КРУГ МАНИПУЛАЦИЈЕ: Политичка и духовна превирања на Балкану - још од паганских времена
КОМАД "Чудо Светог Ђорђа" познатог македонског драматурга и писца Русомира Богдановског, припрема се у сарадњи три регионална позоришта: Драмског Театра "Иван Радоев" из Плевена (Бугарска), Театра "Класик" из Арада (Румунија) и Народног позоришта Ниш.
Фото: Приватна архива
Премијера је заказана је за 28. јун у Плевену, а српска публика видеће га на нишкој сцени 6. септембра, када ће свечано отворити Други позоришни фестивал "Театар на раскршћу". У овој интернационалној екипи играју нишки глумци Драгиша Вељковић, Драгана Јовановић и Марко Павловски.
- Ради се о врло интересантној и духовитој комбинацији апсурдне црнохуморне комедије и помало трагичког патоса са религијским асоцијацијама, који подсећа на литургијску драму, а мало и на мистерије раног средњег века. Русомир Богдановски текст је објавио у часопису "Сцена" раних осамдесетих година прошлог века, а нама је послужио као први корак у једној тројезичној позоришној креацији - каже редитељ Никола Завишић.
Фото: Танјуг
Како објашњава наш саговорник, засада је процес врло узбудљив али и напоран, јер није лако спојити и ускладити три потпуно различита поимања позоришта и рада у позоришту.
- "Чудо Светог Ђорђа" Русомира Богдановског испоставило се као добар темељ за грађење заједничког смисла различитих уметника. Логика спајања управо српског, бугарског и румунског театра проистекла је из садржаја ове трагикомедије. Сам текст пронашао је директор нишког театра Спасоје Ж. Миловановић и понудио ми га са идејом о спајању свих ових људи. Зазвучало ми је занимљиво и изазовно, па сам прихватио. Садржај текста јесте општебалкански. Говори о превирањима, политичкој и духовној манипулацији на просторима Балкана од када је човек постао свестан себе, дакле још од паганских времена. Не кореспондира са садашњим тренутком директно, већ је кроз фантастику и мистерију испричана та вечна прича о круговима манипулације који се налазе изнад видљивих центара моћи, изнад политике и организоване религије. Отуда логика спајања, али и раздвајања народа на Балкану.
На питање да ли је то прва балканска копродукција коју је на овај начин "окупила" заједничка тема, наш саговорник каже:
- Радио је Арпад Шилинг сличну копродукцију, чини ми се, између Румуна, Срба и Мађара. Али, мислим да ове три земље још нису сарађивале у театарском смислу, мада ме немојте држати за реч... Ја стално радим на разним сценама ван Србије, тако да за мене није превелико изненађење. Ипак, оно што јесте занимљиво и увек другачије су различите врсте отпора и препрека које треба решити у сваком конкретном случају, на свакој новој представи. Овде се управо упознајем са лимитима продукције, самим глумцима, учим како реагују на различите надражаје, на разне задатке које им задајем. Узбудљиво је. Не знам у ком ће правцу отићи све ово, али у ком год да оде, веома ми је важно то искуство.
ТРИ ЈЕЗИКА
У ПРЕДСТАВИ се говоре језици свих учесника, па је и сам процес прилагођен овим околностима, где нас све различитости инспиришу на заједнички покушај организовања сценског времена и простора - истиче Завишић.
Препоручујемо
"ТА КУЋА ЈЕ СТВАРНО УКЛЕТА" Мајци и оцу пререзао гркљан, па себи исекао вене: Нови детаљи породичне трагедије у Чачку
ПРВИ резултати истраге трагедије која је откривена у суботу ујутру у породичној кући у близини „Слободине“ раскрснице у Чачку, говоре да је Владимир Чарапић (47) ножем преклао врат својој мајци Мили (72), а потом и свом оцу Неђу (79). Затим је себи истим сечивом нанео више убода по грудима и стомаку, а на крају је пререзао вене леве руке и тако на смрт искрварио.
07. 12. 2025. у 13:36
НОВО РЕШЕЊЕ ЗА УКРАЈИНУ: Европа прави план у случају да се САД повуку из конфликта
ЕВРОПСКЕ дипломате припремају сценарио подршке Украјини у случају повлачења САД из конфликта, преноси Блумберг, позивајући се на изворе.
07. 12. 2025. у 13:19
Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића
ДЕТИЊСТВО глумца Јова Максића обликовало се у малој сеоској средини подно Динаре, у селу Плавно код Книна, где је породица живела због очевог свештеничког службовања. Рани период живота описује као време потпуне слободе и радости, када је готово читаво село било простор за игру и маштарије. У таквој атмосфери формирала се његова емотивна структура — везаност за заједницу, топлина породичних односа и захвалност за једноставне ствари.
07. 12. 2025. у 11:41
Коментари (0)