ЛАЂЕ ЧЕКАЈУ У ЛУКАМА ПО 20 ДАНА: Током пандемије цене контејнерског превоза скочиле 400 одсто

С. Б.

26. 03. 2022. у 09:31

ЦЕНЕ бродског транспорта крајем прошле и почетком ове године достигле су историјски максимум.

ЛАЂЕ ЧЕКАЈУ У ЛУКАМА ПО 20 ДАНА: Током пандемије цене контејнерског превоза скочиле 400 одсто

Фото shutterstock

Ништа не наговештава да ће ускоро кренути у супротном правцу. Напротив, стање на тржишту енергената могло би да додатно оптерети овај вид транспорта. Скок цена нафте, засад, не диже ценовнике, али је питање шта ће се десити када истекну тренутни уговори.

Пандемија је у контејнерском транспорту направила прави дармар. За годину дана цена закупа простора на бродовима је повећана и за 350 до 400 одсто. Увозници и извозници брину хоће ли због украјинске кризе морати да праве нове калкулације.

- У бродском транспорту се цене горива уговарају на дужи рок, тако да још немамо сигурну информацију колико ће скок цена нафте утицати - каже Славко Јевтић из Удружења шпедитера. - Цене бродског превоза почеле су да скачу у октобру 2020. године и почетком ове године су се зауставиле на незапамћено високом нивоу. Ево, ја памтим стање 35 година и толико високе цене никад нису биле. То је вештачки изазвано. И тражња и закрчење лука. Профити највећих бродских компанија никада нису били толико велики као сада. Они су направили монопол, дигли цене и искористили ситуацију. Недостаје три милиона контејнера. Поруџбине нису толико велике, питање је шта се толико вози и пуни. Истина је да се много купује преко интернета.

Гужве у лукама су огромне. Према Јевтићевим речима, у две луке у Сан Педро Беју, у Калифорнији, је рекордних 100 бродова. На истовар се чека и 20 дана. Сама украјинска криза, потврђују и у Привредној комори Србије, није изазвала додатне проблеме.

- Не утиче у већој мери на бродски превоз - каже Бојан Станић, помоћник директора Сектора за стратешке анализе. - Тај вид превоза се одвија, пре свега, између Кине и Западне Европе. Ту нема застоја. У њему нису толико значајне украјинске фирме. Видеће се утицај раста цена горива, али украјинска криза не утиче на расположивост контејнера.

 

НЕ ТОВАРЕ ЗА РУСИЈУ

БРОДОВИ су апсолутно забранили утовар робе за руске луке - додаје Славко Јевтић. - Оно што се затекло на бродовима биће испоручено, али нема новог утовара већ две недеље. Ни суседне земље не смеју ништа да пусте у Русију, што ће вероватно омасовити шверц. За Русију се тренутно вози камионима преко Белорусије и већа количина преко балтичких земаља. Проблема има једино у Пољској, где увек траже сертификате за робу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

ЕКСКЛУЗИВНО: Погледајте шта полиција ради у кући Данкине мајке (ВИДЕО)