ПОГЛЕД ИСКОСА - Сликарство као тиховање
У ЈЕДНОМ документарном филму из седамдесетих година српски концептуалисти и критичари изјавили су да стварају уметност лишену сваке фигурације, али и религије, митологије и езотерије.
Фото Приватна архива
То самоукинуће свих уметничких сокова, самог ероса у стварању, сакралности ликовног чина, води ка делима налик на шифоњере, кофере и радијаторе, лишених било какве духовности. У том смислу нема разлике између Зузане Халупове и Раше Тодосијевића, обоје стварају без ичег духовног. Сликар Драгослав Живковић (Књажевац, 1955) отишао је у другу крајност, толико исцељујућу и зачуђујућу у ово време духовних инвалида. Његова уља, пастели, акварели и цртежи натопљени су спиритуалношћу, коју је као највреднију могућност не само у уметности порекла и Милица Стевановић у својој теоријској књизи. Дела сликара из Књажевца на другој су страни од њених "буџевина", псеудослика и разноразних авангардистичких иживљавања. Треба приметити да ликовни свет Живковића као надмоћни традиционализам и конзервативизам више, отмене врсте, не почива на некој догматској хришћанској теорији већ на помном проучавању класика окултизма. Њега не занима да делује против (пост)модернизма, он га и не примећује, као што га не интересује да делује против било чега. Он је за, а не против, а из езотерије узима само духовну вредност, која очито и ту постоји. Из таквог интелектуалног миљеа потичу његове дубоко спиритуалне сензације, реализам као вид метафизике. Тим пре зачуђује да такву оригиналну појаву многи нису препознали и одговорили на њу, па се и Милан Туцовић, исто тако велики сликар, чудио зашто се уопште придаје пажња Живковићу.
Осим код Леонида Шејке, никада у српској уметности није тако дубоко зазвучало тајанство у ликовној уметности. Драгослав често зна да наслика само једну зделу, али је у тој посуди сажета цела истина о свету. Његова остварења прожета су невиђеном меланхолијом, осећајношћу, сплином и гађењем према глупостима овог света, али та усамљеност није патолошка већ исцељујућа у садашњој буци и бесу. Уметник је изградио само свој лични ликовни свет, универзум личне митологије, који почива на мајци, дрвету, родној кући, детињству и Књажевцу као малом центру његовог света. Он уме да наслика само једно дрвце наспрам неба, али да призор буде прожет таквим и толиким смислом, да постаје јасна илузорност хрлења у мегалополисе, велика уметност може настати било где. Лично прескроман, Живковић је узор сликара-Робинзона, усамљеног испосника у монашкој ћелији свог атељеа. Теме су такве, тиховање и самоћа као (само)испитивање, која по психијатрима не мора уопште да буде негативно стање, самоћа која у свој пуноћи постојања натапа бивање предмет и људи на овим сликама. Један зналац је најбоље дефинисао Живковићев космос, рекавши да смо до сада могли да слушамо тишину, а од сада можемо и да је видимо.
СУКОБ НАМ ЈЕ ПРЕД ВРАТИМА Руте упозорава: Ми смо следећа мета Русије
РУСИЈА би могла да буде спремна да употреби војну силу против НАТО-а у наредних пет година, сматра генерални секретар НАТО-а Марк Руте.
11. 12. 2025. у 15:46 >> 16:40
ОСУЂЕНИ ЗА УБИСТВО СТАРЦА У ЗАТВОРУ ПАДИНСКА СКЕЛА: Зрна саосећања немају, изречене вишегодишње казне
СРЕЋКО Стефановић (22), Саша Станковић (22) и Далибор Петровић (24) оглашени су данас кривим у Вишем суду у Београду за тешко убиство Станимира Брајковића (74) на безобзиран и насилнички начин у затвору Падинска Скела почетком фебруара 2024. године. Овом првостепеном пресудом Стефановић је осуђен на 19 година затвора, а Станковић и Петровић на по 18 година.
11. 12. 2025. у 16:22
ПЕЈАКОВИЋ: Срби су скупо платили ЛАЖ о Југославији, која траје од '45 и плаћаћемо је још
ГЛУМАЦ Никола Пејаковић одушевљава публику широм региона улогом Момчила у серији "Тврђава", која се бави ратним деведесетим и распадом некадашње државе Југославије.
13. 12. 2025. у 15:33
Коментари (0)