ПОГЛЕД ИСКОСА - Поентирање поинтилизмом

Дејан Ђорић

25. 01. 2022. у 16:42

ЗОРАН Стајчић истрајно се бави сликарством само једне стилске формације модернизма, најређе и најтеже за рад - поинтилизмом.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Поентирање поинтилизмом

"Булке", Фото Приватна архива

Деценијама улаже велики мануелни труд у слику, што поинтилизам подразумева, поред концепцијски и композиционо тешко разумљивог разлагања призора на тачкице. Цртање и сликање сведено на тачку је ликовни подвиг, тачка је аксиом уметности, даље од ње нема ничега у формалном смислу, она је крајња на делу, јер је у основи иматеријална, скоро да нема дефинишуће димензије. Истовремено је физички и метафизички феномен, основа ликовности поред линије, која исходи из ње и мрље (на немачком флеке = Der Fleck).

Генијални творац поинтилизма Жорж Сера је то знао када је на научној основи, годинама проучавајући теорију уметности и оптичке законе, слику разложио на тачке, дефинишући саме ликовне трептаје. Једини је у скупини раних модерниста прави научник али и мистик био Жорж Сера, наставивши Леонардово и Дирерово научно бављење сликарством.

Који је, међутим, смисао данашњег стварања у том духу, што га негује сликар Зоран Стајчић? Да бисмо разумели његов напор треба да имамо ширу слику о уметничкој сцени данас. Живимо у стваралачкој пустоши коју је иза себе оставио концептуализам. Никада до сада нису тако масовно иконоборачки били подривани темељи уметности, слика је непријатељ кога треба детронизовати. Природна реакција на ту оскудицу и мономанијакалност била је постмодерна осамдесетих година, када је како-тако враћено штафелајно сликарство. За Гунара Кварана, историчара уметности, директора Аструп Фернли Музеја савремене уметности у Ослу у Норвешкој, данашња уметност је "Чудо какофоније". Да ли је заиста реч о "чуду" не знамо, јер чудесно је божанска суштина, али је тачна идеја о разноврсности ликовних језика, вавилонском шуму.

Из те перспективе може се боље разумети прегнуће Зорана Стајчића. Није следбеник великог мајстора из XIX века већ сликар који жели да да отпор "какофоничној структури" савремене уметности. Позива на њену супротност, на еуфонију. У времену без преовлађујућег стила могуће је посегнути за било којом појавом из прошлости а да се стилски и концепцијски не огрешимо, па и за заборављеним и неправедно скрајнутим поинтилизмом. Тим пре што се тачка налази у устројству слика многих мајстора, од Веласкеза, Вермера, Халса до импресиониста и реалиста као што је Влахо Буковац. Знао је за досеге поинтилизма, примењујући их на својим делима, позивајући своје ученике да слику започну тачкицама на више места истовремено.

Стајчић ствара у духу еуфоније, наглашава, поентира у поинтилизму не само модернистички пројекат ликовне разградње призора, анализу светлости на фигури, пејзажу, ведути и марини које систематски слика. Опус му је усмерен у правцу интимизације призора, загревања а не (пост)модернистичког хлађења композиције.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

У РАСКОШНОМ ЗЕЛЕНИЛУ ИЛИ НА БЕЛОМ ПЕСКУ: Ако изаберете хотел Лујо, не морате да бирате, ту су и плажа са белим песком и прелепа шума