КЊИЖЕВНА КРИТИКА - СТРАДАЊЕ НА ДУЖЕ СТАЗЕ: Милица Вучковић, "Смртни исход атлетских повреда", Booka

04. 01. 2022. у 16:36

Књига Милице Вучковић помало иронијског наслова "Смртни исход атлетских повреда", садржи елементе психолошког, љубавног, друштвеног, па и билдунгс романа.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА - СТРАДАЊЕ НА ДУЖЕ СТАЗЕ: Милица Вучковић, Смртни исход атлетских повреда, Booka

Кренимо од самог наслова. Зашто је он ироничан. Зато што главни јунаци овог романа, као и понеко од њихових ближњих, заправо страдају на дуже стазе, од духовних повреда и хроничних незадовољстава које се наоко могу трпети, с којима се, наизглед, може живети, а који заправо имају фаталан исход. Та фаталност имплиците је присутна, и наслућује се и отвореним крајем романа који оставља могућност јунацима пре да даље страдају, срљају, трпе, пате, опраштају до бескраја, да не постављају границе или пак да не штите ни свој примарни интегритет, или пак да злостављају - свако себе или једни друге, или да можда све то чине у неким сасвим новим врстама односа, са неким другим људима.

Да су на том путу, а да је исход хроничног незадовољства, неиспуњености, патње и прећуткивања очигледног, трпљења фаталан, показује судбина јунакињине мајке, која свакако није централни, али је веома важан лик у роману. Онај који је веома битан за саму композицију приче, лик кроз чије се, пре нечињење него чињење, преламају судбине свих осталих јунака.

Да је реч о психолошком роману лако закључујемо због дубине и прецизности с којима су карактерисани сви јунаци овог романа, летимично физички, зато што је то за причу мање важно, а много више на основу њихових поступака и ставова о битним животним питањима - о родитељима, породици, љубави итд. Психолошки је и стога што осим што покреће наведена животна питања, у центар ставља питање манипулације и злостављања.

Оно што у роману јесте очигледно је злостављање које чини мушкарац амблематичног, истовремено и иронијског имена Виктор, који је све, само не победник ни успешник, док је жртва млада жена, такође амблематичног имена - Ева, на чија су плећа, с намером, стављени сви проблеми жене, не само савремене, јер се у роману ипак, не третирају само проблеми који су код нас сазрели с променом друштвенополитичког система, већ они који потичу из патријархата и који су и даље присутни у непромењеном облику, а који показују изразито лицемерје наше садашњице и третмана жене у њој.

И за крај, зашто је овде реч и о билдунгс роману? Зато што ни Виктор ни Ева нису зреле личности, иако имају преко тридесет година, они тек одрастају, на веома трновите начине. Узроци за то су многи и врло сложени. Јунаци се веома лоше носе с тим узроцима зато што их нису у довољној мери свесни, с њима не могу да на крај изађу сами. Ни Виктор ни Ева немају изграђен соствени идентитет и то је кључна тачка из које крећу сви њихови проблеми. Тек део њих огледа се у томе да нису само једно другом погрешан избор, већ да су сви њихови претходни избори били погрешни.

Осим што је у самом роману ауторка покренула изузетно значајна и дубока питања која се не тичу само садашњице већ која имају изразити континуитет у нашем друштву, она је то, важно је рећи, учинила на високоуметнички начин. Због тога њен роман припада групи врло успешних, објављених у 2021. години.

ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)

ИАКО је јуче многе крајеве наше земље изненадио снег, а температуре су се спустиле за читавих петнаест степени, за најпознатијег хватача змија из Владичиног Хана Владицу Станковића и јуче је било посла.

18. 04. 2024. у 09:40

ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)

ОВО су гробови мојих синова. Стојадина, рођеног 1979, који је погинуо на Кошарама и Стевана, две године млађег, који је 2002, возећи трактор нагазио на противтенковску мину коју су на путу у селу поставили Албанци. Овде на гробљу ми је друга кућа, а она у којој живим са супругом Миладинком Мицом и сином Дарком је неколико километара одавде. И, док сам жив са Косова и Метохије селити се нећу, чуваћу свој дом и гробове синова.

18. 04. 2024. у 10:45

МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ? Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

"МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ?" Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

ЈЕДНА опаска легендарног музичара Момчила Бајагића Бајаге током промоције реиздања прве плоче Бајаге и Инструктора "Позитивна географија", забележена камером РТС-а, постала је вирална на друштвеним мрежама.

18. 04. 2024. у 10:17