СРБИЈА ИМА ПОТЕНЦИЈАЛ ЗА ЗАНИМАЊА БУДУЋНОСТИ: Транзиција на електрична возила у ауто-индустрији доноси промене и на тржишту рада

Novosti online

12. 12. 2023. у 16:00

ЕКСПОНЕНЦИЈАЛ­НИ раст продаје електричних возила (ЕВ) трансформише ау­томобилски сектор бр­же него што се тренутно предвиђа, а ови четворо­точкаши ће доминирати до краја деценије.

СРБИЈА ИМА ПОТЕНЦИЈАЛ ЗА ЗАНИМАЊА БУДУЋНОСТИ: Транзиција на електрична возила у ауто-индустрији доноси промене и на тржишту рада

Фото Shutterstock

Њихо­ва продаја на глобалном нивоу ће се повећати шест пута до 2030. годи­не, а њихов тржишни удео ће се кретати од 62 до 86 процената. Ово се исти­че у анализи америчког истраживачког центра за заштиту животне средине Rocky Mountain Institute (RMI) објављеној у сеп­тембру.

Слична предвиђања о расту продаје има и кон­султантска компанија Boston Consulting Group (BCG), која истиче да ће до 2035. године, укупан удео продатих е-возила достићи готово 80 одсто укупног броја продатих путничких аутомобила. Процењује се да ће уз Кину, Европа бити део света у коме се очекује највећи пораст броја ЕВ, поготово јер се ради на даљем снижавању њихо­вих цена како би постала приступачна и доступна најширој популацији.

RMI очекује да ће се трошкови производње батерија преполовити у овој деценији, а то ће утицати да електрична возила буду јефтинија и да коштају исто као ау­томобили на дизел или бензин. Ова "преломна тачка" изједначавања це­не, како се наводи, оче­кује се већ 2024. године у Европи, 2025. у Кини, 2026. у САД и 2027. у Ин­дији.

Транзиција на елек­трична возила утиче и на реструктурирање тр­жишта рада у ауто-индустрији доносећи велике промене. Напуштање производње возила са мо­торима са унутрашњим сагоревањем значи и да се мења профил радника који ће у скорој будућно­сти бити потребни ауто- индустрији. Ове промене донекле изазивају боја­зан у Европи, будући да европска ауто-индустрија запошљава велики број људи. Анализе показују да ће овај сектор морати знатно да измени радне профиле у односу на са­дашњу ситуацију, па се тако у истраживању Bo­ston Consulting Group на­води да ће само Немачка преласком на производњу електрификованих возила морати да пре­квалификује најмање 2,4 милиона радника који су тренутно запослени у ау­то-компанијама.

Са сличном ситуаци­јом суочили су се и рад­ници у крагујевачком "Фијату", који од јануара 2021. године послује у оквиру концерна "Сте­лантис", а чине га "Фијат Крајслер аутомобили" и PSA група. Фабрика у Крагујевцу се припрема за почетак производње нове генерације ауто­мобила на електрични погон, а прва возила ће, како је најављено, иза­ћи следеће године. Због тога је било потребно да се радници обуче за но­ви производни процес, а то су постигли радећи на електричним моделима у "Фијатовим" погонима у Словачкој и Пољској.

Фото Shutterstock

Директор компаније "Стелантис" Карлос Та­варес, истакао је да ће се ово електрично возило продавати на свим кон­тинентима, а, осим у Ср­бији, производиће се и у Бразилу и Мароку.

- Ово ће бити пр­ва фабрика серијских електричних возила на Балкану, а за већи део аутомобила оспособљени су радници из Крагујевца који су били на обуци - ис­такао је Таварес.

- Тако да 2024. излазе прве "панде" из фабрике у Шумадији.

У извештају Међу­народне агенције за енергетику истиче се да повећана потражња за електричним возилима покреће потражњу за батеријама и сродним критичним минералима.

Потражња за аутомобил­ским литијум-јонским батеријама, како се дода­је, порасла је за око 65 од­сто у 2022. у односу 2021. годину, првенствено као резултат раста продаје електричних путничких аутомобила.

У ауто-индустрији бу­дућности, као и свим активностима које је подржавају, укључујући и производни ланац ба­терија, биће потребни квалификовани кадрови широких профила, а потенцијал за таква зани­мања постоји и у нашој земљи. Србија већ има фабрику "Елевен Ес" у Суботици која је у апри­лу ове године прва запо­чела производњу лити­јум-гвоздено-фосфатних (ЛФП) батерија у Евро­пи. Како је саопштила компанија, овај погон у Суботици изграђен је по највишим светским еко­лошким стандардима, а читаво пословање у потпуности је усаглашено са зеленом агендом и регу­лативом ЕУ.

- Предвиђања показују да ће тржиште ЛФП ће­лија доживети значајан раст у наредним годинама, а само у послед­ње две глобална продаја порасла је више од девет пута - кажу у компани­ји.

- С обзиром на то да су кинеске компаније тренутно већински про­извођачи ЛФП батерија, ширење индустрије у Европи биће кључно за револуцију батерија на тржишту ЕУ.

Подсетимо и да је сло­вачка компанија "Ино­бат", крајем септембра ове године, објавила да је Ћуприју одабрала као локацију за своју гига- фабрику за производњу и рециклажу батерија. Тим поводом потписан је Ме­морандум о разумевању са Министарством при­вреде Србије и овом оп­штином у Поморавском округу. "Инобат" је обја­вио да се ради о фабрици батерија за електрична возила укупног капаци­тета од 32 гигават-сата, која би требало да буде отворена 2025. године са почетним капацитетом од четири гигавата.

"Инобат" послује у области иновативног ис­траживања и развоја бате­рија за електрична возила и део је шире "Инобат групације" са седиштем у Словачкој која поседу­је погоне у Словачкој и објекте у развоју у Шпа­нији и САД.

Сваке године 40.000 нових радних места

ТРАНЗИЦИЈА аутомобилске индустрије ка електрифи­кацији изазваће огромне структурне промене по пи­тању радних места, показује студија коју је спровела Boston Consulting Group.

Промене у производњи ће из­менити и захтеве за вештинама и дистрибуцију радне снаге. У деценији пред нама директно запошљавање у произвођачима аутомобила и добављачима фоку­сираним на моторе са унутрашњим сагоревањем ће се смањити за пет одсто, док ће се радна снага у ин­дустријама које се ослањају на електрична возила по­већати за 34 процента.

Поред овог великог трансфера из основне аутомобилске индустрије у суседне инду­стрије, у Европи ће се сваке године отварати додатних 40.000 радних места у грађевинарству и на радовима за прилагођавање инфраструктуре за производњу и дистрибуцију енергије потребне за електрификацију.

Са е-индустријом стижу и велике плате

ИНДУСТРИЈА е-мобилности са собом доноси захтев за висо­коквалификованим образовним профилима који сходно томе могу да рачунају на добра примања и на стицање зна­ња која ће бити примењива не само у нашој земљи, већ и у комплетној ауто-индустрији. У том ланцу, који почиње обез­беђивањем критичних минерала, а обухвата производњу батерија и електричних возила, као и инфраструктуру за е-мобилност, међу траженим образовним профилима ће бити: техничари и инжењери за производњу батерија, радници на монтажи електричног погона, дизајнери и инжењери електричних возила, истраживачи технологије батерија, програмери за ЕВ системе, специјалисти за елек­тромоторе, хемијски инжењери, технолози у производњи батерија, рударски инжењери, инжењери аутоматике, ин­сталатери станица за пуњење и техничари за одржавање, инжењери логистике, грађевински инжењери.

М-23-50-4350

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (1)

ТИТО ТРАЖИО БАТИ ДА МУ ИСПРИЧА ВИЦ О ЊЕМУ: Овај одговор је добио од глумца (ВИДЕО)