ПОГЛЕД ИСКОСА: Ритуали апстракције

Дејан Ђорић

28. 12. 2021. у 13:11

МАРИЈА Шавија, сликарка и мултимедијална уметница (Београд, 1975), представила је своје старије и нове слике.

ПОГЛЕД ИСКОСА: Ритуали апстракције

Фото принтскрин

Реч је о појединим платнима већег формата, ритуално одабраним по висини уметнице и ширини њених раширених руку (уметник разапет на својој слици). Насликане су уљаном техником, међутим, у духу идеје испитивања граница слободе сликарка је одбацила кист као ограничавајући и сликала прстима, што је чинио и Леонардо да Винчи. Реч је о ослобођењу од "Ружичњака", циклуса меморијске фигурације, у ком се позивала на велике узоре из историје уметности, трагајући за њиховим везама са животом и стварношћу. Одбацивши фигурацију као одвећ канонску, цитат као вид неслободе, Шавија је открила апстракцију, тај вид раскида са стегама историје и присиле стилова.

Њен доживљај слике није спољашњи већ унутрашњи и проживљен, она ствара у трансу, дубоко лично доживљавајући свако дело. Величина и сразмера слике пажљиво су одабрани, циклуси плански засновани, уметница жели свом снагом, па и телесно, да уђе у слику, она је потпуно њено дело, што је суочава са призорима и визијама велике психолошке снаге. Бројна подсликавања, услојавања сликарске материје, подсећају овде на најбоље дане класичног колико и модернистичког сликарства. Премда настала понесено, њена уља изражавају ликовност у најбољем смислу, па она недостатак слободе види и у одвише технизираној, отуђеној и инструментализованој садашњој уметности.

Вративши слободу посматрачу да се унесе и доживи слику, она ослобађа тај вид уметности од све веће испразности и тзв. дизајна слике из доба после постмодерне. Марија Шавија изражава идеју да је уметник најслободнији члан друштва, једини стваралац који се несметано креће у свим социјалним слојевима, подједнако цењен од дна до врха, што је привилегија још само лекара. Уметник је као човек и уметничко дело као његов alter ego, најбољи израз, највиши вид слободе. Њено уметничко хтење (Kunstwollen) јесте да утврди животни и метафизички недостатак слободе бића. Она поставља најдубља онтолошка питања, симболи који се повремено појаве на њеним сликама као усне, очи, срце или плодна материца из које истиче вода живота само подсећају на ограниченост чула; човек је неслободан у свом телу, оденут у кожу као одело које по хришћанском веровању мора једном свући. Наше прабаке у Војводини су за нешто склепано из више делова говориле "скангало". Не чува ли тако српски као најизворнији индоевропски језик санскритски појам skandha или "гомила" - пет гомила: агрегат пет скупина које чине човека по будистичком схватању - телесност, осећајност, перцепција, ментални садржаји и свест. Реч је о (пра)духовном у уметности, ритуалима апстрактног сликарства, а можда и о ритуалној апстракцији.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

ШОКАНТНЕ ПРОМЕНЕ: Заборавите тенис какав сте знали, биће дибидус другачији! Ево како ће се убудуће одвијати