победе, Сезанове поштанске карте. Ту су и мириси четинара, пој цврчака, врелина сунца, хладовина дебелих зидова окер фасада у сеоску спиралу навијених провансалских кућа и омама лаванде, које смењује тама и свежина ноћи из Екса.
Живе боје у широким потезима четкицом, путања су којом се креће (са)учесник у Сезановим импресијама. Још и више: ређају се аутопортрети, атмосфера из атељеа и гледалац у њима, на поподневној кафици с уметником, уз штафелај.
Полусатно задирање у Сезанове тајне наставља се нешто краћим, али једнако узбудљивим, тродимензионалним путешествијем од десетак минута кроз колористички свет Василија Кандинског.
Овај комад пута, под насловом "Кандински, апстрактна одисеја", подељен је на два дела.
Кроз први, провлаче се фигуративни почеци уметника, импресионистички покушаји, искуство фовизма и поентилизма.
А све креће од родне, руске груде. Боја и форми националног фолклора. Ношњи и цркава. Духа и душе. И онда се, све то, полако, развија у бесконачну игру колорита и хипнотишућих форми које непрестано круже саме око себе, у озбиљној игри утемељивача апстрактног сликарства, где је оно што је понео у Неји са Сене, с московских улица и обала Одесе, увек било и остало присутно. Тај фолклор, подсећају организатори, био је и остао његов митски капитал.
Фото Г. Ч.
Следи геометријски ритам, "Композиције 8" и његове чувене "Студије боја", са концентричним круговима у квадратима, хроматске експлозије и медитивни облици оца модернизма, када слика престаје да репрезентује спољни свет, а почиње да осликава онај унутрашњи, који, овде, титра на виолинској жици Стефана Грапелија.
Фото Г. Ч.
Кандински је приближио слику музици. И имао је боју за ноте. Жуту за звук трубе, свечано плаву за оргуље. И, тако редом. А све их у нотном и сликарском реду у кулминацији на изложби држи "Свемирска необичност" Дејвида Боувија. Тад у такту наступи ерупција разнобојних васионских тела. Да се за тренутак изађе из овог црно-белог, више црног, него белог, света.
Фото Г. Ч.
Имерзивна интеракција са публиком
ЂАНФРАНКО Јануци, који је Сезана поставио у продукцији куће "Културспејс диџитал", пионир је у стварању имерзивних уметничких инсталација које остварује већ тридесет година. Својим дигиталним изложбама, у Европи и широм света, доприноси, на свој начин, кроз овај нови облик изражавања и постављања, утицају на културу највећих имена у уметности. Виржини Мартен, из млађе гарде, руководилац групе "Катбек" која је поставила видео-инсталацију Кандинског, последњих десет година истражује бескрајни дијалог архитектуре и публике, стварајући видео-записима аутентичну реалност.
Фото Г. Ч.
Препоручујемо
ОПЕРСКА ДИВА, НЕУОБИЧАЈЕНА ПРИМАДОНА: Изложба о Бреди Калеф у Музеју Народног позоришта
14. 03. 2022. у 15:45
ЛЕПОТА СТАРЕЊА: Отворена изложба фотографија у Савременој галерији у Зрењанину
14. 03. 2022. у 15:19
ТРАМП ДОНЕО ОДЛУКУ: Повлачи амбасадоре и дипломате из окружења Србије
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Доналда Трампа повлачи скоро 30 каријерних дипломата са амбасадорских и других високих позиција у дипломатским представништвима САД у свету.
22. 12. 2025. у 10:32
РУСИ ЋЕ НАПАСТИ ЕУ МНОГО РАНИЈЕ: Велико упозорење из Украјине, позната година и главна мета
РУСИЈА је померила своје планове за директну агресију са 2030. на 2027. годину, а Европа је све гласнија о ризику од директног сукоба, у којем би се балтичке државе могле наћи под окупацијом.
20. 12. 2025. у 09:41
КАКО ДАНАС ИЗГЛЕДА АЉОША ВУЧКОВИЋ Глумица објавила снимак из позоришта: "Велики и добри наш!"
ГЛУМИЦА Драгана Мићаловић дирнула је пратиоце објавом на друштвеним мрежама, где је поделила емотиван снимак легендарног глумца Аљоше Вучковића из позоришта. На видеу се види како глумац пева на сцени.
28. 12. 2025. у 08:48
Коментари (0)