НА ЦРВЕНОЈ ИВИЦИ БУДУЋНОСТИ: Други дан пролога Битефа са представом "Цемент Београд"

Вукица Стругар

14. 09. 2021. у 10:26

ГОТОВО фаталистички слогани Битефа "поигравају" се са нашом стварношћу, овог пута и са самим фестивалом: 54. и 55. издање под крилатицом "На ивици будућности" претворило се, у последњем моменту, не само на ивицу (не)очекивања него и снага његових организатора.

НА ЦРВЕНОЈ ИВИЦИ БУДУЋНОСТИ: Други дан пролога Битефа са представом Цемент Београд

Фото Архива

Симболично прво су "отказала" из Словеније "Плућа", а потом је спуштена рампа на берлинску представу "Непријатељ народа". За сада је, још извесно, да ће до 25. септембра у Београду наступити ансамбли из Белгије, Француске, Немачке, Хрватске, Србије, Аустрије, Мексика и Чилеа.

Вечерас, другог Дана пролога, на програму Београдског драмског је представа "Цемент Београд" Себастијана Хорвата, а следеће вечери све је спремно да белгијски "Ултима вез" са "Траговима" свечано отвори фестивал на сцени ЈДП.

- Као што је јавност упозната, отказане су две од четрнаест представа у главном програму: "Плућа" (Драма СНГ Љубљана), по тексту Данкана Макмилана (у режији Жиге Дивјака) и Ибзенов "Непријатељ народа" у поставци Томаса Остермајера и извођењу чувеног Шаубине позоришта из Берлина. Ми немамо најаву, нити предосећај да се може десити отказивање треће представе, тако да мислимо да остатак програма није угрожен - каже Иван Меденица, уметнички директор и селектор фестивала.

- Додуше, то не можемо да гарантујемо. Јер, све се ово дешава од када се епидемиошлошка ситуација у Србији знатно погоршала и како смо дошли на црвене листе многих земаља.

Како објашњава Меденица, Битеф ће се свакако одржати и гледоци ће уживати у врхунској позоришној уметности: једино што ће концепт и драматургија фестивала бити донекле угрожени отказивањем ова два остварења, будући да обе представе припадајају оној линији која се бави еколошком проблематиком:

- Оне можда покрећу и најрадикалнија питања када је заштита средине у питању. Такође, посебно ми је жао што је поремећен баланс између драмског театра и онога што су радикалније позоришне форме, као што су савремени плес, перформанс, инсталације и друго. Ове године, равнотежа је нарушена јер су отпале управо драмске представе са два феноменална глумачка ансамбла у врхунској драмској игри.

Уметнички директор Битефа верује је да не постоје други ризици отказивања, мада се годину дана уназад суочава са чињеницом да је много лакша комуникација са независним трупама, без обзира одакле долазе, него са институционалним позориштима:

- Њима је веома важно гостовање на међународној сцени јер, између осталог, од тога и живе. Зато су се у својим срединама изборили за посебне "антипадемијске" услове и поједностављене процедуре - наглашава Меденица.

- Главни проблем је са репертоарским позориштима немачког говорног подручја. Они имају мање интересовања за турнеје и гостовања, пошто су на редовним државним дотацијама. Иначе, морам да нагласим да се "Шаубине" до последњег тренутка борио да дође у Београд, али су морали да испоштују одлуку својих синдиката који су тражили да се не путује. За разлику од њих, нека друга позоришта с којима смо преговарали, нису се удостојила ни да нам месец дана одговоре на мејл! Мало нам је чудно да се немачка позоришта горе понашају него што бисмо то од нас самих очекивали. Очигледно, кад сте финансијски заштићени, једноставно, нећете да се "цимате" не само на Битеф, него ван граница, уопште.

Вечерашња представа "Цемент Београд" премијерно је изведена у априлу на сцени Београдског драмског, а у њој се после много година у нашем театру појавила некадашња велика југословенска звезда Милена Зупанчич.

- Хорват је данас један од најбољих словеначких редитеља. Бави се озбиљним позориштем.

Његове представе не можемо назвати политичким театром, ипак, бира друштвене теме које су у фокусу. И то не на неки насилан начин, нити на прву лопту. Када је о овом наслову реч, замишљеном као трилогија, свака представа је другачија. Мотиви су Хајнера Милера, али прилагођени нашем времену - речи су Милене Зупанчич.

- Представа се састоји из два различита дела. У првом су само млади и њихова енергија, у другом Мики Крстовић и ја, као Даша и Глеб. Припадамо свету који је нестао... У прошлости је све било другачије, постојао је заједнички поглед на свет и разлог за бунт, дизале су се револуције. Данас је веома тешко постићи заједништво у било чему. Не само у Београду, већ у било ком граду на свету.

У представи уз Милену и Микија Крстовића играју Иван Заблаћански, Емир Ћатовић, Недим Незировић, Исидора Симјановић, Марија Пикић и Бојана Стојковић. Сценограф је Игор Васиљев, костимограф Белинда Радуловић, композитор Драго Ивануша, а кореографију и сценски покрет урадила је Ана Дубљевић.

Игмански марш

- ПАДАМО на нос. Све смо били спремни да урадимо, али нас околности превазилазе.

Исцрпљени смо, ситуација се мења из сата у сат. Људи су нам болесни и као у Игманском маршу, кад један падне - настави други. А све смо урадили поштено, амбициозно и на време. Десило се да "отпадну" две представе којих бих се последњих , да сам морао, одрекао у фестивалском програму - истиче Меденица.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)