ИСИДОРА ЈЕ БИЛА ЧАРОБЊАК УМЕТНОСТИ: Борислав Чичовачки о предстојећем фестивалу поводом годишњице смрти композиторке

Ана Попадић

21. 09. 2021. у 09:15

УОЧИ рођендана, али и тужне годишњице смрти славне композиторке Исидоре Жебељан, на Коларцу ће 25. и 26. септембра бити организован дводневни фестивал "Исидори у част".

ИСИДОРА  ЈЕ БИЛА ЧАРОБЊАК УМЕТНОСТИ: Борислав Чичовачки о предстојећем фестивалу поводом годишњице смрти композиторке

Фото Архива

Идеја о одржавању фестивала потекла је од виолинисте Данијела Роуланда и челисткиње Маје Богдановић, који су, чак и у време ограничења због пандемије, свирали Исидорину музику на бројним онлајн концертима у Холандији, Немачкој, Француској.

- Исидорина музика је, како је написао критичар Musicweb-Intenational, "потпуно уникатан музички језик, који је дубоко емотиван и жестоко узбудљив". Зато је програмска идеја овог фестивала заснована на жељи да нашој публици представимо и дубоко емотиван, интимни Исидорин свет, као и онај жестоко узбудљиви, моћни. Током прве концертне вечери биће изведене превасходно њене лирске, медитативне и контемплативне композиције, као што је циклус соло песама "Руковети", као и два виртуозна дела (за соло виолину и за соло чело с клавиром), које је компоновала по наруџбини својих драгих пријатеља. Друге вечери биће представљена њена камерна дела богата луцидном енергијом, у лудачкој игри темпа, ритма и блештавих звучних боја - каже, за "Новости", обоиста и писац Борислав Чичовачки, Исидорин животни сапутник и организатор фестивала.

Учесници фестивала су и сопран Анета Илић, за коју је Исидора компоновала већину својих дела за сопран, виолинисткиња Мирјана Нешковић, један од највернијих Исидориних музичких сарадника, пијанисткиња Наталија Младеновић, чији су вештина и умеће били окосница у извођењима комплексних партитура Исидориних опера. А уз њих, наравно, и остали чланови Жебељан ансамбла.

За живота Исидорина музика, примећује Чичовачки, ниједном није била презентована као ауторско концертно вече на Коларцу, па чак ни у Галерији САНУ, иако је у иностранству одржано десетак таквих концерата. То значи да око 40 одсто Исидорине музике није никада изведено у Србији.

- Извођења Исидорине музике у иностранству у току протеклих седам, осам година, изражена у бројевима, износила су око 50 извођења годишње и то веома великог броја композиција, док се чак око 70 њених композиција изводи на свим континентима. Не треба заборавити да је већина композиција настала у виду поруџбина најугледнијих музичких институција, као што су Венецијанско бијенале, Фондација Берлинске филхармоније, Фестивал у Брегенцу и друге.

Исидора је у Србији добила свега две поруџбине, и то за краћа, камерна дела, а ниједна њена опера није до сада постављена у оперским кућама у Србији - примећује Чичовачки.

УСПОМЕНА Исидора Жебељан и Борислав Чичовачки, Фото Архива

То је, према његовим речима, пример свесно успостављеног слепила, по чијим начелима само она група културних "посленика" која држи монопол над извесном облашћу културе одређује ко ће бити "успешан" и ко треба да буде "пласиран" код нас и у иностранству.

- О томе је занимљиво говорио академик Властимир Трајковић, иначе Исидорин професор композиције, који је сматрао да су облици у којима се код нашег народа испољавају завист и незнање такви да би, да је Никола Тесла којим чудом остао да живи у Србији, надлежни за образовање послали Теслу у Владичин Хан да предаје музичко образовање! Дакле, када не буде љубоморних због тога што је Исидора млада, и чак пре својих професора ушла у САНУ или што је компоновала за Венецијанско бијенале и била један од најоригиналнијих композитора свога доба, него када они који долазе у Исидориној музици и у њеној генијалности и храбрости буду видели кључни подстрек за развој сопственог креативног духа, тада ће, како то обично бива, нестати злурадости из прошлости и преметнуће се у понос и надахнуће. О томе говори читава историја српске културе и уметности.

Осећај ненадокнадивог губитка, објашњава Чичовачки, биће доживљен другачије, "када спознамо да су Исидора и њена музика много допринели култури нашег народа не само у виду оригиналног музичког израза, него и у погледу темељне промене стереотипне и бедне слике о нашој земљи и народу, донедавно затрпане клишеима политичких сукоба из деведесетих, а коју је, заједно са осталим великанима нашег времена, попут Гордане Вуњак Новаковић или Жељка Лучића, Исидора изменила својим интернационалним наступима и успесима цењеног уметника".

- Значај стваралаштва Исидоре Жебељан, као и других великих уметника, треба посматрати са становишта свести о величини духовног и цивилизацијског напретка, који су наш народ, наша земља и наша Европа добили Исидориним чаробњаштвом - јер то је оно што нам је дала, због чега је била међу нама. Тако се ја односим и лично, интимно. Свестан сам необичне али стварне, упечатљиве чињенице да је живети са Исидором, и то у време њене интензивне међународне уметничке каријере, током којег се она као људско биће, душа, претворила у саму Мудрост, био невероватан благослов. Богатство које, је мој живот добио нашим заједничким радом на операма, на извођењима и снимањима, путовањима, смехом, играма ума и духа, најдивнији је и најбожанственији поклон, и ја сам вечно и дубоко захвалан на привилегији да сам могао да живим у близини таквог чаробњака уметности. Волети тај благослов и бити понизан према том спознању јесу венци који ме стално и чврсто држе у Исидориној близини и у њеном загрљају - закључује Чичовачки.

Стифт фестивал

Исидора је имала и посебне веза са Стифт фестивалом у Холандији, који је недавно, у свом 17. издању имао дирљиво подсећање на њу. Уметнички директор овог фестивала, холандско-британски виолиниста Данијел Роуленд упознао је Исидору и њену музику као члан чувеног Бродски квартета. Током протеклих година наручивао је композиције за Стифт фестивал, међу којима је и једно од најзначајнијих Исидорних дела - Концерт за виолину и оркестар, "Три чудне љубави".

- Фестивал је отворен Исидориним Тангом из "Леде", а следила су извођења девет камерних композиција, неке су изведене по неколико пута, а сва извођења публика је испратила овацијама. Премијерно је изведена и Исидорина композиција "Вишњик", за клавирски квартет, коју је, на основу њене музике за истоимену представу, у камерно концертно дело уобличио њен студент, изврсни млади композитор Вељко Ненадић.

Књига интервјуа

У склопу фестивала биће промовисана књига Исидориних интервјуа и ауторских текстова "Док слушамо музику, садашњост је вечна" у којој она "говори јединственим језиком великог уметника и човека".

- У њима Исидора открива емотивне нијансе догађаја из детињства, упознавања и препуштања музици, дели искуство рада са неким од најзначајнијих уметника, говори о лепотама и варкама међународног успеха, о својој дубокој посвећености уметности, али и о несналажењу нашег народа у односу према прошлости, будућности, према моралу, према правим и лажним вредностима и величинама, потреби за очувањем баштине и чистоте душа младих људи - објашњава Чичовачки.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)