ПОГЛЕД ИСКОСА - Салватореово акционо сликарство

Дејан Ђорић

16. 05. 2023. у 15:00

БЕОГРАДСКИ сликар Саша Кликовац (1962) који делује под псеудонимом Салваторе, брзо је овладао претпоставкама апстрактног сликарства и формирао се као изразити колориста, како се види и на његовој изложби у Галерији 73.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Салватореово акционо сликарство

Саша Кликовац

Он је типично модерни сликар, али је у време дигиталних медија свака добро остварена слика атипична, апстракције су сада новина у свету свеопштег техничења, сирове и сурове hi-tech појавности. Уместо технофетишизма Кликовац заговара модерно сликарство а модерна уметност је од почетка водила ка осамостаљивању ликовних елемената и укидању нарације као вишка у односу на чисту ликовност, слободи од религије, књижевности, симболике и езотерије. Код Саше Кликовца, изразитог сликара који се не бави цртежом или графиком, потез је снажан и осамостаљен у односу на друге елементе слике, поставши сам по себи нека врста ликовног знака, али му се не може дати потпуна предност. Као што Салваторе ударцима киста изводи потезе, на исти начин ослобађа други, још важнији ликовни елемент - боју. Његов колорит је раскошан и разбарушен, креће се од ваздушастих, баршунастих атмосфера до упечатљивог експресионизма, а тип слике који он негује легитиман је у модерној уметности. Цурење боје, тзв. dripping, боје као јединог носиоца слике, познати су и пре Њујоршке школе апстрактног експресионизма, пре Полока, Горког, Ротка, Готлиба, заправо још од оца апстрактне уметности Василија Кандинског. Он је сматрао да у модерној уметности постоје само парадигме “великог реализма и велике апстракције”. За Кликовца је још важније да је генијални Рус први апстракцију ослободио од будуће превласти геометрије.

Салваторе стаје у тај поредак, као апстрактни сликар он је интуитиван и без трага утицаја естетике лењира и шестара, који су толико обележили апстракцију. Ближи источњацима, он је неко ко ствара у духу слободе, па је одсутна било каква назнака свакодневице, политике и баналних тема. На другој страни од реализма и фигурације у делу опуса посвећеном апстракцији долази до израза сродност са “акционим сликарством”. Ма колико да он композиционо некад полази од предлошка из стварности, стиже до чисте апстракције, лишене приче. За некога је то што ради само игра боја, међутим, он је смртно озбиљан у тој “игри”, у коју до исцрпљења улаже свој енергетски максимум. Сликарство за њега није забава. Не може се рећи ни да је тзв. сликар једне слике, вешто нађеног решења које експлоатише, комерцијално искоришћава, јер је репертоар његових сликарских изненађења толики да ово сликарство делује и као духовна авантура или пут у сликареве снове. Реч је о уметнику који је брзо, снажно, широким потезима и живим колоритом освојио слику, упућујући своје слутње и осећања као вида кључних и данас заборављених вредности у правцу знатижеље публике.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

НЕМАЧКА која је главни спонзор сарајевске „Резолуције о Сребреници“ покушава да прогура тај цинични историјски фалсификат кроз Генералну скупштину УН у време једне трагичне годишњице, ослобођења концентрационог логора Дахау, неспорног сведочанства о највећем геноцидном програму у историји човечанства чији је аутор – Немачка.

28. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

ЧУДО У БЕОГРАДУ: Руска химна престала да се интонира током доделе злата, а онда се десило - ово (ВИДЕО)