ВИША СИЛА УКИДА ОБЕШТЕЋЕЊЕ: Права путника после отказаних летова и поскупљења аранжмана

Е. Б. ТАЛИЈАН

30. 06. 2022. у 10:27

ДРАМА наших грађана на аеродромима у Франкфурту и Риму, због великог кашњења и отказивања лета, у фокус интересовања јавности је ставила права путника.

ВИША СИЛА УКИДА ОБЕШТЕЋЕЊЕ: Права путника после отказаних летова и поскупљења аранжмана

Фото Shutterstock

О томе, углавном, нико не размишља када планира одмор. Треба знати да уколико је до кашњења или отказивања лета дошло због ванредних околности које се нису могле избећи, тзв. више силе, авио-превозник није дужан да плати накнаду штете.

Управо у тој ситуацији су се недавно нашли путници у Немачкој и Италији. У "Визеров" авион, на путу ка Риму, ударио је гром, а замена летилице била је могућа тек два дана касније. На франкфуртском аеродрому, приликом преседања, наши путници су остали "заглављени" због штрајка запослених. Поступање превозника у тим ситуацијама обично је прописано докуметном саме компаније "Општи услови превоза" и неретко предвиђа обезбеђивање смештаја. Путници на ове прописе могу да се позову и ако је њима предвиђено неко обештећење.

Каква је одговорност авио-превозника, или агенције преко које је купљена карта, зависи од тога где се налази седиште или огранак тих компанија. Ако је у Србији, онда се примењују одредбе националног законодавства. Када је карта купљена од превозника у Европској унији, онда се примењује њихова регулатива која иста за све чланице. Ови прописи важе и када превозник није из ЕУ, али је лет био у оквиру земаља чланица, или стиже у те држава или из неке од њих креће.

У ситуацији када је кривицом авио-превозника дошло до кашњења лета или отказиавања, он је у обавези да надокнади штету. Уколико је карта купљена преко агенције, онда је она дужна да обештети путника.

Ако лет касни у поласку два сата и дуже, авио-превозник има обавезу да обезбеди оброке и освежавајуће напитке. Уколико је полазак одложен најмање један дан од најављеног времена, онда је превозник дужан да путницима пружи хотелски смештај и превоз од аеродрома до места смештаја. Међутим, разликују се тумачења да ли у смештај спада само ноћење или и оброци. Како у Националној организацији потрошача Србије (НОПС) објашњавају, и у самим компанијама, као и у судској пракси различито се дефинише тај термин, неки сматрају да подразумева само ноћење.

Фото Shutterstock

Када је дошло до кашњења, обавеза је авио-компаније да обезбеди превоз путницима првим следећим летом. Тај полазак, како указују у НОПС, може да буде за пола сата, а може, као што се десило нашим путницима у Риму, и за неколико дана. Потрошачима саветују да бирају авио-превознике који често саобраћају на дестинацији коју су изабрали.

У ситуацији када авио-превозник не испуњава своје обавезе, први корак путника је подношење приговора.

- Када је карта купљена директно од авио-копманије, она сноси одговорност и приговор се упућује њој - објашњава Марко Драгић из НОПС.

- Уколико је ту услугу пружила агенција, онда је онда одговорна и жалба иде њој. Важно је да путник има тај извршни доказ да би касније могао да покрене било какав поступак. У зависности од одговора који добије, зависи и какве ће даље кораке предузети, да ли ће ићи на суд или решавати вансудски.

Други проблем са којим се туристи суочавају током овог лета је да њихови аранжмани поскупљују, јер су цене горива у авио-индустрији дупло више у односу на оне када су чартер-летови уговарани почетком године. Авио-превозници зато инсистирају на промени постојећих уговора са агенцијама, како би се урачунали додатни трошкови.

Како указују поједина удружења за заштиту потрошача, туристичке агенције имају законско право да мењају цену путовања због промене цене горива, али и путник има право да ту промену не прихвати. У овој ситуацији организатор мора јасно, уз математички обрачун да прикаже разлоге за поскупљење, а без тога путник нема обавезу плаћања доплате.

* * * * * * *

НЕ МОЖЕ БЕЗ САГЛАСНОСТИ

ТУРИСТИЧКЕ агенције обавештење о поскупљењу аранжмана морају да доставе путнику најмање 20 дана пред пут у писаном облику. Уколико је то повећање више од осам одсто од цене аранжмана, агенција нема право на једнострану корекцију. Када путник није сагласан са тим, може да откаже аранжман и тражи повраћај новца.

* * * * * * *

СВЕ МОРА ДА ПИШЕ У УГОВОРУ

ОРГАНИЗАТОР путовања може да подигне цену аранжмана само ако је о тој могућности обавестио путника пре потписивања уговора, и ако је то предвиђено одредбом у самом уговору. Уколико ови услови нису испуњени, путник није у обавези да агенцији плати доплату. Такође, он мора да буде обавештен и о могућности да раскине уговор без плаћања пенала.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више патриота за Украјину

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више "патриота" за Украјину

ВАШИНГТОН још нема бесплатне системе противваздушне одбране "патриот" који би могли да буду пребачени у Украјину, произилази из интервјуа са америчким саветником за националну безбедност Џејком Саливаном за МСНБЦ.

26. 04. 2024. у 19:17

Коментари (0)

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна