ОД ВИНЧЕ ДО ТЕСЛЕ И ПУПИНА: Ана Илић о представљању наше земље на светској изложби у Дубаију

А. ПОПАДИЋ

04. 06. 2021. у 07:30

НАСТУП наше земље на светској изложби EXPO 2020 Dubai, која се одржава од 1. октобра 2021. до 31. марта 2022, биће заснован на томе да покажемо модерну Србију као земљу креативних и иновативних људи, зато ће цео наступ бити под брендом "Србија ствара идеје - инспирисани прошлошћу, обликујемо будућност" - каже, на почетку разговора, за "Новости", Ана Илић, виша саветница председнице Владе Србије за креативне индустрије и туризам и заменица генералне комесарке Србије за "Експо 2020 - Дубаи".

ОД ВИНЧЕ ДО ТЕСЛЕ И ПУПИНА: Ана Илић о представљању наше земље на светској изложби у Дубаију

Фото: Printskrin

На овој великој светској изложби учествоваће 192 државе и 18 организација и компанија.

Посебан павиљон имаће 80 земаља, међу којима је и Србија. Наш павиљон простире се на 2.000 квадрата и има три нивоа. Први ће служити за окупљања, други је посвећен бизнису, док ће последњи ниво бити изложбени где ће бити представљени наши туристички, привредни, технолошки и културни потенцијали.

- Оно што је за нас важно је што нас је организатор препознао као земљу-лидера у две области: креативне индустрије и иновације - додаје Илићева.

- Желимо да покажемо да је Србија на неки начин природни наследник винчанске културе и иновативности, старе 7.000 година. Уз Винчанце, показаћемо како су људи са ових простора мењали свет кроз рад Тесле, Пупина, Миланковића, све до савремене Србије.

Фото: Б. Субашић

А шта је оно што нас данас најбоље представља у иностранству у домену креативних индустрија?

- Покушавамо да једнако промовишемо све видове креативних индустрија и уметности, од графичког дизајна, гејминга, дизајна софтвера, преко сликарства и визуелних уметности, до перформативних, сценских, филма и музике. Креативни амбасадори платформе "Србија ствара" биће део изложбе, неки ће бити учесници програма у Дубаију, организоваћемо њихове наступе, концерте, разговоре, панел дискусије, подкасте... Али, нећемо заборавити науку, иако на први поглед није део креативних индустрија и те како утиче на њих. Сматрамо да су научници, по пажњи коју добија њихов рад, често незаслужено иза уметника, а њихов допринос је огроман - објашњава Илићева.

Планови Ана Илић, Фото: И. Маринковић

Истраживање, које су радили у сарадњи са Економским факултетом, показало је да су, чак и у условима епидемије, креативне индустрије показале нарочиту издрживљост. Последњих шест, седам година оне су, по речима наше саговорнице, у сталном расту, а њихов извоз порастао је за 50 одсто.

Уметници су током епидемије и ванредног стања, показали сву своју креативност. Многе наше институције културе су изненадиле својим дигиталним садржајима. Држава је зато, додаје Ана Илић, чим су се створили минимални услови, увођењем специфичних мера, дозволила наставак рада у институцијама културе. Србија је међу првима у Европи, па и у свету омогућила рад филмским продукцијама, што нам је помогло да "зграбимо већи део колача" на овом изузетно конкурентном тржишту.

- Готово моментално, стране продукције, које нигде друго нису могле да раде, дошле су у Србију, јер су знале да ће имати подршку државе, стално тестирање, епидемиолошке мере које се поштују. А посебно кад је кренула вакцинација, са којом смо предњачили на светском нивоу, скренули смо пажњу на нашу земљу. Влада огромно интересовање међу филмским екипама из света, неке од њих су већ у Србији, реч је о највећим продукцијама које смо имали до сада, али њихова имена морамо да чувамо у тајности.

Осим саме индустрије, цела инфраструктура државе се променила и унапредила, зато стране продукције остају дуже и мењају више локација, односно, троше више новца.

- Што је још важније, данас једна страна продукција, попут серије Outpost, у Србији продуцира све, од почетка до краја. Овде снимају, монтирају, раде постпродукцију, музику, све са нашим људима. Осим тога, програм подстицаја је изузетно добро заживео и ево већ пет година беспрекорно функционише, што је најбоља референца за стране продукције - закључује Илићева.

КРЕАТИВНА АМБАСАДА

НАЦИОНАЛНА платформа "Србија ствара", по речима Ане Илић, "има богат живот".

- Тим платфоре ради на бројним пројектима, међу којима су изградња мултифункционалног креативног хаба "Ложионица", креативне амбасаде у Лондону, ребрендирање туристичке понуде Србије. Са нашим креативним амбасадорима имали смо одличне инцијативе, подржали смо бројне српске уметнике у њиховом представљању у свету, али и у земљи.

Наши амбасадори промовисали су и неке друге ствари које су важне за наше друштво, попут вакцинације.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)