ИНТЕРВЈУ Бранислав Бане Керац: Цртам јер волим да цртам

Марина Мирковић

02. 08. 2021. у 13:00

ПРЕМДА се он сам не слаже са том оценом, Бранислав Бане Керац одавно се сматра најутицајнијим нашим стрип аутором модерног доба, чији је светски успех подстакао многе да се у том свету опробају и - успеју.

ИНТЕРВЈУ Бранислав Бане Керац: Цртам јер волим да цртам

Бранислав Бане Керац

Оно што је неспорно је да се овај Новосађанин и несуђени зубар неповратно заљубио у девету уметност још када је као клинац угледао пети број часописа "Кекец" а коју деценију доцније, одуставши од (родитељских?) снова о зубарској ординацији, постао један од првих домаћих цртача стрипова који је био запослен са пуним радним временом у новосадском "Дневнику".

Дебитовао је серијалом "Поручник Тара" са легендарним сценаристом Светозаром Обрадовићем, а енормну популарност је стекао током осамдесетих година 20. века. Радио је по сценаријима Обрадовића, Гордана Михића, Петра Алаџића, Славка Драгинчића, Марка Хамила (Лук Скајвокер из "Звезданих ратова") и сопственим. Керчеви најпознатији оригинални стрипски серијали су "Поручник Тара", "Кобра", "Били Д Пљуц" (Billy The Pljuc), "Кет Клоу" (Cat Claw), "Оливер", "Троје несаломљивих", "Партизан Горан", "Балкан експрес", "Кели Брандо" (Kelly Brando) и "Нинџа". Лиценцно је цртао "Тарзана" и "Великог Блека", први је странац који је цртао "Загора", а под псеудонимом H. M. Baker серијале за америчке издаваче.

О ретроспективној изложби његових радова у оквиру нишке Стрипораме (од 12. до 15. августа), која потврђује шаренило Керчевог ауторског света у који су се слили утицаји са свих страна - из других стрипова, филма (Клинт Иствуд био му је велика инспирација), све у ритму бубњева које свира и музике коју обожава... - каже:

- Гужва на малом простору, како год окренете. За толики број цртежа, никад доста зидова. Но, драго ми је што ће се посетиоци срести са мојим најважнијим радовима, ту пре свега мислим на Cat Claw и Кобру. Осим тога, имају прилику да се сретну и са мојим рокерским алтер егом. Бенд у којем свирам, Best Moon Rising, наступа код споменика 15. августа.

* Који вам је омиљени јунак, из ваше маште и пера рођен? А на којим сте, туђим а култним, највише уживали да радите?

- Ах, чувено питање о деци на које се мора казати да их све волиш, подједнако. Интересантно, али ја цртам зато што волим да цртам. Укратко уживао сам и уживам да радим по сопственим сценаријима. Цртање по туђем сценарију спада у рубрику посао, некад леп, некад мало досадан, некад баш ружан. Ката је свакако без премца, у њеним епизодама сам онај прави ја. Кобра је одмах поред ње. Неке епизоде Блека и Тарзана које сам сам радио биле су на нивоу Кате - радост и весеље, али неке епизоде других сценариста су биле тешка смарачина. Ипак, ако сте професионалац, шта год да се ради, мора да се има одређени ниво испод којег се не иде.

* Шта мислите, због чега вас сматрају најутицајнијим нашим стрип цртачем?

- Не мислим, а и не слажем се да ме сматрају. Истина, мој стил је створио доста клонова који су се на срећу извукли из тога. Једноставно, често сам се појављивао па нисам могао да останем незапажен. Мој "одлазак" (нисам се мицао из куће) у свет је био стицај околности а не пример. Међутим, тај одлазак је показао да за добре раднике и ауторе има места у свету и да конекција са страним издавачима није научна фантастика.

* Историчари културе кажу да је серија "Кобра" пре 40 година директно утицала на стварање модерног Ју-стрипа и подстакла десетине нових аутора. Како ви видите то доба?

- Друга половина седамдесетих је била препуна започетих серијала, амбициозних пројеката, лепих идеја и једнопуц стрипова. Одједном, појавио се стрип са редовним ритмом, једнаким бројем страна, ниво цртежа исти (или бољи) од 1. до 20. стране, домаћи јунак а у белом свету, замало па ко Бернард Принс, локални штосеви, дечко растура кунг фу (после се испоставило да је киоко шинкаи), жеМске цртане ко да их цртају Шпанци... Никакво чудо да је Ју-стрип постао култни и незаобилазни магазин. Још кад се појавила прелепа и на свој начин блесава Cat Claw, било је јасно да је аматерском стрипу одзвонило и да је девета уметност постала озбиљна ствар.

* Шта вам је, и као читаоцу/гледаоцу и као цртачу/аутору, ближе код француско-белгијске стрип сцене, а шта вам се допада у оној америчкој - марвеловској или ДиСијевској?

- Прво Американце, пошто су старији. Дакле, све што је измилило из рупе Ноела Сиклса - Тот, Каниф, Робинс, касније Ромита, Хек и Бјусема, а поготово Латино армада предвођена Брећом, Пратом, Мотинијем, Кастиљом и Салинасима - то је мој терен. Наравно, класичаре је немогуће изоставити, па би игнорисање Рејмонда, Фостера, Хогарта и Манинга био чисти грех. Сходно томе, марвеловци и ДиСијевци који су у том оквиру, пријају. Међутим, енормна продукција је изродила и неколико њих који су ван задатих оквира а имају висину - Рајтсон, Небрес, Де Зунига. Французи, или боље рећи и плус Белгијанци - којег год да споменете, генијалци, без пардона. Али, ако ћу да бирам, свакако Машеро и Жиже.

Бранислав Бане Керац

* Има ли каквог вашег, још у интеграле неукориченог, блага које чека да буде откривено јавности? Има ли тога на изложби?

- Нешто од тога ће бити на изложби, свакако. Тренутно, Загор ми узима превише времена, али свакако планирам да своја сабрана недела комплетирам. Тренутно, у припреми су "Троје несаломљивих" и збирка кратких стрипова.

ИСТОРИЧАР АМАТЕР ЦРТАЧ

* Шта је била мотивација да обрадите српску историју и епику, Битку на Косову или Први српски устанак, у неколико илустрованих књига за све генерације?

- Били су ту и "Јунаци народних песама" (илустрована збирка епских песама) и световна биографија Растка Немањића, "Свети Сава принц монах". Мотивација је била - мали историчар аматер којем никад није било доста оно што се налазило у званичном књигама и који је јако волео да чита између редова.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)