НЕ СМЕ БИТИ ВИЛА НА СЛИЦИ, А ПОДРУМ НА МОРУ: Нацрт новог Закона о заштити потрошача на јавној расправи до 24. августа

Елена Божић Талијан

07. 08. 2025. у 16:46

УРЕЂЕНА заштита корисника услуга кабловских оператера, ефикасан систем вансудског решавања потрошачких спорова, бољи надзор и санкционисање трговаца који крше права купаца - само су неки од циљева које треба да постигне нови Закон о заштити потрошача. Нацрт овог акта је на јавној расправи до 24. августа, а јуче је одржана и његова презентација у Београду

НЕ СМЕ БИТИ ВИЛА НА СЛИЦИ, А ПОДРУМ НА МОРУ:  Нацрт новог Закона о заштити потрошача на јавној расправи до 24. августа

Фото Shutterstock

На пример, према новом решењу, које се тиче предуговорног обавештавања о туристичком путовања, потрошач није обавезан да плати додатне накнаде, таксе и друге трошкове, уколико га агенција о њима није обавестила пре закључења уговора. Такође, често се дешава да грађани у агенцији слушају хвалоспеве о апартману који закупљују, а на лицу места буду непријатно изненађени смештајем. Та пракса ће бити онемогућена, јер је предвиђено да предуговорно обавештавање које је пружено путнику постаје саставни део уговора и може бити измењено само уз његову изричиту сагласност. Поред тога, прописана је обавеза агенција да све информације буду представљене на јасан, разумљив и уочљив начин, као и да буду ажуриране пре закључења уговора.

Познато је да су старији суграђани и пензионери често жртва продаје разних производа ван пословних просторија. Обично их трговци путем телефонског позива намаме на презентације које се одржавају у неком ресторану или на излету, а потом их условљавају да морају да купе неки од понуђених артикала. Ново законско решење онемогућава такву праксу, јер предвиђа да је трговац дужан да у позиву јасно и на разумљив начин наведе сврху догађаја, као и све услове учешћа. Такав позив потрошачу мора бити достављен у писаној форми на папиру или, уз сагласност потрошача, на другом трајном носачу података. Овим законским прецизирањем се спречавају праксе у којима се потрошачи доводе у заблуду и уцењују да закључе купопродајне уговоре под притиском.

Потрошачи се често жале да им кабловски и мобилни оператери аутоматски продужавају важења уговора након истека две године, када не примете да је овај рок прошао. У новом закону се таква уговорна одредба не би могла да буде примењена. У конкретном случају сматра неправичном, ако за последицу има - прећутно продужење уговора закљученог на одређено време, када се потрошач не изјасни, ако је рок у ком је потребно да се потрошач изјасни да не пристаје на продужење уговора непримерено кратак у односу на рок на који је уговор закључен.

Осим тога, уколико трговац није делимично или потпуно испунио уговорне обавезе, више неће моћи да се штити неправичним уговорним одредбама и потрошач ће имати право пребије међусобно потраживање.

Како се наводи у образложењу новог акта, Закон о заштити потрошача који се примењује од децембра 2021. године, у време када је донет представљао је значајан корак у правцу јачања потрошачких права и усклађивања са правом Европске уније. Међутим, током његове примене уочени су одређени недостаци који су спречавали његову пуну примену у пракси и нису омогућавали задовољавајући ниво заштите потрошача.

Проблеми које нови закон треба да реши огледају се у недовољно уређеном, функционалном и ефикасном систему вансудског решавања потрошачких спорова, потреби за јачом и посебно уређеном заштитом потрошача у области дигиталних садржаја и дигиталних услуга, непостојању функционалне базе података о потрошачким споровима и ограниченим капацитетима за примену казнених механизама.

Истраживање спроведено у оквиру докторатске дисертације, у периоду од маја до јуна 2025. године, указало је на низак ниво информисаности грађана о постојању механизама колективне заштите потрошача, и да би било корисно радити на видљивости овог механизма. У регионалним саветовалиштима потрошача је, у току 2024. године, евидентирано укупно 12.969 потрошачких приговора.

Правда је много спора

ПРЕМА истраживању, које је спровела организација "Правосудна база југ", 41 одсто основних судова у Србији уопште није водио потрошачке спорове у периоду од 2019. до 2023. године, 28,6 процената је поступало у три или више потрошачких спорова, док је 30,2 одсто судова имало један или два потрошачка спора, што указује на неуједначену и недовољно развијену праксу. Просечно време за доношење првостепене судске одлуке у потрошачком спору износи 289 дана, што је више од девет и по месеци.

Како се наводи, планираним мерама треба да се омогући да до краја 2026. године - буде значајно повећан број потрошачких спорова решених вансудским путем и то закључењем споразума, функционисање електронског система за евиденцију судских потрошачких спорова који се воде пред судовима у Србији, буду оснажени капацитети удружења за заштиту потрошача и успостављен систем евиденције удружења која испуњавају услове, и да се значајно повећа информисаност грађана о доступним правним средствима за заштиту потрошача.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО - УРАНИЈУМ И ТЕШКИ МЕТАЛИ ОТКРИВЕНИ У ТКИВУ ГЕНЕРАЛА ПАВКОВИЋА: Из италијанске лабораторије стигли резултати анализа (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО - УРАНИЈУМ И ТЕШКИ МЕТАЛИ ОТКРИВЕНИ У ТКИВУ ГЕНЕРАЛА ПАВКОВИЋА: Из италијанске лабораторије стигли резултати анализа (ФОТО)

У ТУМОРСКОМ ткиву генерала Небојше Павковића, које је 15. септембра послато на анализе у специјализовану лабораторију у Италији, пронађени су уранијум и тешки метали у екстремно високим концентрацијама!

29. 11. 2025. у 08:00

ОТАЦ ПАДАО У НЕСВЕСТ, ХИТНА ИНТЕРВЕНИСАЛА НЕКОЛИКО ПУТА Мучне сцене на сахрани Ане Радовић - Из породичне куће је испратили на вечни починак

ОТАЦ ПАДАО У НЕСВЕСТ, ХИТНА ИНТЕРВЕНИСАЛА НЕКОЛИКО ПУТА Мучне сцене на сахрани Ане Радовић - Из породичне куће је испратили на вечни починак

ДАНАС је на Златиборском гробљу сахрањена Ана Радовић из Чајетине, која је погинула у тешкој сабраћајној несрећи на магистралном путу код Чачка.

28. 11. 2025. у 14:45

ЂАК НАСМЕЈАО СРБИЈУ: Ево како је на контролном одговорио на питање о називу наше ХИМНЕ: Детету бих дао ДЕСЕТКУ

ЂАК НАСМЕЈАО СРБИЈУ: Ево како је на контролном одговорио на питање о називу наше ХИМНЕ: "Детету бих дао ДЕСЕТКУ"

ГРЕШКЕ из школских свезака понекад умеју да измаме најшире осмехе, што потврђује и ситуација у којој се нашао један малишана из Србије. Све је почело када је његова мама на интернету поделила његове одговоре са контролног задатка из предмета Свет око нас. Један од њих одушевио је кориснике друштвених мрежа.

05. 12. 2025. у 11:27

Коментари (0)

Заједно у хуманитарној мисији „Храна за све“