ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Анахронизам и авангарда

Драгана Бошковић

15. 11. 2021. у 14:02

У ГОДИНИ када и Атеље 212, и "Ла Мама" из Њујорка имају више од 65 година, у сећање на две театарске "маме", Миру Траиловић и Елен Стјуарт, америчко-српска продукција "Мој Балкан" Беке Вучо, у сарадњи са "Ла Мамом" и приштинском продукцијом "Ћендра", као и са Атељеом 212 поставља представу "Балкан бордело", на све три сцене.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Анахронизам и авангарда

Новости

На "тлоцрту", мање и на квалитету Есхилове трилогије "Орестија", која говори о смрти Агамемнона, аргивског цара, кога, по повратку из ратног похода на Троју, супруга Клитемнестра убија због његове насилничке природе, и одлази са Егистом, што ће и њу коштати живота од руке сина Ореста, Јетон Незирај је засновао реплику, у којој је свако Агамемнон, крвав и суров, а све се догађа у некој "балканској крчми", која је, обавезно, и куплерај. На овако илустративним премисама, Бљерта Незирај, редитељка, крајње упрошћено, без много аналитике, поставља мотиве "Орестије" као треш оперету, опасно близу укусу гледаоца, неуког племенитости театра. Глумци из све три продукције, београдске, приштинске и њујоршке, на енглеском језику, а и (претераним) гестом, говоре, певају, галаме и протестују против насиља, јер је представа, ваљда, протест против свега наведеног (далека је асоцијација критичара).

Два овдашња уметника, Светозар Цветковић (Егист) и Иван Михаиловић (Ратник, Адвокат), на енглеском језику, артифицијелно, па још и карикатурално, подражавају тон представе, која је сва у спољним средствима, не баш високог квалитета.

Мада је идеја Јетона Незираја у програму представе лепа и тачна (да се сви осећају Тројанцима, нико неће да буде Агамемнон) антиратна порука, анализирати драмским мерилима произвољни хаос на сцени у овој представи је узалудан покушај. Све се, упркос узвишености Есхиловог текста и значајне поруке помирења из Београда, Њујорка и Приштине, своди на Јетонову пошалицу "Срели се Албанац, Србин и Американац..." Изгледа да је, осим представом, сусрет култура, судбина, менталитета и жеље за "театром мунди" резултирао задовољством контакта, као и неоспорно племенитом идејом да се позоришном игром, која је изнад живота, и, свакако, изнад политике, створи паралелни универзум, у ком су мир и суживот могућно окружење за уметнички чин..

У декору Марије Калабић, у костимима Габријеле Бери, у кореографији Ђерђа Превазија, у заједничком (важно је!) подухвату, осим поменута два глумца Атељеа 212, играли су: Они Џонсон, Јуџин де Поџин, Валоа Микенс, Џон Гутјерез, Мати Барбер-Бокелман, Мет Насер и Вероника Коџа.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

НЕМАЧКА која је главни спонзор сарајевске „Резолуције о Сребреници“ покушава да прогура тај цинични историјски фалсификат кроз Генералну скупштину УН у време једне трагичне годишњице, ослобођења концентрационог логора Дахау, неспорног сведочанства о највећем геноцидном програму у историји човечанства чији је аутор – Немачка.

28. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

КАКВА ЧИСТКА... Новак Ђоковић се одлучио на драстичан потез!