НЕ ДАЈТЕ ДА ВАС ПРЕВАРЕ: Ако ништа не пише, гаранција при куповини половних аутомобила две године

Е. Б. ТАЛИЈАН

19. 05. 2022. у 14:00

КУПЦИ половњака имају законску гаранцију од две године на возило које су пазарили, ако у купопродајном уговору није назначен никакав рок.

НЕ ДАЈТЕ ДА ВАС ПРЕВАРЕ: Ако ништа не пише, гаранција при куповини половних аутомобила две године

Фото: Н. Карлић

Уколико се уговори гарантни период, он не може бити краћи од 12 месеци. На ово право за које већина грађана не зна, указује Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије. То значи да уколико у гарантном року дође до неког крупнијег квара, продавац је дужан да га отклони.

Нашој редакцији обратила се читатељка "Новости" Снежана Стојановић, која је била збуњена када је схватила да ауто-плацеви имају различита правила.

- Нико ми није помињао гаранцију за половни аутомобил док ја нисам питала - каже Стојановићева. - На једном ауто-плацу су ми рекли да само уколико ми они ураде велики сервис даће ми гаранцију на те делове које су уградили. На другом су казали да је једном њиховом купцу "цркао" мотор после десет дана и да су га заменили, те да не треба да бринем и да ме неће оставити на цедилу. Замислите само какав то аутомобил продају када се тако брзо покварио мотор.

Фото: Танјуг

Неколико других продаваца, како наводи, рекли су јој да дају годину дана гаранције, а неки су казали да нема никаквог гарантног рока. Алфировић указује да ауто, као и друга роба потпада под Закон о заштити потрошача. Међутим, у том сегменту се најслабије спроводи, јер је, како наводи, код купаца укорењено мишљење да се возило купује у виђеном стању, а после одлазе да ураде комплетан сервис и да све измењају да би били сигурни. Објашњавајући на шта се конкретно односи законска гаранција, он истиче да је продавац дужан у том периоду да обезбеди да аутомобил има својства за основну, редовну употребу.

- То значи да треба да му функционише мотор, кочиони, безбедносни систем - објашњава Алфировић. - Не односи се на ситне кварове, попут брисача, стоп-светла и сличних ствари. Купац има право на рекламацију и уколико је тражио неку додатну функцију, а трговац му је то гарантовао, на пример, климу. Ако се поквари, продавац је онда дужан да тај недостатак отклони.

ВИСОКЕ КАЗНЕ

ЗАКОНОМ о заштити потрошача предвиђене су високе прекршајне санкције. За фирме које не поштују законску гаранцију казне су од 300.000 до два милиона динара. Осим компаније, кажњава се и директор, износом од 50.000 до 150.000 динара. Новим законом је прописано и санкционисање предузетника, што је значајно с обзиром на то да су многи ауто-плацеви тако регистровани. За њих се казна креће од 50.000 до 500.000 динара.

Ако је трговац описао аутомобил и његова својства, а онда се испоставило да то није тачно, и у тој ситуацији, како наводи, потрошач има право да уложи рекламацију. Поводом ситуације наше читатељке, којој су неки продавци казали да не дају никакву гаранцију, Алфировић каже да то ништа не значи.

- Потрошачу је гаранција рачун, односно доказ о куповини и на основу тога он може да оствари своја законска права - истиче наш саговорник. - Купац треба да уложи рекламацију продавцу ако дође до квара, а уколико овај то одбије, потрошач то треба да пријави тржишној инспекцији.

Обавеза трговца је, како истиче, да пре закључења уговора информише купца о основним, битним карактеристикама аутомобила на јасан и разумљив начин. То је предуговорно обавештавање и када би се поштовало, према мишљењу Алфировића, дало би највише ефеката, посебно када је у питању аутомобил, који спада у сложену техничку робу. Он саветује потрошаче да траже ту информацију у писаном облику.

Фото: Н. Карлић

- Трговци углавном то усмено саопштавају - наводи Алфировић. - Међутим, дешава се да продавци нешто изоставе да наведу. Када дође до неког проблема, онда се тешко доказује шта јесте, а шта није продавац рекао. Зато купци треба да траже писану информацију, као пратеће обавештење о стању аутомобила, на пример, када је рађен велики сервис, када су и који делови мењани, колико су доступни резервни делови и слично.

Алфировић истиче да њихова организација дуго ради на подизању свести потрошача о њиховим правима, али да то слабо иде, посебно када су аутомобили у питању. Лоше искуство наше читатељке не значи да сви продавци половњака не поштују своје обавезе. Поједини са којима смо контактирали, потврдили су нам да купци не знају да имају право на гаранцију, али и да је они обезбеђују.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)

ЛАЖНИ КЛИЧКО: Дипфејк технологија насамарила европске званичнике