ПОЗОРИШНА КРИТИКА – БИТЕФ: Аутопутем кроз прашуму

Драга Бошковић

17. 09. 2021. у 13:30

КРОЗ густу прашуму дилема, да ли на Битефу треба да гледамо (претежно) представе које припадају постојећем Фестивалу игре, повела нас је, на отварању двоструког Битефовог издања, представа "Трагови" славног Белгијанца, Вима Вандекејбуса.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА – БИТЕФ: Аутопутем кроз прашуму

Новости

Врло је могућно да би за велики део селекције нашег најславнијег позоришног фестивала, сад и иначе, ваљало ангажовати балетског критичара, јер се драмским мерилима да анализирати само део умећа денс театра. Самим тим што је "Ултима вез" плесна компанија, њихова уметничка средства се граниче са драмским театром, али му поприлично и не припадају.

Као наручени за поднаслов овог еколошки ангажованог Битефа, "На ивици будућности", "Трагови" трасирају, људским телима, у конфликту са непроходном прашумом, ауто-пут, који ће можда омогућити кaомуникацију хуманоидима, али ће природу осакатити заувек. Са импресивном енергијом, посвећено, лакокрило, играчи Вандекејбуса су потпуно читљиви у својој нарацији, до границе илустративности, што им је досад било поприлично страно. Плесни театар захтева од гледаоца не само потпуну концентрацију на тумачење покрета и његову метафору, него и отварање широког поља асоцијација, које су понекад дубоко скривене у ткиво поетике плесног перформанса. То у "Траговима" није било нужно.

Група од десет играча (међу којима је и Борна Бабић, који у представи проговара на једном од нама разумљивих језика) крчи ауто-пут кроз прашуму својим телима, сукобљеним страстима, личном експресивношћу, духовито, заразним темпераментом... Наоко неорганизован, људски атак на природу полако задобија форму незаустављивог рушилачког процеса, који односи жртве и међу агресорима. Сликовито, изражајно, они транспарентно асоцирају на закон природе да "тело памти" природно станиште. То исконско у њима пробија се кроз слојеве, које је човечанству нанела цивилизација и ствара конфликт и у самом људском бићу, које уништава природу... Животиње, медведи и јелени, који су велики део представе, поетичан, духовит, значајан, завршиће ову студију о надмоћи природног над рушилачким на хумористичан начин. Животиње су овде биле пре људи, па ће остати ту и после нас...

Дефинитивно предуга за тумачење ове идеје, репетитивна због тога, представа "Трагови" Вима Вандекејбуса и његових играча је леп увод Битефа и коментар на борбу еколошких активиста за очување живота, кроз лековитост чисте природе.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)